Zdecydowana większość firm produkujących części zamienne w Polsce, pomimo wciąż niepewnych realiów rynkowych, podejmuje w bieżącym roku działania inwestycyjne. Sprawdziliśmy, jakiego typu przede wszystkim są to inwestycje.
Inwestycje producentów części samochodowych w Polsce w 2023 r.
Prawie połowa producentów, ankietowanych w ramach badania zadeklarowała poczynienie inwestycji w zwiększenie wydajności produkcji poprzez rozbudowę linii produkcyjnych lub zakładu. Wygląda na to, że firmy widzą rosnący popyt na rynku i odpowiadają zwiększeniem produkcji. Inwestycje produkcyjne stają się także niezbędne w obliczu transformacji technologicznej sektora motoryzacyjnego, do której muszą dostosować się dostawcy.
Co piąty producent największą wartość dostrzega w inwestycjach w rozwój umiejętności i kompetencji kadry. Nabierają one coraz większego znaczenia w związku rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników, zwiększającym się zaawansowaniem zakresu ich obowiązków, ale przede wszystkim wspomnianą transformacją technologiczną i wynikającymi z niej niezbędnymi kompetencjami.
Motoryzacja znajduje się w czołówce sektorów pod względem poziomu inwestycji w badania i rozwój. Według danych CLEPA producenci części wnoszą w UE corocznie ok. 9000 wniosków o udzielenie patentów. Dla aż 16,2% producentów działających w Polsce, największe wartościowo inwestycje stanowią właśnie te w działalność badawczo-rozwojową.
Prawie połowa ankietowanych zwiększyła nakłady inwestycyjne w stosunku do roku ubiegłego. U prawie 40% ankietowanych pozostały one na tym samym poziomie, warto jednak pamiętać, że mówimy o wysokim poziomie bazowym przeznaczanych rokrocznie środków na inwestycje.
Producenci zostali również zapytani o poziom finansowania inwestycji w ramach programów wsparcia. Wyniki nie zaskakują. Jedynie nieliczni z nich bazują w większym stopniu na finansowaniu zewnętrznym. Co piąte przedsiębiorstwo nie skorzysta w tym roku z takich programów, a dla dwóch trzecich stanowią one mniej niż 10% całości nakładów inwestycyjnych. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy są trudności w zakresie pozyskiwania tego rodzaju wsparcia. Niejednokrotnie firmom bardziej opłaca się rezygnacja z funduszy zewnętrznych niż ich czasochłonne pozyskanie obarczone szeregiem wymogów. Na tym polu wiele jest zatem do poprawy.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po II kwartale 2023 r. i prognozy, przygotowanego przez MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska i Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Komentarze