Jak poprawnie serwisować czujniki TPMS?

20 kwietnia 2016, 10:05

Obecność czujnika TPMS w kole stwarza ryzyko uszkodzenia go podczas standardowej procedury montażu i demontażu koła. Biorąc pod uwagę fakt, że koszt jednego czujnika to czasem nawet kilkaset złotych, zaleca się szczególną uwagę podczas pracy z oponą.

Jak sprawdzić, czy koło wyposażone jest w czujnik ciśnienia? Najlepszym sposobem jest test wykonany przy pomocy urządzenia diagnostycznego, które dzięki sygnałowi radiowemu wykryje sprawne sensory. Jednakże jeśli warsztat nie jest wyposażony w specjalistyczne narzędzie do testowania czujników, może skorzystać z innych metod.

Pierwszą wskazówką sugerującą obecności czujników TPMS jest fakt, że w feldze zamontowany jest zawór aluminiowy. Oczywiście mogą się one pojawić również w autach nie wyposażonych w czujniki. Zazwyczaj spowodowane jest to niestandardowym rozmiarem otworu na zawór w feldze.

Sytuacja wydaje się trudniejsza jeśli zastosowano zawór gumowy. Istnieją jednak pewne przesłanki wskazujące, że zawór zamontowany jest do sensora. W przypadku standardowego zaworu gumowego, guma sięga prawie do samej części gwintowanej trzpienia, natomiast w przypadku zaworu z czujnikiem zazwyczaj widoczny jest około 6-milimetrowy odstęp.

Często stosowaną praktyką w przypadku zaworów gumowych jest również  ich delikatne poruszenie w feldze, mające na celu sprawdzenie czy wyczuwalny jest opór mogący świadczyć o tym, że mamy do czynienia z czujnikiem.

Gdy już upewniliśmy się, że koło wymaga specjalnego traktowania z uwagi na obecność czujników TPMS, warto zastosować się do kilku wskazówek, aby nie uszkodzić czujnika lub zamontowanego do niego zaworu. Po pierwsze bardzo ważne jest, aby podczas odbijania opony w kole nie było ciśnienia. W przeciwnym wypadku występuje niebezpieczeństwo zerwania czujnika. Odbijając stopkę należy ustawić oponę tak, aby zawór znalazł się po przeciwległej stronie w stosunku do odbijaka.

Następnym etapem jest demontaż opony. Podczas sciągania górnej stopki opony z felgi, zawór powinien znajdować się blisko przed stopką montażownicy i około 15 cm przed łyżką montażową. Zdjęcie stopki następuje zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.

W przypadku zaworu aluminiowego (jeśli zamierzamy przełożyć czujnik do nowej felgi) możemy ułatwić demontaż opony, odkręcając nakrętkę dociskową i wciskając zawór z czujnikiem do wnętrza opony. Dzięki temu unikniemy możliwości uszkodzenia czujnika podczas obrotu koła na montażownicy.

Demontażu czujnika dokonujemy według następującej procedury: jeśli jest on wyposażony w zawór gumowy, najpierw należy zdemontować czujnik, połączony z zaworem śrubką, używając do tego wkrętaka torx. Następnie należy usunąć sam zawór, wycinając go z felgi i wyciągnąć przy pomocy przeciągacza zaworów.

Gdy mamy do czynienia z zaworem aluminiowym, wówczas za pomocą wkrętaka odkręcamy nakrętkę dociskową i wyciągamy zawór.

WAŻNE

1. używać wyłącznie niklowanych wkładów zaworów

2. używać należy plastikowych lub aluminiowych nakrętek/kapturków

3. do montażu zaworów należy używać odpowiednich narzędzi dynamometrycznych

 

Kolejnym ważnym punktem jest serwisowanie czujników TPMS. Wymiana zaworu jest standardową usługą, której wykonywanie sugerowane jest przez producentów opon przy każdej sezonowej wymianie opon. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania zaworu i spełniania jego podstawowej funkcji, jaką jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponie.

Dotyczy to również zaworów zamontowanych z czujnikiem. W tym przypadku jednak istnieje również możliwość wymiany części eksploatacyjnych (zaworu aluminiowego) takich jak oring, gumowa uszczelka, nakrętka dociskowa oraz śrubka montująca.

Przede wszystkim koniecznie trzeba usunąć stara gumową uszczelkę i zastąpić ją nową, odpowiednio dobraną do zaworu.

Należy pamiętać, że zawory montowane oryginalnie w autach w zależności od marki, różnią się od siebie, dlatego należy zadbać o odpowiednie części zamienne.

Aby zapewnić odpowiednią szczelność oraz prawidłowe zamocowanie zaworu do felgi ważne jest, by pamiętać o tym, że każdy zawór aluminiowy przy czujniku ciśnienia ma przypisaną wartość siły dokręcenia nakrętki. Dlatego montując czujnik do felgi należy posłużyć się odpowiednim narzędziem dynamometrycznym. Dotyczy to również śrubki mocującej czujnik do zaworu.

Pozostaje jeszcze kwestia montażu opony. Zakładając oponę na felgę należy koło ułożyć na stole monterskim w takiej pozycji, aby zawór z czujnikiem TPMS znajdował się naprzeciwko stopki montażowej (na godzinie 6.) Pozwoli to uniknąć uszkodzenia sensora krawędzią opony, opadającej pod naporem urządzenia. Serwisant powinien zwrócić uwagę, aby nie zacisnąć zaworu między rantem felgi a stopką opony, nie należy również nanosić maści monterskiej na sam czujnik, co mogłoby spowodować zatkanie otworu nad sensorem ciśnienia.

Czujników ciśnienia nie trzeba się obawiać. Stosując się do wyżej opisanych zaleceń możemy być pewni, że nie dokonamy nieodwracalnych szkód i w należyty sposób obsłużymy klienta.

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów Świstowski SA

Dowiedz się więcej

Rusza sezon wymiany opon – zobacz, co nowego na rynku
Rusza sezon wymiany opon – zobacz, co nowego na rynku

Producenci i dystrybutorzy sprzętu warsztatowego tradycyjnie nie zaniedbali przygotowań do rozpoczynającego się sezonu wymiany opon. Sprawdziliśmy ciekawe nowości i oferty, które mogą zainteresować warsztaty, zajmujące się wulkanizacją. Oponiarskie żniwa Tradycyjnie sporo nowości dla warsztatów oponiarskich przygotowała firma TEXA. Tym razem tematem numer jeden jest system TPMS. Z roku na rok po ulicach jeździ coraz więcej […]

Kwietniowe szkolenia Świstowski
Kwietniowe szkolenia Świstowski

W kwietniu firma Świstowski organizuje szkolenia poświęcone serwisowaniu klimatyzacji według nowych regulacji prawnych, a także naprawie ogumienia i obsłudze koła. Naprawa ogumienia i obsługa koła 11-12 kwietnia 2016 21-22 kwietnia 2016   Serwisowanie klimatyzacji według nowych regulacji prawnych: 6 kwietnia 2016 13 kwietnia 2016 20 kwietnia 2016   Programy szkoleń oraz pozostałe informacje są dostępne […]

TPMS – Automatyczne aktualizacje od CUB-a plus nowa wersja 1.33
TPMS – Automatyczne aktualizacje od CUB-a plus nowa wersja 1.33

Marka CUB, udostępnia nową aktualizację dla swoich urządzeń. Aktualizacja dla programatora CUB w wersji 1.33 dostępna jest dla polskich użytkowników na stronie www.cub-tpms.pl, wyłącznego dystrybutora rozwiązań marki CUB na naszym rynku, firmy Global Traders. Obecna aktualizacja umożliwia szybszą i bardziej sprawną pracę z programatorem przy każdym kolejnym jego aktualizowaniu. Po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania urządzenie […]

EXTRACOOL – płyn wspomagający działanie klimatyzacji samochodowej
EXTRACOOL – płyn wspomagający działanie klimatyzacji samochodowej

ExtraCool AC wspomaga funkcjonowanie klimatyzacji, dzięki czemu wnętrze pojazdu ulega ochłodzeniu o 15% szybciej po uruchomieniu klimatyzacji w upalny dzień oraz temperatura wnętrza jest do 15% niższa podczas jazdy. Zastosowanie ExtraCool AC jest proste i polega na aplikacji do systemu klimatyzacji. Użytkownik pojazdu odnosi następujące korzyści z zastosowania preparatu ExtraCool AC: Szybkie ochłodzenie pojazdu w […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!