Świece żarowe – dlaczego trzeba dbać o nie także latem?

, 1 lipca 2020, 9:54

Dlaczego silniki Diesla wyposażone są w świece żarowe? Pierwsze skojarzenie większości z nas to: w celu ułatwienia rozruchu na zimno. Ale to nie wszystko, gdyż odpowiadają także za kilka innych, ważnych funkcji.

Powszechnie wiadomo, że wraz ze spadkiem temperatury otoczenia silniki wysokoprężne potrzebują do rozruchu ciepła wytwarzanego przez świece żarowe. Dlatego przyjęło się, że świece żarowe są sprawdzane i ewentualnie wymieniane w porze zimowej. Jednakże elementy te pełnią również bardzo ważną rolę w procesie oczyszczania spalin i pomagają obniżyć emisję niebezpiecznych substancji. Świece żarowe mają również wkład w ochronę zaworu recyrkulacji spalin (EGR) oraz wspomagają proces regeneracji filtra cząstek stałych (DPF).

Dawid Pauszek, Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK SPARK PLUG EUROPE przedstawia cztery powody, dla których – oprócz rozruchu na zimno – świece żarowe mają kluczowe znaczenie dla pracy silnika wysokoprężnego:

1.  Sprawniejsza praca i niższa emisja

Gdy temperatury na zewnątrz są niskie, świece żarowe umożliwiają rozruch silnika. Przy wykorzystaniu energii elektrycznej rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur, podgrzewając tym samym temperaturę w komorze spalania. Dzięki ciągłemu rozwojowi technologii świec żarowych wstępne podgrzewanie możliwe jest w ekstremalnie krótkim czasie. Przykładowo oferowane przez NGK SPARK PLUG, ceramiczne świece wysokotemperaturowe (NHTC) osiągają 1.000 oC w czasie poniżej 2 sekund. Dzięki temu, emisje zanieczyszczeń i sadzy ograniczane są do minimum, co odgrywa rolę w spełnianiu norm EURO.

Współczesne świece żarowe przyczyniają się do niższej emisji spalin nawet po uruchomieniu silnika. Zapewniając efekt dogrzewania, czyli dożarzania, przez kilka minut po uruchomieniu wspomagają całkowite spalanie oleju napędowego w trakcie rozgrzewania silnika.

2.  Zawsze czysty zawór EGR

Dzięki funkcji pośredniego dogrzewania świece żarowe mają również pozytywny wpływ na stan i sprawność działania zaworu EGR. “Przy niskiej temperaturze spalin zawór EGR ma tendencję do pokrywania się nagarem, co pogarsza jego zdolność redukcji emisji cząstek stałych i tlenku azotu. W rezultacie może nawet zachodzić konieczność wymiany zaworu EGR” – mówi ekspert NGK. – “Odkładanie nagaru może jednak zostać ograniczone. Jest możliwe, gdy sterownik silnika ECU uruchamia świece żarowe przy pracującym silniku. Pozwala to zapewnić dogrzewanie/dożarzanie pośrednie, co zabezpiecza przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznej granicy” – mówi Dawid Pauszek.

3.  Regeneracja filtra DPF

Okresowe dogrzewanie ma również duże znaczenie dla stanu filtra cząstek stałych silnika wysokoprężnego. Chociaż zadaniem filtra DPF jest stała redukcja emisji zanieczyszczeń, ma on ograniczoną zdolność przechwytywania i gromadzenia sadzy. W celu zachowania odpowiedniego stopnia filtrowania musi być regularnie „regenerowany” (wychwycony węgiel musi zostać wypalony).

“W celu przeprowadzenia regeneracji, filtr DPF musi zostać rozgrzany do temperatury ponad 600 oC na okres około 10 minut. Aby to osiągnąć, sterownik silnika ECU inicjuje wiele działań. Jednym z nich jest tak zwane dogrzewanie regeneracyjne. Świece żarowe osiągają wtedy temperaturę dużo ponad 1.000 oC, również wtedy, gdy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Powoduje to podniesienie temperatury w komorze spalania, co z kolei zwiększa temperaturę spalin. Wspomaga to proces regeneracji filtra DPF. Niesprawne świece żarowe mogą doprowadzić do sytuacji, gdy regeneracja filtra DPF nie będzie możliwa, a skutkiem tego jest zapchanie filtra, co może oznaczać konieczność kosztownej wymiany tego elementu” – tłumaczy Dawid Pauszek.

4.  Ochrona przed nadmiernym schłodzeniem

Świece żarowe mają również swój udział w innym aspekcie związanym ze spalaniem. „Podczas jazdy ze wzniesienia bardzo duże znaczenie ma ochrona komory spalania przed nadmiernym schłodzeniem” – wyjaśnia ekspert – “W czasie pracy silnika bez obciążenia spada temperatura spalin. Natomiast podczas ponownego przyspieszania silnik na początku emituje zbyt dużo spalin i sadzy. Uruchomienie pośredniego dogrzewania przez świece żarowe podczas pracy silnika bez obciążenia pozwala przeciwdziałać tym problemom.”

Mając to wszystko na uwadze okazuje się, że odpowiednie działanie świec żarowych ma bardzo istotne znaczenie dla ochrony innych podzespołów samochodu. „Sprawne świece żarowe przekładają się na wiele korzyści. Dlatego należy regularnie sprawdzać ich stan, a w razie konieczności wymieniać – również w okresie letnim” – podsumowuje Dawid Pauszek. I dodaje – “Oprócz obniżenia emisji zanieczyszczeń świece żarowe pozwalają zaoszczędzić, dzięki zwiększeniu trwałości filtra DPF oraz zaworu EGR”.

Bezproblemowa wymiana świec żarowych w sześciu krokach

1.  Sprawdź kody usterek przed rozpoczęciem naprawy. Pozwoli to dokładnie określić stan świecy żarowej oraz ustalić konieczność jej wymiany.

2.  Obszar wokół każdej świecy żarowej pokryj syntetycznym olejem silnikowym i pozwól mu spenetrować w głąb – najlepiej tydzień przed demontażem. Ułatwi to odkręcenie i ograniczy ryzyko zerwania gwintu.

3.  Rozgrzej silnik przed demontażem świec – łatwiej je wykręcić, gdy silnik jest gorący.

4.  Odkręć świece żarowe ustawionym na odpowiednią wartość kluczem dynamometrycznym, co pozwoli uniknąć zerwania gwintu.

5.  Użyj pokrytego smarem bezsilikonowym odpowiedniego rozwiertaka otworu świecy żarowej do oczyszczenia jej z osadów sadzy.

6.  Po ręcznym wkręceniu nowej świecy żarowej w jej gniazdo, dokręć ją odpowiednio ustawionym kluczem dynamometrycznym. Zalecany moment dokręcania znajdziesz np. na pudełku lub w katalogu NGK SPARK PLUG.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

TEDI, 2 lipca 2020, 9:12 2 -2

Dawid Pauszek, "Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe" Bo Polacy nie gęsi też swój język mają - mają? - nie Polacy to gęsi własnego języka już nie mają, - wszechobecna angielszczyzna, zaraz dojdzie hebrajszczyzna i Polski język w polin zostanie całkowicie zapomniany
Jak będziesz szanował swój dom, tak ci się będzie w nim mieszkało.

Odpowiedz

Marcin, 2 lipca 2020, 15:32 2 0

Sam piszesz „TEDI” zamiast Tadeusz, więc po co te głupoty piszesz? Ważne że gość przekazuje techniczną wiedzę! Może się nazywać nawet Best Chief Executive Officer

Odpowiedz

TEDI, 2 lipca 2020, 21:13 0 -2

Teodor prostaku

Odpowiedz

Dżejson, 2 lipca 2020, 19:37 0 0

Na Europę on jest ??? To musi mieć łeb jak sklep i ze sześć języków

Odpowiedz