Uszkodzenia – Przyczyny
Wszystkie łożyska i tulejki ślizgowe pracują prawidłowo wtedy, gdy ich powierzchnie ślizgowe pokryte są stałą warstwą oleju (tzw. filmem olejowym). W przypadku zaniku tego filmu olejowego, pojawia się nadmierne tarcie pomiędzy dwoma powierzchniami współpracującymi (panewka-wałek) powodujące wzrost temperatury i w konsekwencji zniszczenie, w wyniku zatarcia powierzchni łożyskowych.
Jeżeli olej nie jest czysty i zawiera np. wtrącenia metaliczne, powierzchnie cierne łożysk zostaną porysowane co powoduje ich przyspieszone zużycie.
Nadmierne obciążenie powoduje zmęczenie materiału i pęknięcia warstw łożyskowych a brak regularnej wymianu oleju, wytwarzanie się kwasów niszczących powierzchnie ślizgowe.
Badania Federal-Mogul wskazują, że podstawowymi przyczynami przedwczesnego zużycia się panewek są:
Przyczyna |
Procent występowania |
Zanieczyszczony, stary lub rozcieńczony olej |
43% |
Brak dostatecznego smarowania |
17% |
Błędy montażowe |
12% |
Błędy geometryczne i powierrzchniowe czopów oraz brak współosiowości |
12% |
Przeciążenie łożysk |
7% |
Korozja |
4% |
Inne |
5% |
Prawidłowo użytkowana panewka po 68 000 godzin pracy
]1[
Nadmierne promienie zaokrągleń czopów wału
]2[
Przyczyny:
Zbyt duże promienie zaokragleń czopów pozostawione po obróbce mechanicznej wału korbowego
Objawy:
Wytarte lub wgniecione krawędzie boczne panewek
Niedostateczne smarowanie
]3[
Przyczyny:
Zerwanie filmu olejowego pomiędzy łożyskiem i czopem w wyniku przerwania lub całkowitej awarii dostawy oleju, niewspółosiowości czopa i panewki, zniekształcenia gniazda panewki lub czopa wału.
Zanik filmu olejowego powoduje metaliczny kontakt czopa i panewki, w rezultacie czego, na skutek tarcia, wytwarza się wysoka temperatura, nadtapiająca warstwy łożyskowe panewki.
Objawy:
Starte lub nadtopione powierzchnie łożyska, powodujące zmęczenie materiału i w konsekwencji, zniszczenia warstwy ślizgowej.
Przeciążenie łożysk
]4[
Przyczyny:
Zastosowanie niewłaściwych panewek, zwłaszcza do samochodów wysoko doładowanych ( np. w większości nowych, turbodoładowanych silników VW-TDI, rozwijających moce powyżej 110KM należy stosować tzw. panewki Glyco Sputter, których obciążalność dochodzi do 100 Mpa).
Przeciążenie układu korbowego(nadmierny ładunek przy agresywnej jeździe np. w samochodach dostawczych-patrz Sprinter)
Objawy:
Typowe objawy zużycia zmęczeniowego-wyrwane fragmenty warstw ślizgowych.
Obciążenie krawędziowe
]5[
Przyczyny:
Brak prostopadłości korbowodu w stosunku do wału korbowego powoduje koncentrację nacisku na bocznej krawędzi półpanewki.
W przypadku występowania podobnego wytarcia po tej samej stronie na obu półpanewkach, należy podejrzewać ,że czop wału ma kształt stożkowy.
Objawy:
Przedwczesne zużycie warstwy ślizgowej, skoncentrowane po jednej stronie panewki.
Przegrzanie
]6[
Przyczyny:
Zniekształcenie gniazd łożyskowych, które nie zapewniają właściwego kontaktu i podpory panewek a także odprowadzania z nich ciepła. Panewki mogą drgać pod obciążeniem powodując zmęczenie i w konsekwencji zniszczenie warstwy ślizgowej.
Uwaga: jeśli krawędzie łączące półpanewek posiadają oznaki korozji ciernej, przyczyną jest zbyt duża średnica podpory lub niedociągnięcie śrub mocujących pokrywy.
Objawy:
Wytopiona lub wytarta powierzchnia ślizgowa, pęknięcia zmęczeniowe materiału łożyskowego, możliwe przebarwienia cieplne.
Znaki nieregularnego styku na zewnętrznych powierzchniach panewek.
Widoczne wtrącenia i ślady korozji ciernej.
Wtrącenia materiałowe
]7[
Przyczyny:
Wtrącenia materiałowe pomiędzy gniazdem a tylną ścianką półpanewki powodują jej zniekształcenia, miejscowy wzrost nacisków i zrywanie filmu olejowego, a w rezultacie, zniszczenie warstwy ślizgowej.
Objawy:
Miejscowe zniekształcenia powierzchni ślizgowej.
Grzbiet półpanewki z zaznaczonymi śladami wtrąceń(pod obszarem wytarcia).
Proces niszczenia zaczyna się tuż po instalacji, nie skorygowany prowadzi do rozszerzenia uszkodzenia.
Zanieczyszczenia wtrąceniami po azotowaniu
]8[
Przyczyny:
Wtrącenia, oderwane z powierzchni wału korbowego po azotowaniu, rysują powierzchnię ślizgową panewki w formie charakterystycznych „V” znaków.
Uszkodzenie może być ograniczone do jednej półpanewki.
Przed instalacją wału należy dokładnie usunąć proszkową warstwę pozostałą po jego obróbce cieplnej.
Wyżłobienia spowodowane wtrąceniami stałymi w oleju
]9[
Przyczyny:
Olej silnikowy zanieczyszczony wtrąceniami metalowo-ściernymi.
Objawy:
Przedwczesne wytarcie powierzchni łożyskowej.
Mogą występować ślady zadrapań oraz osadzonych wtrąceń a także objawy erozji w okolicy otworu olejowego.
Korozja warstwy ślizgowej
]10[
Przyczyny:
Zużyty, zanieczyszczony olej o odczynie kwasowym wspomagający niszczenie warstw ochronnej a potem ślizgowej
Objawy:
Korozja materiału łożyskowego.
Powierzchnia ślizgowa zużyta i odbarwiona o strukturze porowatej.
Zjawisko kawitacji na powierzchni ślizgowej
]11[
Przyczyny:
Zjawisko kawitacji oraz zniszczenia przez nie spowodowane wiążą się z gwałtownym przyspieszeniem oleju spowodowanym lokalnymi, nagłymi zmianami jego ciśnienia, przekraczającymi często kilkusetkrotnie normalne ciśnienie oleju.
Powstające w tym przypadku uderzenie jest tak silne, że potrafi zniszczyć warstwę ślizgową.
Objawy:
„Wypłukane” fragmenty warstwy ślizgowej panewki (szczególnie widoczne przy otworach olejowych).
Przygotował:
Michał Łyziński
Federal-Mogul/Glyco
Komentarze