Jak działają czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu?

Redakcja, 9 października 2017, 14:38

Czujnik położenia wałka rozrządu jest zamontowany w głowicy silnika i skierowany w stronę koła sygnałowego, które jest osadzone na wałku rozrządu. Na podstawie sygnału z czujnika, sterownik silnika (ECU) wyznacza kąt położenia wałka. Umożliwia to rozpoznanie, w którym suwie pracy jest dany cylinder.

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego jest zamocowany na kadłubie silnika i jest skierowany w kierunku koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym.

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego służy sterownikowi silnika (ECU) do określania położenia tłoka, w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP), oraz do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego silnika, zarówno średniej, jak i chwilowej.

Czujnik indukcyjny (MPU)

Szeroko stosowane i bardzo precyzyjne czujniki indukcyjne położenia i prędkości obrotowej wału korbowego oraz magnetorezystancyjne czujniki położenia wałka rozrządu.

  • Czujniki wyposażone w gniazdo przyłączeniowe na obudowie czujnika lub w wiązkę przewodów elektrycznych, zakończonych złączem. Możliwe jest ich łatwe dopasowanie do silników o różnych specyfikacjach oraz warunkach montażu.
  • Czujniki indukcyjne posiadają różną ilość zwojów cewki, dzięki czemu możliwa jest ich współpraca z kołami sygnałowymi o różnych średnicach; w różny sposób rozmieszczone są uszczelki typu O-ring i ukształtowany kołnierz.
  • Korpus czujnika wykonany z żywicy oraz cienki ale wytrzymały metalowy kołnierz, umożliwiają uzyskanie mniejszej szczeliny pomiędzy czujnikiem a kołem sygnałowym.

Czujnik magnetorezystancyjny (MRE)

Czujniki położenia i prędkości obrotowej wału korbowego oraz położenia wałka rozrządu, o zwartej budowie i wysokiej sprawności, umożliwiają uzyskanie niższej emisji składników szkodliwych spalin oraz większej oszczędności paliwa (umożliwia to redukcję emisji CO2)

  • Zintegrowane elementy detekcyjne oraz układ obróbki sygnału w jednym układzie scalonym.
  • Czułe magnetorezystory o wysokim stosunku sygnału do szumu zwiększają dokładność wykrywania położenia.
  • Przystosowane do wysokich temperatur dzięki wykorzystaniu jednowarstwowych, cienkich, metalowych układów magnetorezystancyjnych.

Pozbawiona łączeń obudowa i połączenia elektroniczne bez lutowania, tworzą trwałą konstrukcję. Informacje otrzymywane z czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego są wykorzystywane przez sterownik silnika (ECU) do sterowania czasem wtrysku paliwa oraz kątem wyprzedzenia zapłonu. Objawem usterki czujnika jest gaśnięcie silnika lub brak możliwości rozruchu.

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego DENSO

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego jest zamocowany na kadłubie silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, zamontowanego  na wale korbowym. Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego służy sterownikowi silnika (ECU) do określania położenia tłoka, w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP) oraz do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego silnika,  zarówno średniej, jak i chwilowej.

Na obwodzie koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym silnika, są rozmieszczone 34 zęby, co 10°. Dwa zęby są zastąpione wypustem, który umożliwia określenie położenia tłoka w wybranym cylindrze względem jego górnego martwego punktu (GMP). Przy każdym obrocie wału korbowego, czujnik generuje 34 przebiegi sinusoidalne prądu przemiennego (AC). Sygnał ten jest przetwarzany na sygnał o przebiegu prostokątnym, który jest wykorzystywany do określania położenia tłoka w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP) oraz do pomiaru średniej i chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego silnika.

Czujnik położenia wałka rozrządu DENSO

Czujnik położenia wałka rozrządu służy do określania jego ustawienia. Jest zamontowany w głowicy silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, które jest osadzone na wałku rozrządu.

Na podstawie sygnału z czujnika położenia wałka rozrządu, sterownik silnika (ECU) wyznacza kąt położenia wałka rozrządu. Umożliwia to rozpoznanie, w którym suwie pracy jest określony z cylindrów.

Komentarze

Brak komentarzy