Alternatywna naprawa karoserii po gradobiciu

10 maja 2010, 0:00

Okres wiosenno – letni to zawsze większe prawdopodobieństwo wystąpienia burz, ulew, którym często towarzyszą gradobicia. Takie kaprysy pogodowe mogą także zaszkodzić samochodom. 

Oczywiście, jeśli auto, podczas burzy gradowej zaparkowane było w garażu – nic złego się nie stało. Jednak w innym przypadku gradobicie to już nie tylko duże zmartwienie, ale też wydatek. Samochód z wgnieceniami wygląda fatalnie ale także drastycznie traci na wartości. W internetowych serwisach często znaleźć można atrakcyjne oferty sprzedaży aut po gradobiciu.

Co możemy zrobić z autem, które ucierpiało na skutek gradobicia?

Oczywiście jak zwykle możliwa jest wymiana elementów karoserii na nowe oraz ich malowanie. W przypadku klasycznej naprawy lakierniczej na wgniecenie nakładana jest ilość szpachli, która całkowicie wypełnia wgniecenie a następnie cały element jest malowany. Często występuje konieczność cieniowania koloru na elementy sąsiednie co w przypadku naprawy po gradobiciu może skończyć się malowaniem całego samochodu. Naprawa lakiernicza jest nie tylko kosztowna, ale także długotrwała. Koszt oczywiście zależny jest od wielkości auta, ale należałoby przygotować się na wydatek rzędu 5-6 tys. złotych oraz brak samochodu przez 3-4 tygodnie.

SMART Repair – tańsza i szybsza alternatywa?

Alternatywą jest zwrócenie się z takim problemem do wyspecjalizowanego warsztatu zajmującego się naprawami SMART repair. Nazwa jest skrótem od Small and Medium Area Repair Technologies co oznacza technologie napraw niewielkich uszkodzeń. W Polsce rozwija się już pierwsza sieć tego typu warsztatów oferujących naprawy niewielkich uszkodzeń tapicerki samochodowej (skórzanej i materiałowej), naprawy otarć lakieru, odprysków na szybach, pękniętych plastików a także wgnieceń. Nie każde wgniecenie możliwe jest do usunięcia. Uzależnione jest to od jego wielkości, typu a czasem nawet od konstrukcji samego samochodu. Technologie SMART dedykowane do usuwania niewielkich wgnieceń karoserii polegają na wypychaniu lub wyciąganiu blachy bez konieczności uszkadzania powłoki lakierniczej.

Metoda pierwsza, znana jako PDR (Paintless Dent Removal) polega na wypychaniu wgniecenia od wewnątrz specjalistycznymi narzędziami wprowadzanymi w dostępne szczeliny lub otwory technologiczne. Metoda wyciągania polega na zastosowaniu urządzenia (Pullera), które ciągnie przymocowany do blachy uchwyt. Dzięki zastosowaniu tych technik możliwe jest usunięcie większości niewielkich wgnieceń w stosunkowo krótkim czasie oraz niskim kosztem. Pojedyncze wgłębienie specjalista jest w stanie zniwelować w czasie 15-20 minut. Usunięcie szkód spowodowanych przez gradobicie zajmie więc profesjonalnemu zakładowi nie dłużej niż 2 dni.

W rejonach, gdzie gradobicia występują dość często metody te stosowane są od lat a firmy świadczące takie usługi wykorzystywane są również przez dealerów samochodowych.

Największą zaletą metod usuwania wgnieceń metodami PDR i Pullerem jest jednak brak konieczności szpachlowania i lakierowania pojazdu.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 sierpnia 2011, 16:07 0 0

Jest to prawda mieszkam w USA i mialem Auto po gradobiciu pszyjechal gosc i w dwa dni zrobil auto bez malowania kosztowalo 2000S taniej od malowania

Odpowiedz

Anonim, 14 maja 2012, 3:00 0 0

Ale w Polsce też to robią. Mój kumpel po gradobiciu oddał auto do serwisu z Wawy [zmoderowano adres www] i po tygodniu miał autko jak nowe.

Odpowiedz

Anonim, 18 lutego 2014, 14:14 0 0

U mnie załatwili to bez lakierowania, firma nazywa się Airconstruction, w zasadzie temat załatwili bez jakichkolwiek śladów - tak jakby nic się nigdy nie stało. A ślady były wcześniej naprawdę duże. Najważniejsze, że temat mam już za sobą i w ciągu roku żadne ślady się nie pojawiły.

Odpowiedz