Czujnik prędkości koła jest istotnym elementem wielu układów bezpieczeństwa. Wystarczy wspomnieć ABS, ESP, TCS, etc.
Istnieją dwa rodzaje czujników :
- Czujniki aktywne, które współpracują z enkoderem magnetycznym zintegrowanym z łożyskiem koła.
- Czujniki pasywne, które współpracują z wieńcem zębatym umieszczonym na przegubie napędowym lub piaście koła.
Dlaczego wymieniamy czujnik prędkości koła?
Zapalenie lampki ostrzegawczej ABS lub ESP często potwierdza uszkodzenie czujnika prędkości.
Środowisko pracy czujnika prędkości w kole:
Umieszczony obok koła, czujnik prędkości jest narażony na wpływ czynników zewnętrznych. Kabel może zostać uszkodzony przez lód, błoto lub ciało obce, a czujnik na skutek ochlapania lub przenikania wody, itp.
Kiedy łożysko koła podlega wymianie, czujnik powinien zostać zdemontowany, ponieważ może zostać uszkodzony podczas wykonywania w/w procedury. W toku prac związanych z łożyskiem koła zawsze należy sprawdzić stan oraz sprawność działania wszystkich elementów czujnika.
Bezpieczeństwo:
Czujnik prędkości koła jest elementem niezbędnym dla bezpieczeństwa na drodze. W razie zagrożenia, usterka czujnika może spowodować utratę kontroli nad pojazdem, ponieważ układy ABS i ESP przestały działać prawidłowo.
Rady dotyczące demontażu:
- Odkręcić/odczepić mocowanie czujnika
- Odłączyć elektryczne złącze czujnika
- Czujnik mógł zaklinować się w swojej obudowie, nie wolno uszkodzić powierzchni łożyska i enkodera magnetycznego
- Zdemontować stary czujnik
- Wyczyścić złącze i obudowę przed zamontowaniem nowego czujnika
Aktywne czujniki mogą zostać uszkodzone przez wyładowania elektrostatyczne, prosimy zachować ostrożność i nie dotykać elektrycznych styków.
Rady dotyczące montażu:
- Zamontować nowy czujnik zgodnie z procedurami zalecanymi przez producenta
- Aby zabezpieczyć kable w odpowiednich miejscach, zastosować izolację
- Podłączyć złącza elektryczne
- Skasować wyświetlony kod błędu
- Sprawdzić właściwe funkcjonowanie czujnika prędkości koła podczas jazdy testowej. Lampka ostrzegawcza ABS lub ESP nie powinna się świecić.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Jack F1, 28 lipca 2017, 9:59 4 0
"Zdemontować stary czujnik" - dobre sobie! Choćby nie wiem jakich preparatów używać, statystycznie w 50% oznacza to jego zniszczenie - zwłaszcza w przypadku leciwych aut!
Odpowiedz
james, 5 czerwca 2020, 8:15 0 0
i tu sie z toba zgadzam nie jest takie latwe powinno sie wspomnic o tym
Odpowiedz