Ponad 600 tysięcy nowych samochodów zakupili Polacy w minionym roku. To kolejny rok sukcesywnego wzrostu poziomu sprzedaży. Czy tendencja utrzyma się w roku 2019?
Polacy kupili 600 tysięcy nowych aut
W całym 2018 roku z salonów sprzedaży wyjechało łącznie 600 708 sztuk samochodów osobowych i lekkich dostawczych (według danych PZPM). Jest to wynik o ponad 3 tysiące sztuk i w przeliczeniu 9,8% wyższy niż w roku 2017, który również był rekordowy (więcej informacji).
Pomijając auta dostawcze, w minionym roku sprzedano w Polsce 531 889 samochodów osobowych. Przekroczono więc “magiczną” granicę połowy miliona. Wynik ten również jest wyższy niż w roku 2017 – o 9,4%. W segmencie aut dostawczych zanotowano z kolei wzrost na poziomie aż 12,8% (68 819 sprzedanych egzemplarzy – o ponad 8 tys. więcej niż w roku 2017 r.).
Rok rocznie wzrasta poziom zakupów samochodów hybrydowych i elektrycznych. Tych pierwszych sprzedano łącznie 22,8 tys. sztuk, co jest wynikiem lepszym niż rok wcześniej o ponad 32%. Elektryków zarejestrowano łącznie 1 324 szt., czyli więcej o prawie 23%. Wciąż są to jednak rezultaty skromne na tle Europy. W minionym roku dominowały auta benzynowe, które stanowiły 69,2% całości zakupów. O kilka punktów procentowych spadł udział diesla (do 24,8%).
W całościowym rankingu marek (zliczając łącznie zakupy indywidualne i firmowe), ponownie zwyciężyła Skoda, która sprzedała 69 535 samochodów, poprawiając wynik z poprzedniego roku o prawie 12%. Walka o drugie miejsce pomiędzy Volkswagenem a Toyotą była bardzo zacięta. Ostatecznie zdobyła je niemiecka marka. Kolejne miejsca zajął Opel i Ford. W pierwszej dziesiątce tylko dwie marki zanotowały spadki. Są to Opel (-4%) i Renault (-7%).
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce w 2018 r. (cały rynek)
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Skoda | 69 535 |
2. | Volkswagen | 56 046 |
3. | Toyota | 56 037 |
4. | Opel | 34 612 |
5. | Ford | 31 915 |
6. | Renault | 26 014 |
7. | Dacia | 25 166 |
8. | Kia | 24 708 |
9. | Hyundai | 22 800 |
10. | Mercedes-Benz | 21 130 |
11. | Peugeot | 15 672 |
12. | BMW | 15 620 |
13. | Nissan | 14 759 |
14. | Audi | 14 681 |
15. | Fiat | 13 009 |
16. | Seat | 12 589 |
17. | Mazda | 12 574 |
18. | Citroen | 10 816 |
19. | Volvo | 10 447 |
20. | Suzuki | 9 510 |
Kto kupuje samochody w Polsce?
Co ciekawe, w 2018 roku nie zanotowano wzrostu poziomu sprzedaży samochodów wśród klientów indywidualnych. Zakupili oni ok. 147,4 tys. samochodów – niemal dokładnie tyle samo, co w roku 2017 (różnica w granicach błędu statystycznego). Oznacza to, że dysproporcja pomiędzy zakupami dokonywanymi przez klientów prywatnych i firmy znów się powiększyła. Wynosi ona obecnie w przybliżeniu 28 do 72%.
Klienci indywidualni
Najpopularniejszą marką wśród klientów indywidualnych pozostała Toyota, która sprzedała 18 927 sztuk samochodów. Jej wynik jest niemal identyczny jak rok temu. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda, która poprawiła rezultat o ponad 9% (18 458 sztuk). Trzeci był Opel mimo spadku o prawie 25% (11 428 sztuk). Kolejne miejsca należały do Kii (+6.9%), Dacii (+24,6%) i Volkswagena (-8,7%). Toyota zachowała pozycję lidera wśród klientów indywidualnych jako marka, ale nie w rankingu modeli. Tutaj Yarisa (6 322 sprzedanych sztuk +3,7%) wyprzedziła Fabia (6 447 szt. +7%). Podium uzupełnił motor napędowy sprzedaży Dacii, czyli Duster (5 249 szt., +25,6%). Kolejne miejsca zajęły Opel Astra, Hyundai Tucson, Skoda Octavia, Fiat Tipo i Toyota Auris.
Firmy
Wśród nabywców instytucjonalnych, ranking najpopularniejszych marek zmienił się nieznacznie. Pierwsza piątka jest taka jak przed rokiem – zwyciężyła Skoda z wynikiem 51 077 sprzedanych sztuk i wzrostem o 12,9%. Kolejny był Volkswagen, który odwrotnie niż w rankingu klientów indywidualnych, zanotował wzrost i to o aż 21,2% (45 492 szt.). Trzecia była Toyota 37 110 szt., +16,3%), czwarty Ford (26 222 szt., +6,5%), a piąty Opel (23 185 szt., +11,2%). Kolejne miejsca zajęły Mercedes Benz, Renault, BMW, Dacia i Kia. Najpopularniejszym modelem była Skoda Octavia (17 4348 sztuk, +13,9%), kolejne miejsce zajęła Fabia (13 197 szt., +2,0%), a podium uzupełnił Golf (11 781, +15,1%). Dalej w zestawieniu mamy Opla Astrę, Forda Focusa, Toyotę Auris, Volkswagena Passata, Toyotę Yaris i kolejne Skody: Superb i Rapid.
Na rynku pojazdów dostawczych liderem ponownie był Fiat (1 073 szt., +4%). Wyprzedził Renault (907 szt. +7,7%) i Forda (859 szt., +22,2%), a także Volkswagena, IVECO i Mercedesa.
Najpopularniejsze modele nowych samochodów w Polsce w 2018 r. (cały rynek)
Miejsce | Marka | Sprzedaż |
1. | Skoda Octavia | 21 125 |
2. | Skoda Fabia | 19 644 |
3. | Opel Astra | 15 282 |
4. | Volkswagen Golf | 14 227 |
5. | Toyota Yaris | 14 032 |
6. | Toyota Auris | 12 073 |
7. | Ford Focus | 11 129 |
8. | Dacia Duster | 9 845 |
9. | Skoda Rapid | 9 834 |
10. | Volkswagen Passat | 9 191 |
11. | Nissan Qashqai | 8 533 |
12. | Renault Clio | 8 352 |
13. | Hyundai Tucson | 8 065 |
14. | Fiat Tipo | 8 058 |
15. | Skoda Superb | 8 044 |
16. | Toyota Corolla | 7 509 |
17. | Toyota C-HR | 7 355 |
18. | Volkswagen Tiguan | 6 845 |
19. | Dacia Sandero | 6 450 |
20. | Opel Corsa | 6 129 |
Czy dobra passa dealerów będzie trwać?
Rosnąca gospodarka napędza zakupy pojazdów. W 2019 r., rynek będzie musiał zmierzyć się jednak z nowymi wyzwaniami. Największym zagrożeniem dla importerów samochodów są zmieniające się przepisy w zakresie leasingu. Czas pokaże czy, i jak duże, spadki sprzedaży zostaną odnotowane z tego powodu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Polski Kierowca, 23 listopada 2019, 12:45 0 0
Brakuje informacji ile z aut sprzedanych w Polsce zostało wyprodukowanych w Polsce.
Odpowiedz