Dostępność części zamiennych jest jednym z głównych i niejednokrotnie decydującym czynnikiem wpływającym na to, że dana część zostanie zamontowana w samochodzie. W dzisiejszych czasach “dostępność” części pokonuje “cenę”, ze względu na czas. Ta tendencja od kilku lat jest zauważalna również na naszym rynku.
Samochody kilkudziesięcioletnie, tak zwane Youngtimery czy starsze Oldtimery, a takich w naszym kraju z roku na roku przybywa, najczęściej otrzymują używany zamiennik. W tym przypadku z pomocą przychodzi firma TEDGUM. Na podstawie informacji docierających z rynku motoryzacyjnego oraz współpracujących z firmą partnerów, a przede wszystkim – mechaników samochodowych, specjaliści z TEDGUM analizują możliwość szybkiego wdrożenia do produkcji elementów metalowo-gumowych.
Czynnikiem wpływającym na koszty napraw jest sposób, w jakim zostanie wykonana naprawa, tzn. czy zostanie wymieniony cały kompletny element, tak jest wygodniej i szybciej, lecz niekoniecznie taniej. Coraz częściej jednak właściciele pojazdów decydują się na wymianę tylko części składowych całego elementu np. takich jak wkłady poduszek silnika. Rozwiązanie to jest dużo tańsze niż wymiana kompletnej poduszki, a co za tym idzie bardzo popularne, co nie jest bez znaczenia również dla ochrony środowiska poprzez zmniejszenie ilości odpadów i kosztów recyklingu. Bywa to czasem niewykonalne w związku z ograniczeniami konstrukcyjnymi dokonanymi już na etapie fabrycznym, tego rodzaju ograniczenia konstrukcyjne nie pozostawiają wyboru mechanikom i są oni zmuszeni do wymiany całych kompletnych elementów. Taki trend jest zauważalny również w nowszych samochodach, co odbije się na kieszeniach użytkowników pojazdów.
Sporym odciążeniem dla portfela jest możliwość wymiany uszkodzonych elementów na elementy konstrukcyjnie wzmocnione. Pojazdy bywają eksploatowane w różnych warunkach, jedne bardzo intensywnie inne mniej, nawierzchnia, na jakiej pracują pojazdy również nie jest obojętna tak samo jak czynnik atmosferyczny bywa ważnym punktem w żywotności gumy.
Inżynierom, którzy konstruują elementy metalowo-gumowe, przyświeca główny cel: stworzenie części samochodowych, które okażą się trwałe i wysoce niezawodne. Analizują oni słabe punkty części, a znalezione problemy – usuwają. Jednym z takich rozwiązań są wzmocnione konstrukcje tulei metalowo-gumowych, które udało się uzyskać dzięki optymalizacji mieszanki gumowej, zwiększeniu objętości gumy oraz zmodyfikowaniu konstrukcji wewnętrznej tulei ze zwiększoną odpornością na przeciążenia. Takie tuleje wyróżniają się zwiększonym okresem użytkowania, jak również poprawiają bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.
Kolejnym ważnym krokiem było wdrożenie regeneracji starych elementów z wykorzystaniem elementów składowych, które można zastosować wtórnie (co nie jest bez znaczenia dla znacznego obniżenia kosztów regeneracji oraz ochrony środowiska). Doskonałym przykładem jest regeneracja koła pasowego wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych. Niestety, konstrukcja ta podatna jest na uszkodzenia, których objawem są dokuczliwe hałasy i drgania podczas pracy silnika. Zdarza się, że koło pasowe urywa się nagle w czasie jazdy, co przy większym pechu może doprowadzić do uszkodzenia chłodnicy, a nawet rozrządu.
Zakup nowego koła pasowego jest z reguły bardzo drogi i wiąże się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych (w zależności od producenta i marki samochodu). Z kolei zamienniki kół pasowych są trudno dostępne, zwłaszcza w nowych bądź nietypowych modelach. W takim przypadku najlepszym sposobem naprawy jest regeneracja. Używana przez TEDGUM technologia umożliwia regenerację starych kół pasowych prawie wszystkich marek samochodów osobowych i dostawczych, również tych, które nie są dostępne na rynku nawet w zamienniku. Guma, która podczas regeneracji jest całkowicie wymieniana na nową, najwyższej jakości, dzięki swym właściwościom fizyczno-chemicznym służy jako doskonały materiał tłumiący drgania, a właściwie przeprowadzona wulkanizacja zapobiega ponownemu szybkiemu uszkodzeniu koła pasowego.
Komentarze