W przypadku poślizgu najistotniejsze znaczenie ma możliwość zapanowania nad pojazdem i utrzymania właściwego toru jazdy. Dlatego firma Bosch pracuje obecnie nad funkcją, która pomoże kierowcy bezpiecznie kierować pojazdem w sytuacjach krytycznych. System wzmacnia lub ogranicza działanie tradycyjnego wspomagania kierownicy, ułatwiając kierowcy wykonywanie manewrów uzależnionych od sytuacji na drodze. Obecnie są prowadzone próby na modelach prototypowych.
Funkcja optymalizacji wspomagania układu kierowniczego jest rozwiązaniem, które można zrealizować wyłącznie przy pomocy dodatkowego oprogramowania. Ponadto pojazd musi być wyposażony w system ESP i elektryczne wspomaganie kierownicy. W oparciu o dane z czujników ESP, dotyczące stabilności pojazdu, funkcja wspomagania rozpoznaje krytyczne sytuacje i modyfikuje zachowanie układu kierowniczego. Jeżeli rzeczywista pozycja kierownicy nie jest adekwatna do pobranych wartości pomiarowych, funkcja wzmacnia lub ogranicza działanie układu wspomagania kierownicy. Ma to wpływ na zmianę zadanego przez kierowcę kąta skrętu koła kierownicy i dopasowanie go do żądanej wartości optymalnej. Odczuwalnym skutkiem takiego działania są szybsze i bardziej precyzyjne ruchy kierownicą, które ułatwiają utrzymanie bezpiecznego toru jazdy samochodu. W większości sytuacji grożących poślizgiem wystarczy właśnie ingerencja w położenie kierownicy, aby zapobiec kolizji.
Jeśli na przykład pojazdowi grozi nadsterowność, konieczny jest szybki i zdecydowany ruch kierownicy w przeciwną stronę, tzw. kontra. Najczęstszym błędem niedoświadczonych kierowców jest w tym przypadku zbyt późna, zbyt mało zdecydowana i zbyt długo trwająca reakcja. Z kolei w przypadku auta podsterownego kierowca wykonuje najczęściej zbyt mocny ruch kierownicą, co jeszcze bardziej obniża przyczepność opon do podłoża. W obu sytuacjach pomocna jest opracowywana przez firmę Bosch funkcja optymalizacji wspomagania, która zmniejsza zagrożenie kolizją, nawet jeśli kierowca nie ma zbyt wielkiego doświadczenia w prowadzeniu. Funkcja jest przydatna również w razie gwałtownego hamowania np. na jednostronnie oblodzonej jezdni. W tym przypadku, nawet gdy auto wyposażone jest w system ABS, kierowca musi lekko skontrować kierownicą, aby zachować stabilność pojazdu. Nowa propozycja Boscha pomaga zapanować nad samochodem również w takich sytuacjach.
Aby kierowcy zaakceptowali tego typu rozwiązanie w pojazdach, konieczne jest właściwe zdefiniowanie parametrów pracy systemu. Dlatego funkcję zaprojektowano w taki sposób, aby pomagała kierowcy, nie zaś odbierała mu możliwość kierowania pojazdem. Większość kierowców testujących działanie nowego sytemu doszła do podobnego wniosku: przy aktywnej funkcji łatwiej było zapanować nad pojazdem w sytuacjach krytycznych, co miało wpływ na poczucie większego bezpieczeństwa. Funkcja optymalizacji wspomagania układu kierowniczego rozszerza stabilizujące działanie systemu ESP, podnosząc tym samym bezpieczeństwo kierowców.
Komentarze