Wnętrza aut mogą być coraz bardziej ekologiczne. Jakie działania w tej kwestii podejmuje branża motoryzacyjna

11 września 2023, 13:15

Przemysł motoryzacyjny znajduje się w epoce przemian na rzecz ochrony środowiska, a liderzy tego sektora wykorzystują swoje wpływy, aby prowadzić projekty w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem. Okazuje się, że działania obejmują nie tylko nowe rodzaje silników czy paliw, ale także wnętrza samochodu. Ciekawych przykładów nie brakuje – zarówno wśród gigantów produkcji aut, jak i mniejszych firm odpowiadających za wyposażenie auta.

wnętrze samochodu

Konopie, bambus, kaktus – ekologiczne materiały zaskakują coraz mocniej

Trend związany z ekologicznymi wnętrzami aut jest zbieżny z ogólnym wzrostem popularności samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. Nie da się ukryć, że producenci starają się iść w stronę minimalizmu, czyli wykorzystywać takie materiały, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także stosunkowo łatwe w produkcji. Pochodzą one coraz częściej ze źródeł recyklingowanych jak np. butelki.

Ciekawym przykładem z rynku w tym kontekście bez wątpienia jest Ford wraz ze swoimi dywanikami do EcoSport, które zostały wykonane właśnie z plastikowych opakowań pochodzących z recyklingu. Innym ciekawym przykładem jest także Renault, który we wnętrzu modelu Zoe postawił na tkaniny pochodzące z pasów bezpieczeństwa z recyklingu, ścinków tekstylnych i odzyskanych plastikowych butelek – mówi Bartosz Frontczak z Frogum.

Coraz częściej wprowadzane są również inne ekologiczne materiały, które na pierwszy rzut oka, w kontekście wnętrz aut wyglądają dosyć egzotycznie. Mowa tu m.in. o takich tworzywach jak bambus, materiały pochodzące z konopi czy skóra z kaktusa. Te materiały wprowadzają także nowe możliwości wzornicze do wnętrza pojazdów. Niezmiennie stawia się również na drewno, choć i tutaj nastąpiła spora zmiana. Otóż producenci coraz częściej wykorzystują surowce pochodzące z drzew tzw. szybko rosnących. Ma to ograniczyć masową wycinkę lasów na świecie. Ciekawą nowinką jest także wykorzystanie skóry z grzybni. Póki co skala jest wciąż znikoma, niemniej pierwsze marki zaczynają eksperymentować z tym surowcem.

Ekologia i estetyka w autach koncepcyjnych

Prym w kwestii przyjaznych środowisku materiałów wykorzystywanych we wnętrzach samochodów wiodą skóry ekologiczne. Ich gama z każdym rokiem staje się coraz szersza, co projektantom, a dokładniej ich nieograniczonej wyobraźni daje ogromne pole do popisu. Najlepiej widać to w autach koncepcyjnych, w których mamy do czynienia w zasadzie z prawdziwym światem auto fashion. Samochody koncepcyjne oferują dość ekstrawaganckie alternatywy dla tradycyjnych materiałów, które na ten moment ciężko jest sobie wyobrazić w wykorzystaniu na masową skalę.

Producenci aut chętnie sięgają po coraz to nowe, zaskakujące materiały. Mowa tu m.in. o pochodzących z recyklingu stali, gumie czy szkle, które zastosowane zostały w zaprezentowanym dwa lata temu przez BMW, w pełni elektrycznym koncepcyjnym modelu “BMW i Vision Circular”. Jest to ciekawy przykład na to, jak postawić na ekologię nie rezygnując z luksusowego i szlachetnego charakteru. Pozostaje trzymać kciuki za powodzenie realizacji tego niezwykle ciekawego projektu – przekonuje Bartosz Frontczak.

O estetycznej ekologii pamięta także m.in. Volvo, które planuje, aby 25 proc. wnętrz wszystkich aut wprowadzonych na rynek do 2025 roku było wykonanych z tworzyw bio lub pochodzących z recyklingu. Szwedzki producent w pierwszej kolejności postawi na deski rozdzielcze, maty podłogowe i siedzenia.

Ekologiczne dywaniki samochodowe

Trendy jasno pokazują, że światowi potentaci idą w parze z ekologią i nic nie wskazuje na to, żeby ten kierunek miał się odwrócić. Rzeczywistość – również z naszego podwórka pokazuje jednak, że w branży automotive na ekologię postawili nie tylko globalni producenci aut, ale także mniejsi gracze. Również polskie rodzinne firmy starają się wpasować w ten schemat.

Centralnym punktem naszej ekologicznej strategii jest zastosowanie zamkniętego obiegu produkcyjnego. W procesie produkcji generowane są obcinki, będące pozostałościami po termoformowaniu lub wulkanizacji, które następnie poddawane są procesowi trotowania. Ten innowacyjny proces mielenia materiału do postaci drobnego granulatu pozwala wprowadzić go z powrotem do obiegu produkcyjnego. Dzięki temu nie tylko minimalizujemy koszty, ale także redukujemy ilość odpadów i zanieczyszczeń. Ekologia z ekonomią idą ze sobą w parze – dodaje Bartosz Frontczak.

Podążanie za ekologicznym trendem umożliwiają specjalistyczne urządzenia, jak np. tzw. trotki, czyli maszyny przycinające materiał na granulat, które pozwalają na otrzymywanie gotowego surowca do ponownego wykorzystania. Ta technologia działa bez obróbki termicznej, co ma ograniczać zanieczyszczenia do zwykłego pyłu. Za jego eliminację ma odpowiadać system filtrowania powietrza.

Ważny jest także sam materiał wykorzystywany do produkcji dywaników i wkładek. W przypadku FroGum jest to mieszanka, zaliczająca się do grupy termoplastycznych elastomerów. Surowiec łączy ze sobą cechy plastiku i gumy. Dzięki temu produkty mają być nie tylko ekologiczne i funkcjonalne, ale mogą zaoferować również duży walor estetyczny – co w przypadku wnętrza auta nie pozostaje bez znaczenia.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!