Inżynierowie projektujący pojazdy w ostatnich latach upodobali sobie koncepcje modułowe, wg których naprawa na polegać na prostej wymianie całych modułów, złożonych z wielu części. Okazuje się, że w podobny sposób można także wymieniać olej. Zobaczcie film z prototypem tego rozwiązania.
Rozwiązanie Nexcell, opracowane przez Castrola pozwala na wymianę oleju wraz z filtrem w nieco ponad minutę. Wystarczy po prostu wyjąć stary moduł i zastąpić go następnym. Projekt jest już po fazie testów i wydaje się, że jedyną barierą do wdrożenia go jest budowa współczesnych samochodów. Być może wkrótce na rynku pojawią się pojazdy fabrycznie wyposażone w Nexcell.
Szybkość obsługi to nie jedyna zaleta systemu Nexcell. Moduł ma pozwolić inżynierom na projektowanie jeszcze mniejszych silników, a więc dalsze podążanie drogą downsizingu. To nie wszystko, moduł ma także zapewniać znacznie szybsze nagrzewanie się silnika, co przełoży się na oszczędności w spalaniu.
Taki system wymiany oleju może spowodować małą rewolucję na rynku warsztatowym. Nie chodzi tylko o szybkość wykonania usługi wymiany oleju, ale także o recykling. Do dziś bardzo duża część szkodliwych dla środowiska środków smarnych trafia do atmosfery. Zamknięcie oleju w szczelnym module, znacznie ułatwiłoby odzyskiwanie go i utylizację – system mógłby przypominać recykling akumulatorów.
Niestety rozwiązanie może mieć także wpływ na przynajmniej częściowe zmonopolizowanie rynku olejów. Twórcy koncepcji mówią m.in. o tym, że Nexcell może zagwarantować, że silnik zalewany jest olejem o optymalnych parametrach. Oznacza to konstrukcyjne zagwarantowanie możliwości umieszczenia tylko modułu wykonanego przez konkretną firmę. Oczywiście nie z takimi wyzwaniami radził już sobie rynek niezależny, jednak prace nad stworzeniem podobnych modułów, dostępnych na rynku wtórnym mogą być utrudnione przez przepisy patentowe.
Póki co nie wiemy, kiedy opisywane rozwiązanie wejdzie do seryjnej produkcji. Niemal na pewno jednak, najpierw zostanie zastosowane w autach klasy premium o sportowej charakterystyce.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 18 września 2016, 20:59 0 0
Toć to siok !!!!!!!!
Odpowiedz
Zandy, 19 września 2016, 15:15 0 0
A po co mi to w samochodzie elektrycznym?
Odpowiedz