Na najczęściej zadawane pytania dotyczące płynu chłodniczego odpowiedział ekspert firmy Organiki S.A., producenta płynów chłodniczych marki Glixol.
Jakie funkcje spełnia płyn chłodniczy?
Podstawową funkcją płynu jest oczywiście odprowadzanie ciepła, a także ochrona i przedłużenie żywotności układu chłodniczego. Dobry jakościowo produkt powinien zapobiegać wytrącaniu się osadów i kamienia w chłodnicy, jak również chronić ją przed korozją. Jeśli chodzi o temperaturę, przy zakupie płynu zwracajmy uwagę na wartości krańcowe (od -35 do -37°C, oraz od +110 do 140°C), gdyż płyn powinien skutecznie zabezpieczać układ chłodzenia przed zamarzaniem i przegrzaniem.
Jak często należy przeprowadzać wymianę płynu chłodniczego?
Wymiana płynu chłodniczego powinna odbywać się co 3 do 5 lat – w zależności od rodzaju płynu.
Czy kontrolę i wymianę płynu właściciele samochodów mogą przeprowadzić samodzielnie?
Jeśli chodzi o kontrolę stanu płynu chłodniczego w naszym samochodzie, jedyne co można zrobić bez skorzystania z usług specjalisty, to sprawdzenie poziomu płynu. Wymianę płynu można przeprowadzić samodzielnie, jednak rekomenduję wizytę u mechanika. Nie tylko wymieni on płyn profesjonalnie, ale także pozbędzie się starego w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska. Tym bardziej, że koszt wymiany płynu nie jest wysoki.
Czy kolory mają jakieś znaczenie w wyborze płynu?
Czasami spotykane jest stwierdzenie, że barwa pozwala łatwo zidentyfikować typ płynu. Nie tak dawno płyny zawierające sole organiczne były najczęściej koloru zielonego lub niebieskiego. Płyny zawierające kwasy organiczne były barwione na jasnoczerwono lub pomarańczowo, natomiast płyny zawierające krzemiany na ciemnoczerwono lub fioletowo. Dziś nie możemy już powiedzieć, że kolor płynu mówi nam o jego rodzaju. Przykładem może być tu płyn zawierający glikol polipropylenowy, który jest zielony.
Płyny chłodnicze są barwione w celu łatwiejszej lokalizacji przecieków i uniknięcia przypadkowego spożycia. Poza tym pełnią jedynie funkcje ozdobną.
Czy płyny można ze sobą mieszać?
W większości przypadków tak. Aby zapewnić bezpieczeństwo, a także zadbać o żywotność układu chłodzenia, zaleca się mieszanie płynów, które mają takie same parametry i pakiety inhibitorów.
Nie miesza się płynów wyprodukowanych w różnych technologiach, np. zawierających krzemiany, z płynami które ich nie zawierają. Nie wolno też mieszać płynów starszej generacji z tymi nowszymi.
A co z wodą? Może ona stać się zamiennikiem płynu?
Zarówno w Internecie, jak i w realnym życiu możemy spotkać się z opiniami, iż można swobodnie zamiast płynu chłodniczego używać wody. Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieją dlaczego nie wolno wlewać wody do chłodnicy zamiast płynu chłodniczego. Sprawa jest banalnie prosta: woda zamarza w temperaturze 0°C, natomiast wrze w 100°C. Woda nie jest w stanie zapewnić optymalnego chłodzenia, ponieważ temperatura pracy silnika wynosi około 90°C. Latem przy wysokich temperaturach woda nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać ciepła, a przy minusowych temperaturach nie ochroni układu przed zamarzaniem.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem płynu chłodniczego?
Na etykiecie produktu powinny znajdować się wszystkie najważniejsze informacje:
- czy parametry płynu spełniają normy, a więc czy płyn jest zgodny z zaleceniami,
- czy płyn jest wielosezonowy, tzn. czy zapewni optymalną ochronę układu chłodzenia w każdych warunkach atmosferycznych,
- czy jest mieszalny z innymi płynami,
- czy wytworzony jest według najnowszych technologii i z wykorzystaniem najwyższej jakości składników.
To wszystkie najważniejsze informacje na które powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie odpowiedniego płynu do chłodnic.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
test, 23 stycznia 2018, 8:37 0 0
próba
Odpowiedz
kcin, 23 stycznia 2018, 22:58 0 0
Ciekawe dlaczego blokują komentarze pod tak ciekawym artykułem np temat gotowania wody? Bo innych ciekawostek tu nie ma.
Odpowiedz