Wskazujemy pięć błędów najczęściej popełnianych przy wymianie rozrządu z paskiem zębatym i podpowiadamy jak się ich ustrzec. To bardzo ważne zarówno dla użytkownika samochodu jak też mechanika, ponieważ każda awaria w okresie gwarancji na usługę może oznaczać remont silnika.
Rutyna jest równie niebezpieczna jak brak doświadczenia. Poniższe wskazówki opracowane przez firmę Airtex – producenta części OE – okażą się pomocne dla wszystkich mechaników, niezależnie od stażu pracy. Zwracamy w nich uwagę na błędy, które są popełniane nagminnie – nie tylko z niewiedzy, ale coraz częściej przez lenistwo lub roztargnienie…
1. Błędny dobór zestawu do danego silnika
Producenci silników w całym okresie produkcji wprowadzają niewielkie korekty do swoich wyrobów. Czasem oznacza to także modyfikacje w obrębie rozrządu. Jeśli jest to wyraźna zmiana – np. zastąpienie paska łańcuchem lub odwrotnie, widać to gołym okiem. Gorzej, jeśli zmienia się moduł zębów lub sama szerokość paska i kół z nim współpracujących. Wówczas mechanik może tego nie zauważyć i zamontować niewłaściwy zestaw, który zużyje się po kilku miesiącach.
Airtex przypomina – należy zwracać szczególną uwagę na prawidłowy dobór elementów rozrządu, korzystać w miarę możliwości z katalogów producentów OE a podczas weryfikacji sprawdzać rok produkcji, miesiąc, wersję mocy, wersję wyposażenia, a w razie potrzeby dysponować także numerem VIN.
2. Pozostawienie starej pompy cieczy
Czas wymiany rozrządu można zdecydowanie skrócić, pozostawiając starą pompę cieczy chłodzącej (dotyczy to modeli, w których pompa jest napędzana paskiem rozrządu). Dodatkowym „bonusem” jest wówczas także niższy koszt całej usługi. Przestrzegamy przed taką pokusą, ponieważ drastycznie pogarsza się wówczas jakość wykonanej naprawy. To, że stara pompa cieczy wygląda jeszcze na dobrą nie oznacza, że nadaje się do dalszej eksploatacji. W niedługim okresie po wymianie rozrządu może dojść do jej rozszczelnienia. Jest także bardzo prawdopodobne, że naciąg nowego paska nadwyręży jej wypracowane łożysko. Jest niemal pewne, że stara pompa nie wytrzyma kolejnych kilkudziesięciu tysięcy kilometrów i trzeba będzie na nowo rozbierać rozrząd.
3. Lekceważenie procedury montażu rozrządu
Do każdego silnika opracowano odpowiednią procedurę wymiany rozrządu. Niektóre jej elementy są uniwersalne, inne – specyficzne tylko dla danej jednostki. Należy ich bezwzględnie przestrzegać, bo tylko to w połączeniu z odpowiednią jakością zestawu rozrządu (najlepiej OE) zagwarantuje odpowiednią żywotność. Niestety praktyka warsztatowa pokazuje, że wielu mechaników pod presją czasu pomija pewne istotne elementy procedur i wymienia rozrządy „po swojemu”, stosując np. własne znaki.
Eksperci Airtex przestrzegają przed takim postępowaniem, ponieważ w wielu wypadkach prowadzi to do błędnego ustawienia rozrządu lub złego naciągu paska. W najlepszym przypadku kończy się to pogorszeniem osiągów silnika. W najgorszym – zerwaniem rozrządu lub uszkodzeniem zaworów.
4. Oszczędności na częściach
Rozrząd to taki element, na którym nie wolno oszczędzać, ponieważ jego awaria pociąga za sobą zazwyczaj znacznie większe koszty niż sama kolejna wymiana. Rekomendujemy zatem wybór markowych części zamiennych najlepiej OE lub jakości OE, a także wymianę całych kompletów, ponieważ żywotność zestawu jest taka jak żywotność najsłabszego elementu. W drugim punkcie zwracaliśmy uwagę na konieczność wymiany pompy cieczy. Tu przypominamy o konieczności wymiany wszystkich napinaczy, rolek prowadzących a czasami także kół zębatych lub klinów ustalających położenie tych kół. Doskonałym rozwiązaniem jest zatem wybór kompletnych zestawów rozrządu, które zawierają wszystkie „obowiązkowe elementy”. W razie konieczności wynikającej z oględzin trzeba do nich dokupić jedynie wspomniane koła lub kliny.
5. Pozostawienie starych uszczelnień
Ten błąd wynika zwykle z roztargnienia. Koszt uszczelnień, simmeringów itp. jest zwykle niewielki, bardzo prosta jest także procedura wymiany. Jednak pokusa pozostawienia starych elementów pojawia się wówczas, kiedy nie zostały zamówione/kupione, a samochód jest już na podnośniku.
Sugestia Airtex: obligatoryjnie warto zamawiać uszczelki wału i wałków rozrządu, po to by przy każdej wymianie rozrządu wymieniać je profilaktycznie. Pasek rozrządu jest oczywiście w jakimś stopniu odporny na działanie oleju (z wycieków), ale taka ekspozycja na szkodliwe czynniki chemiczne skraca jego żywotność.
W czasach, kiedy park samochodowy i technologie pojazdów zmieniają się szybko, wybór oryginalnych części zamiennych ma kluczowe znaczenie dla jakości wykonania naprawy. Należy pamiętać, że nie wszystkie zmiany techniczne są widoczne gołym okiem. Z tego powodu niezwykle ważny jest prawidłowy dobór części na podstawie dobrego katalogu i numeru VIN. Tylko wtedy mamy gwarancję, że zestaw zawiera dokładnie to, co jest potrzebne.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Barlicki, 1 marca 2022, 15:09 3 -1
a czy ekspert firmy Airtex mógłby się podpisać pod materiałem. Chciałbym wiedzieć z kim się skontaktowac po tym jak pompa do Granda rozciekła się po 600 km
Odpowiedz
Nick, 25 marca 2022, 22:11 2 0
najlepiej ze sprzedawcą ;)
Odpowiedz
Anonim, 1 marca 2022, 19:46 0 -1
Pompa to airtex zgoda a pasek rolka i napinacz jakiego producenta? Ktoś montuje zestawy od nich?
Odpowiedz
specjalista, 25 marca 2022, 22:14 1 0
Wszystko producenci OE.
A kto jest producentem pomp wody w zestawach INA, SKF, Conti, Febi itp...?
Odpowiedz