Od katalizatorów przez elektroniczne wtryski paliwa do aktywnych systemów kontroli jazdy – wszystkie wyszukane technologie będą musiały, prędzej lub później, zostać poddane naprawie lub wymienione. Wiodące firmy na rynku części zamiennych są, z natury rzeczy, doskonale przystosowane do sprawnego reagowania na każdą nową okoliczność.
Podstawowe modele filtrów cząstek stałych
Najświeższym przykładem tego cyklu sprzyjających okoliczności jest filtr cząstek stałych (DPF), podlegający pod wymogi normy 5 euro dla silników diesla od 2009 roku. Zadaniem filtra DPF jest odfiltrowanie cząstek stałych z wylotu spalin katalizatora utleniającego lub katalizatora katalitycznego. Filtr DPF charakteryzuje się precyzyjnie opracowaną strukturą przypominającą plaster miodu, która wychwytuje i zatrzymuje te mikroskopijne cząstki, aż do momentu ich spalenia podczas procesu regeneracji (samooczyszczenia). Miliony samochodów w całej Europie wyposażono w tę technologię. Rzecz jasna, dobrą wiadomością dla firm z branży części zamiennych jest fakt, iż po każdej regeneracji w filtrze DPF zostaje niewielka ilość osadów, co w rezultacie doprowadza do konieczności wymiany filtra po każdych 80 000 – 140 000 kilometrów jazdy, w zależności od rodzaju danego systemu oraz sposobu prowadzenia pojazdu.
Zasadniczo, filtry DPF wyróżniają się swoją technologią regeneracji: „pasywna”, zainstalowana w silnikach pracujących stale w określonym zakresie temperatur (270°C do 450°C), regeneracja cieplna, która odbywa się nieprzerwanie, bez wspomagania zewnętrznych programów zarządzania silnikiem, lub „aktywna”, która polega na regeneracji filtra w pewnych odstępach czasowych, zależnych, między innymi, od takich czynników jak ciśnienie zasysania wytworzone przez uwięzione cząstki (ten ostatni typ regeneracji jest typem używanym w przemyśle samochodowym, z uwagi na stałe zmiany w temperaturze gazów, zachodzące podczas normalnej pracy pojazdu).
Tenneco było pierwszym globalnym dostawcą oferującym europejskim producentom pojazdów technologię filtrowania cząstek stałych w ramach seryjnej produkcji. Firma rozpoczęła produkcję zespołów DPF (produkty oryginalnego wyposażenia) w 2000 roku dla samochodów osobowych Citroën C5 oraz Peugeot 406 diesel. Technologie filtrów cząstek stałych zostały także zastosowane w takich markach jak Audi, BMW, Mercedes-Benz, Fiat, Ford, Jaguar, Smart, Volkswagen oraz Volvo.
Prym na poziomie produkcji oryginalnego wyposażenia przełożył się na przewagę konkurencyjną firm zajmujących się sprzedażą części zamiennych, bazujących na komponentach do układów kontroli emisji spalin Walker. W 2008 roku Tenneco wprowadziło na europejski rynek wtórny części motoryzacyjnych pełną gamę oryginalnych filtrów DPF, opatrzonych stosowną homologacją. Układ filtrujący łączy w sobie filtr utleniający z filtrem cząstek stałych, zamykając je w jednej, lekkiej, łatwej do zainstalowania części. Każdy filtr cząstek stałych Walker jest dopasowywany do preferowanego przez danego producenta sposobu regeneracji, zapewniając 95-procentową lub lepszą wydajność filtrowania. Fakt, że każdy oryginalny zespół Walker i, tym samym, każdy komponent do kontroli emisji spalin Walker odznacza się pełną homologacją, pozwala chronić warsztaty samochodowe przed potencjalnymi karami (montaż nie homologowanych części jest nielegalny) oraz uzyskać pewność, że układ kontroli emisji spalin zostanie w ten sposób przywrócony do stanu „fabrycznej” wydajności i efektywności.
Zrozumieć dodatki FCB (dodawane do paliwa)
Od 2001, wiele pojazdów z silnikiem diesla, produkowanych przez Peugeot, Citroën oraz innych producentów, wykorzystywało dodatki do paliw, które podczas procesu regeneracji filtra DPF służyły jako katalizator spalania. Ta technologia zasadza się na cząsteczkach węgla, uwięzionych w filtrze cząstek stałych, a jej celem jest obniżenie temperatury, przy której nastąpi samozapłon.
Oprócz pełnej gamy wymiennych układów filtrów DPF, marka Walker oferuje także najbogatszy asortyment dodatków płynów do filtrów pod nazwą Eolys oraz wszechstronny zestaw uzupełnieniowy Eolys – na potrzeby tych pojazdów.
Komentarze