Bardzo wysoki bilans sprzedaży nowych samochodów w roku 2016 wydawał się trudny do przebicia w kolejnych dwunastu miesiącach. Rynek wciąż jednak dynamicznie rośnie, w 2017 r. rekord znów został poprawiony.
Ponad pół miliona sprzedanych aut
Ogromne – w porównaniu do poprzednich lat – zainteresowanie nowymi samochodami w Polsce trwa. W 2017 r. z salonów sprzedaży wyjechały łącznie 547 342 pojazdy (dane PZPM), licząc łącznie auta osobowe oraz lekkie dostawcze. Jest to wynik aż o 15% lepszy niż przed rokiem. W przeliczeniu na liczby, sprzedano więcej o ponad 71 tys. samochodów. Rynek rośnie nieprzerwanie od 5 lat.
Nie licząc lekkich aut dostawczych, w minionych dwunastu miesiącach zarejestrowano 486 352 (16,9% więcej) nowych samochodów osobowych. Wynik zbliża się do połowy miliona i wiele wskazuje na to, że może nastąpić próba ustanowienia takiego rekordu. Auta dostawcze do 3,5 t. także sprzedawały się bardzo dobrze: 60 990 sztuk (+2% w zestawieniu z 2016 r.).
Warto odnotować duży wzrost w segmencie aut z napędami alternatywnymi. W minionym roku sprzedano w Polsce 16 900 hybryd (+68%) oraz 1 068 aut elektrycznych lub hybrydowych Plug-in (+88%). Nastąpił też spadek rejestracji samochodów z silnikiem diesla. Stanowiły one tylko 27,8% całości – 3,8% mniej niż przed rokiem.
Najpopularniejsze marki
Nowe samochody w Polsce kupują głównie firmy. Kolejny rok z rzędu, udział klientów indywidualnych w całości zakupów zmniejszył się. Wyniósł 30,3%, czyli o 2% mniej niż w 2017 r. W rankingu marek królują zatem giganci flotowi. Liderem jest Skoda przed Toyotą, Volkswagenem, Oplem, Fordem i Renault. W pierwszej dziesiątce – w porównaniu do roku 2016 – miejscami na podium zamienili się Volkswagen i Toyota. Dacia wyprzedziła Hyundaia, spychając go na dziewiąte miejsce. Z dziesiątki wypadł Nissan, którego wyprzedziły dwie marki premium – Mercedes i BMW. Sprzedaż aut premium w Polsce wzrasta sukcesywnie. W pierwszej dwudziestce są cztery marki pozycjonujące się w tej kategorii (oprócz wymienionych, także Audi i Volvo).
Najczęściej wybierane marki nowych samochodów w Polsce w 2017 r.:
Miejsce | Marka | Sprzedaż (2017 szt.) |
1. | Skoda | 62 164 |
2. | Toyota | 50 825 |
3. | Volkswagen | 49 102 |
4. | Opel | 36 049 |
5. | Ford | 29 474 |
6. | Renault | 27 995 |
7. | Kia | 22 873 |
8. | Dacia | 21 601 |
9. | Hyundai | 20 045 |
10. | Mercedes-Benz | 17 191 |
11. | BMW | 15 943 |
12. | Nissan | 15 051 |
13. | Fiat | 14 082 |
14. | Peugeot | 13 602 |
15. | Audi | 13 236 |
16. | Mazda | 11 319 |
17. | Seat | 10 446 |
18. | Citroen | 9 875 |
19. | Suzuki | 9 422 |
20. | Volvo | 9 085 |
Najczęściej kupowanym samochodem w Polsce w 2017 r. była Skoda Fabia, która tym razem wyprzedziła nieznacznie Skodę Octavię. Na podium znalazło się także miejsce dla Opla Astry. W pierwszej dwudziestce są aż po cztery modele Skody i Toyoty. Najpopularniejszym autem spoza kompaktowych segmentów B i C jest plasująca się na dziewiątym miejscu Dacia Duster.
Rynek | ogółem | Nabywcy | indywidualni | ||
Miejsce | Marka i model | Sprzedaż (2017 szt.) | Miejsce | Marka i model | Sprzedaż (2017 szt.) |
1. | Skoda Fabia | 18 961 | 1. | Toyota Yaris | 6 095 |
2. | Skoda Octavia | 18 854 | 2. | Skoda Fabia | 6 027 |
3. | Opel Astra | 15 944 | 3. | Opel Astra | 5 928 |
4. | Volkswagen Golf | 13 344 | 4. | Fiat Tipo | 4 333 |
5. | Toyota Yaris | 12 560 | 5. | Dacia Duster | 4 179 |
6. | Ford Focus | 10 944 | 6. | Opel Corsa | 3 547 |
7. | Toyota Auris | 10 544 | 7. | Skoda Octavia | 3 544 |
8. | Renault Clio | 9 853 | 8. | Hyundai Tucson | 3 477 |
9. | Dacia Duster | 9 523 | 9. | Toyota Auris | 3 269 |
10. | Skoda Rapid | 9 484 | 10. | Skoda Rapid | 3 220 |
11. | Volkswagen Passat | 9 452 | 11. | Volkswagen Golf | 3 110 |
12. | Fiat Tipo | 8 436 | 12. | Opel Mokka | 2 832 |
13. | Nissan Qashqai | 8 062 | 13. | Kia Sportage | 2 497 |
14. | Hyundai Tucson | 7 649 | 14. | Renault Clio | 2 492 |
15. | Skoda Superb | 7 359 | 15. | Hyundai i20 | 2 414 |
16. | Opel Corsa | 6 604 | 16. | Dacia Sandero | 2 361 |
17. | Toyota C-HR | 6 085 | 17. | Kia RIO | 2 343 |
18. | Toyota Corolla | 6 029 | 18. | Suzuki Vitara | 2 315 |
19. | Kia Sportage | 6 015 | 19. | Toyota C-HR | 2 252 |
20. | Renault Megane | 5 783 | 20. | Nissan Qashqai | 2 212 |
Wyniki uwzględniające sprzedaż na całym rynku nie były tożsame z upodobaniami klientów indywidualnych. Tam najliczniej kupowanym modelem była Toyota Yaris (6 095 szt.), która wyprzedziła Skodę Fabię (6 027 szt.). Trzeci był Opel Astra (5 928 szt.). Kolejne miejsce zajął sukces sprzedażowy Fiata – model Tipo (4 333 szt.). Piątkę uzupełniła Dacia Duster (4 179 szt.).
Firmy najczęściej wybierały Skodę Octavię (15 310 szt.), Fabia uplasowała się na drugim miejscu (12 934 szt.) i dzięki popularności także wśród klientów indywidualnych zajęła pierwsze miejsce w całościowym rankingu. Firmy chętnie kupowały także VW Golfa (10 234 szt.), Opla Astrę (10 016 szt.) i Forda Focusa (9 438 szt.)
Wśród aut dostawczych wciąż króluje Fiat, który w całym roku 2017 sprzedał 11 322 szt. pojazdów. Kolejne miejsce zajęło Renault (8 529 szt.), a podium uzupełnił Ford (6 428 szt.) przed Peugeotem i IVECO. Najpopularniejszym modelem pozostaje Fiat Ducato, który wyprzedził Renault Mastera oraz IVECO Daily.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Patrykc, 27 lutego 2018, 18:14 0 -5
Ja jak na razie wstrzymuję się od kupna samochodu. Jak ostatnio musiałem jechać gdzieś dalej poza miasto to wypożyczałem samochód w Panek. Byłem zadowolony bo mają spory wybór nowych modeli.
Odpowiedz
FRELA, 28 lutego 2018, 8:24 4 0
Panek - jak dla mnie tragedia i oszuści. Szczególnie jak chodzi o auto zastępcze. Nigdy więcej.
Odpowiedz
Markus, 28 lutego 2018, 10:19 4 0
Ile Panek płaci za taki wpis?
Odpowiedz
Klient, 1 marca 2018, 9:25 0 -1
I co z tej sprzedaży zostaje w Polsce ? Większość sprzedaży reeksport a do Polski złom z Niemiec.
Odpowiedz