Dostawcą pierwszego montażu oraz na rynku niezależnym we wskazanych wyżej samochodach jest Schaeffler. W początkowych latach produkcji stosowane było rozwiązanie ze sztywną tarczą o wymiarze 240 mm. Wraz z upływem lat, jak każdy produkt podlega zmianom.
Pierwszą, najbardziej widoczną modyfikacją jest zastosowanie nowoczesnego tłumika drgań z wirującą masą bezwładnościową. Rozwiązanie to skutecznie eliminuje efekt pooszarpywania typowy dla samochodów z wzdłużnym ustawieniem silnika i napędem na tylną oś. Widoczny pierścień ma możliwość obrotu o kilkadziesiąt stopni w obu kierunkach. Daje to efekt eliminacji pooszarpywań i drgań dając najwyższy komfort jazdy.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/1-konstrukcja-sztywna.png)
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/2-konstrukcja.jpg)
Z warsztatowego punktu widzenia, każda zmiana może powodować wątpliwości. Jeżeli demontujemy tarczę o wymiarze 240 mm i otrzymujemy nowy zestaw sprzęgła w którym tarcza ma średnicę tylko 230 mm, to może być to powodem do zastanowienia, czy zestaw sprzęgła został poprawnie dobrany. LuK RepSet o nr 624 3530 00 ma w zestawie zmniejszoną tarczę o jeden rozmiar. Demontując starą cześć możemy bez wątpliwości zakładać nową wyposażoną tłumik drgań i okładzinę cierną o mniejszej powierzchni. Wymagany jest odpowiednia tuleja do centrowania tarczy, jest ona pokazana na fot.3 i jest elementem LuK Special Tool SAC o nr 400 0237 10.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/3-1-stara-tarcza.jpg)
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/3-2-nowa-tarcza-1.jpg)
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/4-blokada-transportowa-1.jpg)
Docisk sprzęgła jest uciśnięty poprzez specjalną blokadę transportową i nie wymaga specjalnego narzędzia. po wycentrowaniu tarczy i dokręceniu docisku należy zdemontować blokadę ze sprężyny talerzowej oraz wyjąć tuleję centrującą z tarczy sprzęgłowej.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/5-sac-tool.png)
Kolejną sprawą, która może sprawić trudność jest odpowiedni montaż łożyska. Można je zamontować na dwa sposoby. Wewnątrz zestawu jest instrukcja „nonverbal”, która rozwieje wątpliwości co do sposobu posadowienia łożyska oporowego w dźwigni sprzęgła.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/6-montaz.jpg)
Trzeba wiedzieć, że łożysko ma ruchomo posadowioną bieżnię, oraz na jej powierzchni znajduje się nakładka z tworzywa sztucznego. Ma ona zadanie eliminować poślizg pomiędzy łożyskiem oporowym, a końcówkami sprężyny talerzowej.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/7-nonverbal.png)
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/8-lozysko-oporowe.jpg)
Trzeba zwracać uwagę na właściwy dobór sprzęgła, gdyż łatwo o pomyłkę, a w konsekwencji pojawią się techniczne problemy z użytkowaniem. Wspomniany nr 624 3530 00 jest odpowiedni dla np. BMW 1 (E81 i E87), ale tylko dla wersji silnika 85kW. Dla silnika 105 kW może mieć zastosowanie już tylko w E81. Dodatkowe informacje techniczne, instrukcje montażu, broszury techniczne oraz service info dostępne na www.repxpert.pl
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/9-si-59.png)
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/11/10-zastosowanie.png)
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
mechanior, 7 marca 2019, 21:52 0 0
byly kiedys auta ktore jezdzily az sie ich oddalo na zlom na jednym sprzegle . dzisiaj. sprzeglo czesto pada jeszcze na gwarancji ;)
Odpowiedz