Tak jak w realnym świecie nie istnieje statystyczny Polak, tak nie istnieje również jeden uniwersalny model silnika samochodowego. Jednostki napędowe różnią się między sobą pod względem zarówno konstrukcji, jak i wykorzystywanych do ich produkcji materiałów. Takie zróżnicowanie wymaga dalece zindywidualizowanego podejścia również do kluczowej dla sprawności silnika kwestii – smarowania. Dlatego każdy olej Castrol posiada unikalny skład idealnie dostosowany do specyfiki określonego silnika. To gwarantuje jednostce pełną ochronę i zapewnia bezproblemową eksploatację przez długie lata.
Nie ma jak TDI…
Olbrzymią grupę wśród samochodów z logo VW na masce stanowią w naszym kraju modele wyposażone w jednostki wysokoprężne TDI z pompowstryskiwaczami. Te ostatnie stawiają bardzo rygorystyczne wymagania odnośnie stosowanych w nich olejów. Wymagania te wynikają z napędu pompowtryskiwacza, który posiada mocną sprężynę wywierającą naciski na dźwigienkę zaworową. Ta z kolei przenosi naciski na rolkowy popychacz, toczący się pod dużym naciskiem po krzywce wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do wypierania oleju ze strefy styku (tarcia) tych elementów i ich przyspieszonego zużycia. Rozwiązaniem problemu są oleje specjalnie dostosowane do silników z pompowtryskiwaczami, charakteryzujące się trwalszym filmem olejowym. Wymaganiom tym są w stanie sprostać tylko oleje syntetyczne najwyższej jakości (patrz tabela). Normą Volkswagena mówiącą o przystosowaniu oleju do jednostki z pompowtryskiwaczami jest VW505.01 (np. Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40). Obejmuje ona oleje syntetyczne w lepkościach 5W-30 lub 5W-40. Co ważne, samochody z wymaganą normą VW505.01 mogą być eksploatowane na olejach z wyższymi normami – np. VW507.00 (Castrol EDGE 5W-30), która oznacza: przeznaczenie do aut z pompowtryskiwaczami, wydłużony okres wymiany oleju LongLife oraz możliwość zastosowania w aucie z filtrem cząstek stałych DPF.
Z benzyną łatwiej
W przypadku jednostek benzynowych Volskwagena podstawową normą jest VW501.01 (np. Castrol Magnatec 10W-40) i wyższa VW502.00 (np. Castrol EDGE 5W-40). Naturalnie dopuszczalne jest też stosowanie norm jeszcze wyższych – np. VW504.00 (Castrol EDGE 5W-30), która jest normą LongLife. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w samochodach nieprzystosowanych do trybu LongLife trzeba zachować okresy wymiany oleju zalecane przez producenta, bez możliwości ich wydłużenia – zwykle jest to 15000 km.
Marka/Model/Silnik | Rok produkcji | Olej silnikowy polecany | Olej silnikowy dobry |
VW Polo 1,4 16V (55 kW) | 1999-2005 | EDGE 5W-30 | Magnatec 10W-40 |
VW Polo 1,4 TDI (55 kW) | 2001- | EDGE 5W-30 | EDGE Turbo Diesel 5W-40 |
VW Golf IV 1,4 16V (55 kW) | 1999-2004 | EDGE 5W-30 | Magnatec 10W-40 |
VW Golf IV 1,9 TDI (81 kW) | 2000-2004 | EDGE 5W-30 | EDGE Turbo Diesel 5W-40 |
VW Passat 1,9 TDI (96 kW) | 2000-2005 | EDGE 5W-30 | EDGE Turbo Diesel 5W-40 |
VW Passat 1,8T 20V (110 kW | 1999-2005 | EDGE 5W-30 | — |
VW Sharan 1,9 TDI (66 kW) | 2002-2005 | EDGE 5W-30 | EDGE Turbo Diesel 5W-40 |
VW Transporter 2,5 TDI (96 kW) | 2003-2005 | EDGE 5W-30 | EDGE Turbo Diesel 5W-40 |
Z rynku
Volkswagen to zdecydowanie najczęściej sprowadzana do naszego kraju marka samochodowa. Tylko w 2010 roku (do sierpnia) sprowadzono do Polski ponad 88 000 pojazdów z logo VW na masce. W latach 2006-2010 liczba sprowadzonych do kraju Volkswagenów przekroczyła 725 000, z czego zdecydowaną większość stanowiły samochody w wieku powyżej 4 lat. Młodszych egzemplarzy przywieziono tylko 7500 sztuk.
Paweł Mastalerek,
Kierownik Działu Technicznego Castrol
Artykuł przygotowany przez firmę Castrol.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 14 czerwca 2013, 16:04 0 0
ja uzywam castrol edge 5w30 do pompowtryskow i jest igla.
Odpowiedz
Anonim, 3 września 2015, 20:55 0 0
Czy mogę zastosowac ten olej w citroen Xsara picasso 20 hdi
Odpowiedz
VWPB5, 11 sierpnia 2017, 14:44 0 0
Witam a jaki olej Państwa firmy do VW passat b5 fl 2002r z silnikiem 2.0 130km benzyna. Silnik tak zwany alt.
Odpowiedz
maltkush, 27 maja 2018, 19:22 0 0
Fakt, każdy silnik jest inny, ale z czasem zauważyłem, że mój calkiem nieźle pracuje na Shell Helix Ultra 5W40, wcześniej jednak używałem innego oleju. Zmieniając olej na shellowski pozbyłem się m.in. problemu ciągłych dolewek - olej nie odparowuje, silnika już nie jest zabrudzony szlamem no i słychać ogolnie, że pracuje inaczej, lepiej.
Odpowiedz