Zalecenia montażu/demontażu czujnika prędkości koła

12 lipca 2017, 10:22

Czujnik prędkości koła jest istotnym elementem wielu układów bezpieczeństwa. Wystarczy wspomnieć ABS, ESP, TCS, etc.

 

Istnieją dwa rodzaje czujników :

  • Czujniki aktywne, które współpracują z enkoderem magnetycznym zintegrowanym z łożyskiem koła.
  • Czujniki pasywne, które współpracują z wieńcem zębatym umieszczonym na przegubie napędowym lub piaście koła.

Dlaczego wymieniamy czujnik prędkości koła?
Zapalenie lampki ostrzegawczej ABS lub ESP często potwierdza uszkodzenie czujnika prędkości.

Środowisko pracy czujnika prędkości w kole:
Umieszczony obok koła, czujnik prędkości jest narażony na wpływ czynników zewnętrznych. Kabel może zostać uszkodzony przez lód, błoto lub ciało obce, a czujnik na skutek ochlapania lub przenikania wody, itp.

Kiedy łożysko koła podlega wymianie, czujnik powinien zostać zdemontowany, ponieważ może zostać uszkodzony podczas wykonywania w/w procedury. W toku prac związanych z łożyskiem koła zawsze należy sprawdzić stan oraz sprawność działania wszystkich elementów czujnika.

Bezpieczeństwo:
Czujnik prędkości koła jest elementem niezbędnym dla bezpieczeństwa na drodze. W razie zagrożenia, usterka czujnika może spowodować utratę kontroli nad pojazdem, ponieważ układy ABS i ESP przestały działać prawidłowo.

Rady dotyczące demontażu:

  • Odkręcić/odczepić mocowanie czujnika
  • Odłączyć elektryczne złącze czujnika
  • Czujnik mógł zaklinować się w swojej obudowie, nie wolno uszkodzić powierzchni łożyska i enkodera magnetycznego
  • Zdemontować stary czujnik
  • Wyczyścić złącze i obudowę przed zamontowaniem nowego czujnika

Aktywne czujniki mogą zostać uszkodzone przez wyładowania elektrostatyczne, prosimy zachować ostrożność i nie dotykać elektrycznych styków.

Rady dotyczące montażu:

  • Zamontować nowy czujnik zgodnie z procedurami zalecanymi przez producenta
  • Aby zabezpieczyć kable w odpowiednich miejscach, zastosować izolację
  • Podłączyć złącza elektryczne
  • Skasować wyświetlony kod błędu
  • Sprawdzić właściwe funkcjonowanie czujnika prędkości koła podczas jazdy testowej. Lampka ostrzegawcza ABS lub ESP nie powinna się świecić.
na podstawie materiałów NTN SNR

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jack F1, 28 lipca 2017, 9:59 4 0

"Zdemontować stary czujnik" - dobre sobie! Choćby nie wiem jakich preparatów używać, statystycznie w 50% oznacza to jego zniszczenie - zwłaszcza w przypadku leciwych aut!

Odpowiedz

james, 5 czerwca 2020, 8:15 0 0

i tu sie z toba zgadzam nie jest takie latwe powinno sie wspomnic o tym

Odpowiedz