Według danych ACEA, w całym 2013 r. w Europie zostało zarejestrowanych 11,85 mln samochodów osobowych, czyli o 1,7% mniej niż rok temu. To szósty z kolei rok zakończony spadkiem. Lepszym wynikiem może pochwalić się Polska. Nasz kraj pierwszy raz od trzech lat zanotował wzrost.
Wzrost sprzedaży na polskim rynku wynosi ok. 6% r/r. Sprzedano prawie 290 tys. aut osobowych. Łącznie z lekkimi dostawczymi było to ponad 330 tys. W grudniu w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 26,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 25% więcej niż w tym samym miesiącu 2012 r. Jeśli chodzi o strukturę kupujących, to w blisko 60% salony odwiedzały firmy, a tylko 40% nabywców to klienci indywidualni.
Dla Europy, miniony rok jest szóstym z kolei, w którym mapa rejestracji nowych samochodów osobowych rysuje się na czerwono. W sumie sprzedano 11,85 mln aut, co oznacza 1,7% spadek r/r.
– „Co prawda europejski rynek nadal jest na minusie, a wolumen sprzedaży jest najniższy od kilku lat, jednak jak się spodziewaliśmy, w porównaniu do ubiegłorocznego wyniku skumulowanego minus jest znacznie mniejszy. Zawdzięczamy to ostatnim miesiącom roku, w których, podobnie jak w Polsce, mieliśmy do czynienia ze wzrostowym trendem rejestracji samochodów osobowych. Sam grudzień zakończył się najwyższą dynamiką rok do roku od grudnia 2009 r. Z salonów europejskich wyjechało ponad 900 tys. aut, czyli o 13% więcej r/r." – komentuje Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w firmie Exact Systems.
Najwięcej samochodów osobowych w 2013 r. zostało sprzedanych w Niemczech, które rok do roku odnotowały jednak 4% spadek (2,95 mln rejestracji). Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania, która z wolumenem sprzedaży na poziomie 2,26 mln wypracowała aż 11% dynamikę r/r.
Jak podaje IBRM Samar, najchętniej kupowanym samochodem w 2013 r. w segmencie osobówek w Polsce była Skoda (ponad 36 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy najchętniej kupowali Skodę Octavię. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W minionych dwunastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen.
Komentarze