Czy można zamontować akumulator samochodowy o mniejszej albo o większej pojemności niż zaleca to producent samochodu? Czy warto zwracać uwagę na biegunowość w akumulatorze, zalecaną przez producenta auta? O odpowiedź na najtrudniejsze pytania poprosiliśmy eksperta ze znanej firmy, produkującej akumulatory.
Każdy producent samochodu precyzyjnie określa, jakie parametry powinien mieć akumulator samochodowy, stosowany w jego aucie. Jednak często zdarza się, że kierowcy nie stosują się do tych zaleceń. Dlaczego? Akumulatory samochodowe są dostępne w wielu punktach sprzedaży. Najtańsze oczywiście w marketach. Wymiana akumulatora samochodowego jest prosta i w większości aut, poruszających się po polskich drogach, można ją wykonać samodzielnie. Nic zatem dziwnego, że kierowcy kupują najtańsze akumulatory i montują je sami. Ale później, często pojawiają się problemy.
Akumulator samochodowy nie obawia się przyszłości
Akumulatory samochodowe 12V są stosowane w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym i diesla. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ilości prądu dla rozrusznika. Zadanie dodatkowe to zapewnienie zasilania dla alarmu, centralnego zamka i pamięci sterowników po wyłączeniu silnika.
W samochodach z systemami start – stop, akumulator po wyłączeniu silnika musi zapewnić prąd dla podtrzymania działania wszystkich uruchomionych systemów pokładowych (i musi zapewnić odpowiednią ilość energii do uruchomienia jednostki napędowej).
– Motoryzacja rozwija się w ekspresowym tempie, a rola i znaczenie akumulatora 12V w konstrukcjach konwencjonalnych, hybrydowych czy elektrycznych nabiera zupełnie innego wymiaru – wyjaśnia Adam Potępa, Key Account Manager z firmy Clarios Poland, właściciela akumulatorów marki VARTA.
Akumulator rozruchowy 12V znajdziemy na wyposażeniu samochodów z napędem hybrydowym. Głównym zadaniem akumulatora w hybrydach jest zapewnienie zasilania dla pamięci sterowników, alarmu i centralnego zamka po wyłączeniu zespołu napędowego.
Co ciekawe, akumulator 12V znajduje się także na wyposażeniu samochodów elektrycznych. Jest niezbędny do startu elektroniki przy uruchomieniu auta, jak również do podtrzymania zasilania dla pamięci sterowników.
Prawidłowy dobór akumulatora do samochodu – na co przede wszystkim zwrócić uwagę?
– Prawidłowy dobór akumulatora jest bardzo ważnym aspektem w odniesieniu do poprawnego funkcjonowania układu elektrycznego pojazdu. Bez względu na doświadczenie w branży zaleca się przede wszystkim korzystanie z katalogów przyporządkowania, gdzie w wielu przypadkach wskazanych jest kilka typów akumulatorów, o różnej pojemności czy technologii do konkretnego pojazdu. Dobór akumulatora w taki sposób daje pewność, że możliwości alternatora pozwolą na odpowiednie doładowanie akumulatora. I jednocześnie zachowanie dodatniego bilansu energetycznego – wyjaśnia Adam Potępa z firmy Clarios Poland.
Dobór akumulatora do samochodu: czy można zastosować mniejszy lub większy?
Producent samochodu określa pojemność akumulatora, jaka powinna zostać zastosowana w danym aucie, wyrażoną w amperogodzinach. Czy trzeba kierować się tym parametrem przy wyborze akumulatora do samochodu?
– W przypadku pojazdów konwencjonalnych toczy się „odwieczna” dyskusja czy można zamontować akumulator o większej lub mniejszej pojemności względem zalecanych parametrów – wyjaśnia Adam Potępa z firmy Clarios – Warto wspomnieć, że zakup akumulatora o większej pojemności, na własną rękę, bez weryfikacji w katalogu producenta, może powodować także problemy montażowe. Na przykład ze względu na zbyt dużą skrzynkę lub za krótkie kable. Poza tym, jeżeli w pojeździe występują problemy z nadmierną upływnością prądu to „większy” akumulator nie rozwiąże tych problemów, a jedynie odłoży w czasie. W tym przypadku zaleca się znalezienie ich przyczyny, którymi przeważnie mogą być: przetarte przewody, skorodowane połączenia/klemy, uszkodzona instalacja elektryczna lub jej poszczególne komponenty. Akumulator jest „tylko” magazynem energii, a w związku z tym pojazd musi zapewnić mu odpowiednie uzupełnienie, które realizowane jest przez funkcje generacyjne alternatora. Niestety w wielu przypadkach użytkowanie pojazdu, szczególnie sporadyczne lub na krótkich dystansach, powoduje często niedoładowanie akumulatora i tym samym ujemny bilans energetyczny. W tej sytuacji rozwiązania nie stanowi akumulator o większej pojemności, lecz ten o niskiej oporności wewnętrznej np.: technologia AGM. Reasumując, jeżeli w pojeździe nie ma dodatkowych urządzeń, które w znaczny sposób mogą obciążać akumulator, a instalacja elektryczna jest sprawna to nie ma podstaw to montażu innego akumulatora niż zaleca producent.
Przyjmuje się, że pojemność akumulatora może być maksymalnie o 10 procent większa lub o 10 procent mniejsza od zaleceń producenta auta. Jednak najlepiej po prostu “trafić w dziesiątkę”. Co nie jest trudne przy tak dużej ilości akumulatorów na rynku.
Dobór akumulatora do samochodu – wartości prądu rozruchowego
Producent auta określa wartości prądu rozruchowego, dotyczące akumulatora, jaki powinien być zamontowany w aucie. Są jednak użytkownicy, którzy uważają, że ten parametr nie ma znaczenia. Im większa wartość prądu rozruchowego, tym lepiej, albowiem cała energia jest konsumowana przez rozrusznik. Jednak akumulatory z większym prądem rozruchowym są bardziej czułe na głębokie rozładowanie.
Dobór akumulatora do samochodu – wielkość i biegunowość
Producent samochodu określa biegunowość, czyli rozmieszczenie biegunów w górnej części akumulatora, np. biegun plus znajduje się po prawej albo po lewej stronie. Czy ten parametr ma znaczenie przy wyborze akumulatora?
Nie we wszystkich samochodach. Są auta, w których producent zastosował długie przewody zakończone klemami. W tych samochodach można montować akumulator z biegunem plus po prawej albo po lewej stronie.
Jednak jest też wiele aut, w których jest bardzo mało miejsca pod maską, a na dodatek przewody do podłączenia akumulatora są bardzo krótkie. Wtedy zakup akumulatora, który ma biegun plus po przeciwnej stronie, niż zaleca to producent auta, uniemożliwia montaż takiego podzespołu.
Wielkość akumulatora, a dokładnie jego płyty podłogowej. Ten parametr także jest bardzo ważny. Dlaczego? Akumulator samochodowy musi być zamontowany stabilnie. Jakiekolwiek drgania w trakcie jazdy czy pracy na biegu jałowym przyspieszają jego zużycie. Stabilny montaż akumulatora jest możliwy tylko wtedy, gdy rozmiar jego podstawy jest zgodny z zaleceniami producenta auta. Jak wspomniał wcześniej nasz ekspert, wybór za dużego akumulatora często wiąże się też z problemem, gdy nie ma możliwości jego właściwego montażu na zastosowanej przez producenta auta podstawie.
Dobór akumulatora do samochodu – technologia wykonania
Producent auta zaleca także zastosowanie akumulatora, wykonanego w określonej technologii. Na rynku mamy standardowe akumulatory kwasowo – ołowiowe, zmodyfikowane akumulatory kwasowo – ołowiowe (np. wykonane w technologii wapiennej Ca – Ca albo z wykorzystaniem srebra lub srebra i wapnia), akumulatory EFB i AGM.
W samochodzie można bez problemu zastosować akumulator wykonany w technologii Ca – Ca lub z wykorzystaniem srebra, zamiast standardowego akumulatora kwasowo – ołowiowego.
Dopuszcza się montowanie akumulatorów EFB w autach, które są intensywnie eksploatowane (np. w taksówkach), eksploatowane głównie na krótkich trasach albo mających bardzo bogate wyposażenie.
Z kolei akumulatory AGM można montować tylko tam, gdzie zaleca to producent: w samochodach z systemami start – stop, w bogato wyposażonych limuzynach i w autach hybrydowych. W samochodach z systemami start – stop producent dokładnie określa, jaki akumulator można zastosować. Czy może to być EFB, AGM czy też jeden albo drugi.
Jakie jest zdanie eksperta na ten temat?
– Akumulatory o wyższych pojemnościach i lepszych technologiach (EGB, AGM) stanowią uzasadniony wybór w przypadku pojazdów, które wyposażone są w dodatkowe odbiorniki energii, w tym często niefabryczne np.: rozbudowane systemy audio-wizualne, urządzenia do nawigacji, ładowarki do telefonów, alternatywne ogrzewanie lub inne systemy bezpieczeństwa pozostające w trybie czuwania – wyjaśnia Adam Potępa.
Dobór akumulatora do samochodu – jakość akumulatora
Zgodnie z prawem europejskim, obecnie wszystkie akumulatory samochodowe są bezobsługowe (nie wymagają dolewania elektrolitu), a każdy producent musi zapewnić 2 – letnią gwarancję.
Różnice cenowe pomiędzy akumulatorami znanych marek (w tym produkowanymi w Polsce) a produktami budżetowymi są naprawdę niewielkie. Często różnica w przypadku akumulatora budżetowego a markowego wynosi kilkadziesiąt złotych.
Dlaczego warto inwestować w lepszy akumulator? Albowiem przy odpowiednich warunkach eksploatacji taki podzespół jest w stanie pracować bezawaryjnie średnio przez 5 lat. Tymczasem produkt budżetowy może zakończyć swój techniczny żywot zaraz po upływie 2 – letniej gwarancji.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
J.K., 3 listopada 2022, 9:27 13 0
PIĘKNE SAMOKRYTYCZNE 4 OSTATNIE LINIJKI ARTYKUŁU. RZECZYWIŚCIE WIĘKSZOŚĆ AKUMULATORÓW VARTA I BOSCH KOŃCZY ŻYWOT ZARAZ PO UPŁYWIE 2 LETNIEJ GWARANCJI (CÓŻ PRODUKT BUDŻETOWY). DLATEGO WARTO INWESTOWAĆ W LEPSZY AKUMULATOR - ZGODNIE ZA SŁOWAMI AUTORA ARTYKUŁU.
TROCHĘ DANYCH:
CLARTIOS POLSKA - KAPITAŁ ZAŁOŻYCIELSKI 50.000,- ZŁ.
Clarios, dawniej Johnson Controls Power Solutions,
Clarios jest spółką zależną Brookfield Business Partners,
Brookfield Business Partners L.P. jest spółką komandytową typu private equity
Siedziba: Bermudy !!!!!!!
Założenie: czerwiec 2016 !!!!!!
Podmioty zależne: Westinghouse Electric Company, Clarios, Brookfield Multiplex, Magnati Sole Proprietorship LLC.
Odpowiedz
serviceac, 7 listopada 2022, 21:48 0 0
Mam pytanie do autora.
Dlaczego dla tego samego modelu samochodu, zależnie od kraju przeznaczenia producenci zalecają różne (różniące się o więcej niż 10% pojemnością) akumulatory?
Odpowiedz