Dlaczego otarcia są widoczne na całej główce tłoka? Co się dzieje, gdy wtryskiwacz oleju jest wygięty lub wadliwy i nie zapewnia dostatecznego chłodzenia tłoka od dołu? Jak powstaje obustronne otarcie trzonka tłoka? Tu znajdziesz odpowiednie informacje.
W przypadku otarć spowodowanych przegrzaniem dochodzi do zerwania filmu olejowego z powodu przegrzania. Początkowo wywołuje to tarcie półpłynne i pojedyncze zatarcia. Dodatkowy wzrost temperatury w miejscach zatarć powoduje w końcu całkowity zanik smarowania tłoka. Otarcia są ciemno zabarwione i silnie zdarte. Zależnie od przyczyny szkody otarcie spowodowane przegrzaniem występuje albo na trzonku tłoka, albo na główce tłoka.
Otarcia spowodowane przegrzaniem występujące głównie na główce tłoka
Opis:
- Silne otarcia, zaczynające się na główce tłoka i biegnące w stronę końca trzonka.
- Otarcia na całym obwodzie główki tłoka.
- Powierzchnia otarć jest ciemno zabarwiona, pokryta bliznami i częściowo zdarta.
- Otarcia na bieżniach pierścieni tłokowych, malejące w kierunku pierścienia zgarniającego olej.
Ocena
Wskutek bardzo wysokiego obciążenia termicznego główka tłoka rozgrzała się do tego stopnia, że doszło do pokonania luzu i zniszczenia filmu olejowego. Na obwodzie główki tłoka spowodowało to powstanie kombinacji otarć spowodowanych niedostatecznym luzem i niedostatecznym smarowaniem. Przyczyną nie może być ogólny brak luzu tłoka, ponieważ w takim przypadku uszkodzenie zaczynałoby się w obszarze trzonka.
Możliwe przyczyny:
- Długotrwałe wysokie obciążenie w fazie rozruchu silnika.
- Przegrzanie wskutek zakłóceń procesu spalania.
- Usterki w układzie chłodzenia silnika.
- Zakłócenia zasilania olejem (tłok chłodzony olejem lub tłok z kanałem chłodzącym).
- Zdeformowane lub wadliwe wtryskiwacze oleju, chłodzące tłok od dołu niedostateczną ilością oleju.
- Nieprawidłowe pierścienie uszczelniające na kołnierzach mokrych tulei bieżnych cylindrów (patrz rozdział „Kawitacja tulei bieżnych cylindrów“).
Otarcia spowodowane przegrzaniem występujące głównie na trzonku tłoka
Opis:
- Obustronne otarcia na trzonku tłoka.
- Powierzchnia otarć ciemno zabarwiona, szorstka i silnie zdarta.
- Strefa pierścienia tłokowego lekko uszkodzona albo nieuszkodzona.
Ocena
Wskutek silnego przegrzania silnika wystąpił brak smarowania gładzi cylindra. Doprowadziło to do powstania otarć spowodowanych niedostatecznym smarowaniem i silnego zdarcia trzonka tłoka. Uszkodzenia są skoncentrowane w strefie trzonka tłoka, w strefie główki tłoka często nie ma żadnych uszkodzeń. Można więc wykluczyć przeciążenie spowodowane przez zakłócenia spalania.
Możliwe przyczyny:
- Przegrzanie silnika wskutek następujących zakłóceń w układzie chłodzenia: niedobór płynu chłodzącego, brud, uszkodzona pompa wody, wadliwy termostat, zerwany lub ślizgający się pasek klinowy, niedostatecznie odpowietrzony układ chłodzenia.
- W przypadku silników chłodzonych powietrzem: przegrzanie spowodowane przez osady brudu na zewnętrznych stronach cylindrów, połamane żebra chłodzące, zakłócenia lub brak wentylacji powietrzem chłodzącym.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
TYP R, 17 lipca 2020, 19:12 0 0
Dodałbym jeszcze źle działający Egr
Odpowiedz