Nie ma męskiej czy damskiej branży – relacja z kongresu kobiet na XII KPiRM
Autor: Krzysztof Pawlak,
https://motofocus.pl/
15 listopada 2017, 13:39
Na XII Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego odbyła się po raz pierwszy sesja dotycząca kobiet pracujących w branży motoryzacyjnej.
Od lewej: Joanna Szwajkowska – prezes firmy WUZETEM, Anita Niemczyk-Szewczyk – uprzednio prezes firmy Inter-Team, Agnieszka Walczak – właścicielka warsztatu motoryzacyjnego sieci Bosch Car Service, Agnieszka Komornicka – prezes firmy Point S
Panelistki mówiły o swoich ścieżkach kariery oraz powodach, dla których wybrały branżę motoryzacyjną. A były one przeróżne. Od czystego przypadku, przez skonkretyzowany plan działania, aż po zainteresowanie daną firmą. W branżach typowo męskich jest wiele stanowisk, na których mogą sprawdzać się kobiety. – twierdzą zgodnie.
Lata 90′ nie były przychylne pod tym względem dla kobiet z racji mnogości stereotypów i jasno określonych wtedy ról przypisanych do danej płci. Stereotypy i utarte schematy w branży automotive przez długi czas powodowały, że był to dział zarezerwowany raczej dla mężczyzn.
– Pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego jest trudne, ale możliwe do zrealizowania. Wszystko polega na sztuce planowania wszelkich spraw z dużym wyprzedzeniem. Dobrze, gdy mamy także blisko siebie osoby, które są w stanie pomóc. Kobiety pracujące mają często niesłuszne poczucie, że są złymi żonami czy matkami. Nie obwiniajmy się, tylko starajmy wszystko wypośrodkować. To naprawdę możliwe. – mówi Anita Niemczyk-Szewczyk, uprzednio prezes firmy Inter-Team.
1/4Galeria
Od lewej: Agnieszka Komornicka, Krystyna Boczkowska
Joanna Szwajkowska - prezes firmy WUZETEM
Agnieszka Walczak - właścicielka warsztatu motoryzacyjnego sieci Bosch Car Service
Obecnie te role się zacierają, a kobiety w równym stopniu zajmują wysokie stanowiska w wielkich korporacjach.
O jakości pracownika nie decyduje jego płeć tylko charakter i podejście do wykonywanych obowiązków. – Jeden z wniosków wyciągniętych z sesji kobiet jasno opisuje priorytety jakimi powinni się kierować potencjalni pracodawcy podczas przeprowadzania rekrutacji. Wskazuje to również kierunek w jakim podąża rynek motoryzacji pod względem zatrudniania pracowników. W obecnych czasach liczą się kompetencje.
Zwracano również uwagę na istotną rolę umiejętności miękkich, szczególnie na sposób budowania relacji w kontaktach zarówno z pracownikami jak i potencjalnymi kontrahentami. Według panelistek ważne jest aby kobiety same zdefiniowały swoją drogę zawodową, aby miały obrany cel gdzie chcą się znaleźć i na jakim stanowisku widzą się w przyszłości.
Krystyna Boczkowska
– Kobiety mają trzy cechy, które mogą utrudniać im robienie kariery w zawodach zdominowanych przez mężczyzn. Po pierwsze chcą być lubiane, ale muszą sobie uświadomić, że nie da się odnieść sukcesu, będąc lubianym przez wszystkich. Mają także poczucie, że wiedzą za mało. Jest to poczucie błędne. Kobieta szybciej powie, że się do czegoś nie nadaje, jeżeli nie spełnia 1 z 10 warunków. Mężczyzna nie jest skłonny powiedzieć takich słów, nawet gdy nie spełnia 9 z 10 warunków. Trzecia cecha to brak odwagi, by iść do przodu. Czasem kobieta musi uświadomić sobie, że nikt nie przyjdzie jej docenić, pochwalić za dobre wyniki pracy. Zawodową pozycję trzeba sobie wywalczyć. – mówi Krystyna Boczkowska, Prezes firmy Robert Bosch Sp. z o.o.
Na zakończenie sesji, panelistki postanowiły stworzyć listę porad, którymi mogą się kierować kobiety wchodzące w świat biznesu. Panie mające tak duże doświadczenie w branży motoryzacyjnej chętnie wyjawiły punkty, na jakich ich zdaniem należy się skupić, aby osiągnąć zawodowy sukces.
Dekalog dla kobiet wchodzących w świat biznesu:
Rób to co kochasz
Znajdź mentora, który powie co robisz źle, co możesz poprawić, a co robisz dobrze
Walcz ze stereotypami
Nie wmawiaj sobie, że nie dasz rady
Stawiaj sobie cele i wierz, że potrafisz je osiągnąć
Podwyższaj kwalifikacje, korzystaj ze szkoleń
Komunikuj się nie tylko z pracownikami, to daje feedback umożliwiający skuteczne działanie
Bądź pewna siebie i pewna swoich kompetencji
Nie bój się przyznać, że czegoś nie wiesz
Wykorzystuj swoją intuicję w pracy, bo to jest coś co wyróżnia kobiety
W roli moderatorek wystąpiły:
Irena Sowińska – Dyrektor Instytutu Prosperity
Krystyna Błocka-Sowińska – Prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Mentorów
W roli panelistek wystąpiły:
Krystyna Boczkowska – prezes firmy Robert Bosch Sp. z o.o.
Joanna Szwajkowska – prezes firmy WUZETEM
Agnieszka Komornicka – prezes firmy Point S
Agnieszka Walczak – właścicielka warsztatu motoryzacyjnego sieci Bosch Car Service
Anita Niemczyk-Szewczyk – uprzednio prezes firmy Inter-Team
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania, korzystania z narzędzi analitycznych, marketingowych oraz systemu komentarzy.
Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk „Rozumiem i akceptuję”. Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk „Ustawienia”.
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej przez użytkownika. Spośród nich w przeglądarce użytkownika zapisywane są tylko te pliki cookie, które zostały zaklasyfikowane jako niezbędne, ponieważ są one niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować i zrozumieć sposób korzystania z witryny przez użytkowników. Pliki cookie są zapisywane w przeglądarce użytkownika wyłącznie za jego zgodą. Użytkownik ma również możliwość zrezygnowania z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania witryny.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Te pliki cookie zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej, w sposób anonimowy.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Analityczne".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez GDPR w celu rejestrowania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Funkcjonalne".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki te służą do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Niezbędne".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Inne".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Wydajność".
viewed_cookie_policy
11 months
Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na używanie plików cookie. Nie przechowuje on żadnych danych osobowych.
Funkcjonalne pliki cookie pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji stron trzecich.
Pliki cookie dotyczące wydajności służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga w zapewnieniu odwiedzającym lepszych wrażeń z użytkowania.
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcje z witryną. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.
Reklamowe pliki cookie są używane do wyświetlania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających w różnych witrynach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Komentarze