Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL: Zmiana wielkości tarczy w BMW 1, 2, 3, X1

, 28 listopada 2018, 23:56

Dostawcą pierwszego montażu oraz na rynku niezależnym we wskazanych wyżej samochodach jest Schaeffler. W początkowych latach produkcji stosowane było rozwiązanie ze sztywną tarczą o wymiarze 240 mm. Wraz z upływem lat, jak każdy produkt podlega zmianom.

Pierwszą, najbardziej widoczną modyfikacją jest zastosowanie nowoczesnego tłumika drgań z wirującą masą bezwładnościową. Rozwiązanie to skutecznie eliminuje efekt pooszarpywania typowy dla samochodów z wzdłużnym ustawieniem silnika i napędem na tylną oś. Widoczny pierścień ma możliwość obrotu o kilkadziesiąt stopni w obu kierunkach. Daje to efekt eliminacji pooszarpywań i drgań dając najwyższy komfort jazdy.

Fot. 1: Konstrukcja pierwotna ze sztywną tarczą 240 mm
Fot. 2: Konstrukcja zmodyfikowana z masą tłumiącą 230 lub 240 mm

Z warsztatowego punktu widzenia, każda zmiana może powodować wątpliwości. Jeżeli demontujemy tarczę o wymiarze 240 mm i otrzymujemy nowy zestaw sprzęgła w którym tarcza ma średnicę tylko 230 mm, to może być to powodem do zastanowienia, czy zestaw sprzęgła został poprawnie dobrany. LuK RepSet o nr 624 3530 00 ma w zestawie zmniejszoną tarczę o jeden rozmiar. Demontując starą cześć możemy bez wątpliwości zakładać nową wyposażoną tłumik drgań i okładzinę cierną o mniejszej powierzchni. Wymagany jest odpowiednia tuleja do centrowania tarczy, jest ona pokazana na fot.3 i jest elementem LuK Special Tool SAC o nr 400 0237 10.

Fot. 3.1: Różnice pomiędzy tarczami: stara tarcza
Fot. 3.2: Różnice pomiędzy tarczami: nowa tarcza o zmniejszonej średnicy z widoczną szczeliną
Fot. 4: Docisk fabrycznie uciśnięty gotowy do montażu

Docisk sprzęgła jest uciśnięty poprzez specjalną blokadę transportową i nie wymaga specjalnego narzędzia. po wycentrowaniu tarczy i dokręceniu docisku należy zdemontować blokadę ze sprężyny talerzowej oraz wyjąć tuleję centrującą z tarczy sprzęgłowej.

Fot. 5: Zestaw narzędzi specjalnych do montażu sprzęgieł samonastawnych z widocznymi tulejami centrującymi do BMW

Kolejną sprawą, która może sprawić trudność jest odpowiedni montaż łożyska. Można je zamontować na dwa sposoby. Wewnątrz zestawu jest instrukcja „nonverbal”, która rozwieje wątpliwości co do sposobu posadowienia łożyska oporowego w  dźwigni sprzęgła.

Fot. 6: Docisk poprawienie zamontowany

Trzeba wiedzieć, że łożysko ma ruchomo posadowioną bieżnię, oraz na jej powierzchni znajduje się nakładka z tworzywa sztucznego. Ma ona zadanie eliminować  poślizg pomiędzy łożyskiem oporowym, a końcówkami sprężyny talerzowej.

Fot. 7: Instrukcja wewnątrz zestawu sprzęgła LuK
Fot. 8: Powierzchnia cierna łożyska oporowego

Trzeba zwracać uwagę na właściwy dobór sprzęgła, gdyż łatwo o pomyłkę, a w konsekwencji pojawią się techniczne problemy z użytkowaniem. Wspomniany nr 624 3530 00 jest odpowiedni dla np. BMW 1 (E81 i E87), ale tylko dla wersji silnika 85kW. Dla silnika 105 kW może mieć zastosowanie już tylko w E81. Dodatkowe informacje techniczne, instrukcje montażu, broszury techniczne oraz service info dostępne na www.repxpert.pl

Fot. 9: Service Info LuK 0059 opisujące zmianę. Plik do pobrania na www.repxpert.pl
Fot. 10. Zastosowanie zestawu ze zmniejszoną tarczą na przykładzie BMW 1

Komentarze

Brak komentarzy