Podczas wymiany drążków kierowniczych w przekładniach z listwą zębatą dochodzi często do uszkodzeń w wyniku przeciążenia zazębienia i łożyskowań siłami pochodzącymi od momentu obrotowego potrzebnego do odkręcenia i dokręcenia drążka.
Działające punktowo siły, których wielkość może wynieść nawet 1000kG (10 000N) – rys.1 powodują, że dochodzi do:
– zgniecenia układu kasującego luz przekładni i po wymianie drążka przekładnia zaczyna stukać,
– wykruszeń zębów listwy i wałka kierowniczego,
– uszkodzenia dolnego łożyska wałka kierowniczego,
– uszkodzenia ciśnieniowego uszczelnienia listwy w przekładniach wspomaganych hydraulicznie,
– uszkodzenia elektronicznego czujnika momentu kierującego w przekładniach ze wspomaganiem elektrycznym.
Wielu producentów samochodów wymaga, aby wymiana drążków kierowniczych odbywała się po wymontowaniu przekładni z samochodu.
Prezentowany uchwyt serwisowy Hercula 02B ma uniwersalne zastosowanie do przekładni kierowniczych samochodów osobowych i dostawczych. Przyrząd oraz jego użycie pokazują zdjęcia; fot. A i B i C.
Fot. A – widok z przodu Fot. B – widok z boku
Przyrząd zakłada się na listwę i mocuje go dokręcając śrubę z gniazdem kwadrat ½”.
W zależności od typu samochodu i dostępnego miejsca blokowanie obrotu listwy dokonywane jest za pomocą typowych pokręteł kwadrat ½”. Po dociągnięciu drążka właściwym momentem uchwyt zostaje zwolniony i zdjęty z listwy.
Fot. C – uchwyt Hercula na listwie zębatej przekładni
Uchwyt serwisowy Hercula 02B:
– Obsługuje wszystkie przekładnie aż do 43mm średnicy przegubu drążka.
– Cechuje się starannym wykonaniem; zastosowano materiały w tym stal nierdzewną do hartowania i stal chromowo-wanadową.
– Pozwala na wymianę drążków kierowniczych bez wymontowywania przekładni z samochodu.
– Posiada dożywotnią gwarancję producenta.
Kontakt:
INSA, tel. (0-22) 406-88-18
Komentarze