Wakacyjny przegląd zawieszenia

Okres wakacyjny może być doskonałą okazją do sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed urlopowym wyjazdem, co naprawdę warto doradzić klientom. Skoro już pojawią się w naszym warsztacie nie zaszkodzi dodatkowo skontrolować stan techniczny amortyzatorów i zwiększyć szansę, że bezpiecznie wrócą z urlopu. 

Jak wiemy, stan techniczny zawieszenia jest ogromnie ważny i ma bezpośredni wpływ na jakość prowadzenia i zachowania się pojazdu na drodze. Sprawny samochód może być gwarancją bezpiecznego dojazdu na miejsce urlopu i z powrotem, a co za tym idzie kolejnej wizyty lojalnych klientów w naszym warsztacie.

Pamiętajmy również o sprawdzeniu pozostałych elementów kolumny amortyzatora – sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych oraz zestawów ochronno-osłonowych. Ich wnikliwa kontrola pomoże zweryfikować wszelkie niesprawności, wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz bezawaryjną pracę amortyzatora.

W trakcie badania dobrze jest pamiętać o kontroli wszystkich współpracujących elementów w układzie zawieszenia. Kompleksowa diagnostyka w znacznym stopniu eliminuje ryzyko ich uszkodzenia w podróży.

W toku kontroli warto pamiętać o odpowiednich czynnościach sprawdzających:

Ocena wizualna

Jak wiadomo, to ważny etap oceny stanu technicznego układu jezdnego pojazdu. Ocena wizualna powinna być zawsze wykonywana jako wstęp do dalszej diagnostyki i ewentualnych prac naprawczych. Na jej podstawie możemy zweryfikować i zdiagnozować wiele nieprawidłowości:

  • AMORTYZATOR

Ocena wizualna pozwala zauważyć widoczne oznaki uszkodzenia amortyzatora. Wszelkie niesprawności takie jak: wycieki oleju, uszkodzenia powierzchni chromowej tłoczyska (wytarcia, łuszczenie, odpryski) mogą świadczyć o jego nieprawidłowym działaniu i być zaleceniem do wymiany.

  • SPRĘŻYNY ZAWIESZENIA

Weryfikacja stanu technicznego sprężyn zawieszenia jest dość prosta. Podczas oceny wizualnej możemy zdiagnozować takie uszkodzenia jak: pęknięcia, odpryski, korozja, wżery powierzchniowe. Wszystko to może sugerować uszkodzenie sprężyn zawieszenia lub pogorszenie ich parametrów pracy. Najczęściej takie uszkodzenia z miejsca kwalifikują je do wymiany.

  • ZESTAWY MONTAŻOWE

Warto pamiętać, że dszięki kontroli wizualnej możemy również zdiagnozować niektóre uszkodzenia zestawu montażowego górnego mocowania amortyzatora. Wszelkie zauważone naderwania, pęknięcia połączenia metalowo-gumowego oraz ogólna zła ocena wyglądu części, może świadczyć o jego nieprawidłowym działaniu i funkcjonowaniu, dlatego powinna być sygnałem do wymiany.

  • ZESTAWY OSŁONOWO-OCHRONNE

Uszkodzenia zestawu osłonowo-ochronnego są widoczne i łatwe do zdiagnozowania. Feler odboju oraz osłony to jednoznaczne sygnały do wymiany tych elementów, gdyż mogą powodować dodatkowe uszkodzenia amortyzatora.

  • OSŁONY GUMOWE PRZEGUBÓW KULOWYCH

Rozerwania osłon gumowych przegubów kulowych, końcówek drążków kierowniczych, sworzni wahaczy czy łączników stabilizatora mogą sugerować uszkodzenie tych elementów. Usterki tego typu zazwyczaj kwalifikują element do wymiany jak również są widoczną oznaką jego niesprawności.

  • TULEJE METALOWO GUMOWE

Wiele uszkodzeń tulei metalowo-gumowych można zauważyć podczas przeprowadzanego badania. Wszelkie usterki takie jak naderwanie czy rozwulkanizowanie tulei można szybko zweryfikować i zakwalifikować dany element do wymiany. Uszkodzenie lub zużycie tulei metalowo-gumowej stosowanej do mocowania amortyzatora, wiąże się z wymianą całego amortyzatora.

Kompletna diagnostyka układu zawieszenia

Jak wiemy, po wykonaniu wstępnej oceny wizualnej, kolejnym krokiem jest kompletna diagnostyka układu zawieszenia pojazdu z kontrolą wszystkich elementów współpracujących. Mają one wpływ na właściwości jezdne auta oraz na długość okresu eksploatacyjnego tak amortyzatorów, sprężyn zawieszenia jak i zestawów montażowych górnego mocowania.

Kompletna diagnostyka układu zawieszenia jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji i weryfikacji uszkodzeń powstałych w trakcie eksploatacji pojazdu.

Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe.

Jedynie gwoli przypomnienia piszemy, że zaleca się wymianę wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów w celu przywrócenia prawidłowego działania i funkcjonowania układu zawieszenia, jego parametrów konstrukcyjnych oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Parafrazując klasyka – równie oczywistą oczywistością jest, że badanie takie powinno być wykonywane systematycznie co 20 000 km.

Okres wyjazdów wakacyjnych jest znakomitą okazją do tego rodzaju kontroli. Szczególnie warto polecać je lojalnym klientom, którzy od lat są stałymi gośćmi naszego warsztatu. W ten sposób zwiększamy szanse, że status quo zostanie zachowane, a nasze prosperity rozkwitnie jescze mocniej.

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy!