W pierwszym półroczu 2022 roku firma ZF utrzymała swoją pozycję w wymagającym i zmiennym środowisku rynkowym na całym świecie. W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku firma osiągnęła sprzedaż w wysokości 21,2 mld euro (2021: 19,3 mld euro), co stanowi wzrost o 10 procent w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Skorygowany EBIT wyniósł 851 mln euro (2021: 1,0 mld euro), co odpowiada skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,0% (2021: 5,2%).
– Pierwsza połowa roku upłynęła pod znakiem wielu nieprzewidzianych czynników zewnętrznych. Jako zespół ZF dobrze sobie z nimi poradziliśmy – szczególnie dzięki doświadczeniu zdobytym w ostatnich dwóch latach kryzysu – powiedział Wolf-Henning Scheider, CEO ZF Friedrichshafen AG, prezentując w środę wyniki finansowe za pierwsze półrocze. – Wojna w Ukrainie, związane z pandemią blokady w Chinach, ograniczona dostępność półprzewodników i znaczna inflacja miały wpływ na naszą działalność. Koncentrujemy się na osiągnięciu odpowiedniej równowagi pomiędzy oczekiwaniami naszych klientów a naszym celem dochodowym, jednocześnie nieprzerwanie inwestując w przyszłe technologie.
Stabilne kluczowe wskaźniki finansowe
W okresie od stycznia do czerwca 2022 roku firma technologiczna wygenerowała sprzedaż w wysokości 21,2 mld euro (2021: 19,3 mld euro), co stanowi wzrost o około 10 procent (5 procent skorygowane o efekty walutowe) w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W tym czasie spadła światowa produkcja pojazdów – w segmencie samochodów osobowych o 2 procent, a w segmencie pojazdów użytkowych o 28 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Firma odnotowała skorygowany EBIT w wysokości 851 mln euro (2021: 1,0 mld euro). Odpowiada to skorygowanej marży EBIT w wysokości 4,0 procent (2021: 5,2 procent). Skorygowane wolne przepływy pieniężne wyniosły łącznie minus 630 mln euro (2021: minus 186 mln euro), co wynika głównie z utrzymywania zapasów bezpieczeństwa, na które wpływ mają efekty walutowe i wzrost cen materiałów.
– W słabym i zmiennym otoczeniu rynkowym wykazaliśmy stabilność i wytrwałość w osiąganiu wyników – powiedział dyrektor finansowy ZF dr Konstantin Sauer. – Wyzwania nie zmaleją w drugiej połowie roku. Jesteśmy jednak przekonani, że pozostaniemy na dobrej drodze dzięki świadomemu zarządzaniu kosztami, dalszemu konsekwentnemu łagodzeniu skutków inflacji oraz aktywnemu zarządzaniu zapasami. Uważnie obserwujemy nasze roczne cele finansowe.
W świetle dotychczasowego rozwoju sytuacji i perspektyw na najbliższe miesiące, ZF podtrzymuje swoją całoroczną prognozę. Firma spodziewa się umiarkowanego wzrostu sprzedaży w 2022 roku, przy czym po raz pierwszy przekroczy ona 40 mld euro. ZF prognozuje skorygowaną marżę EBIT w zakresie od 4,5 do 5,5 procent i skorygowane wolne przepływy pieniężne w wysokości od 1,0 do 1,5 miliarda euro.
Prognoza ta jest nadal obarczona pewnym zastrzeżeniem, ponieważ ZF spodziewa się dalszego negatywnego wpływu bieżących wydarzeń (inflacja, wojna na Ukrainie, ograniczona dostępność półprzewodników, nowe ogniska pandemii Covid-19). Możliwe wstrzymanie dostaw gazu w Niemczech i Europie może również wpłynąć na działalność w drugiej połowie bieżącego roku. Spółka przygotowuje się na taki scenariusz. “Wzmacniamy już podjęte działania w celu dalszej redukcji zużycia energii, co znajduje odzwierciedlenie w naszej strategii zrównoważonego rozwoju” – podkreślił prezes Scheider.
Firma ZF nadal wzmacnia swoją bazę kapitałową: Wskaźnik kapitału własnego wzrósł z 18,6 procent na koniec 2021 roku do około 24 procent na dzień 30 czerwca 2022 roku. Ponadto firma zwiększyła swój istniejący kredyt odnawialny (RCF) z 3 mld euro do 3,5 mld euro, zapewniając sobie atrakcyjne i długoterminowe, przewidywalne warunki finansowania na rok przed terminem zapadalności. Rozszerzając jednocześnie grupę bazowych banków, ZF potwierdza swoją silną pozycję na rynku kapitałowym.
Nowe zamówienia na napędy elektryczne i platformę łączności (ZF ProConnect)
Firma ZF pozyskała kompleksowe nowe zamówienia na strategicznie ważne technologie, takie jak napędy elektryczne. Wolumen zamówień w tym segmencie wynosi obecnie 23 miliardy euro dla samochodów osobowych i pojazdów użytkowych do 2030 roku.
– Dziś ZF oferuje kompletną i wszechstronną ofertę produktów w zakresie systemów i komponentów dla elektromobilności – powiedział Wolf-Henning Scheider. – 12-procentowy wzrost sprzedaży dywizji Electrified Powertrain Technology w pierwszej połowie roku wyraźnie to podkreśla. Dzięki nowym zleceniom możemy zarządzać transformacją z konwencjonalnych przekładni do napędów czysto elektrycznych. Możemy również co najmniej zrekompensować eliminowanie technologii dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Teraz dążymy do dalszego umocnienia naszej wiodącej pozycji, na przykład w zakresie elektroniki mocy.
Jeden z międzynarodowych producentów pojazdów złożył znaczne zamówienie na pierwszy etap konfiguracji skalowalnej platformy łączności ZF ProConnect, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2024 roku. ZF ProConnect umożliwia komunikację między pojazdami, a nawet satelitami (komunikacja vehicle-to-X) – wszystko dzięki połączeniu w ramach chmury danych. Obejmuje to usługi takie jak planowanie trasy przejazdu, zdalne diagnozy systemowe czy zarządzanie flotą. Cyfrowe modele biznesowe są zintegrowane w ramach platformy, aby wspierać rozwój technologii pojazdów definiowanych programowo. Potencjalne zastosowania otwierają się również w jeździe autonomicznej, gdzie niezbędna jest niezawodna i stabilna łączność. Dlatego ZF ProConnect jest również wykorzystywany w autonomicznych systemach wahadłowych firmy ZF.
Zapowiedź: ZF na targach IAA Transportation w Hanowerze
Wolf-Hennig Scheider odniósł się również do planowanej obecności firmy ZF na targach IAA Transportation w Hanowerze w Niemczech. Podczas tego wydarzenia, dywizja Commercial Vehicle Solutions firmy ZF po raz pierwszy zaprezentuje prekursorskie rozwiązania dla klientów pojazdów użytkowych i operatorów flot jako największy na świecie dostawca pojazdów użytkowych po integracji z firmą Wabco. Od 20 do 25 września firma ZF będzie obecna na targach w Hanowerze (hala H21, stoisko A90) i będzie prezentować swoje rozwiązania w obszarze nowych napędów elektrycznych do pojazdów użytkowych i przyczep, jak również w obszarze rozwoju oprogramowania, takiego jak ZF SCALAR, cyfrowej platformy opartej na sztucznej inteligencji, służącej do efektywnego dysponowania flotami pojazdów użytkowych.
Komentarze