Czujnik położenia wałka rozrządu jest zamontowany w głowicy silnika i skierowany w stronę koła sygnałowego, które jest osadzone na wałku rozrządu. Na podstawie sygnału z czujnika, sterownik silnika (ECU) wyznacza kąt położenia wałka. Umożliwia to rozpoznanie, w którym suwie pracy jest dany cylinder.
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego jest zamocowany na kadłubie silnika i jest skierowany w kierunku koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym.
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego służy sterownikowi silnika (ECU) do określania położenia tłoka, w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP), oraz do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego silnika, zarówno średniej, jak i chwilowej.
Czujnik indukcyjny (MPU)
Szeroko stosowane i bardzo precyzyjne czujniki indukcyjne położenia i prędkości obrotowej wału korbowego oraz magnetorezystancyjne czujniki położenia wałka rozrządu.
- Czujniki wyposażone w gniazdo przyłączeniowe na obudowie czujnika lub w wiązkę przewodów elektrycznych, zakończonych złączem. Możliwe jest ich łatwe dopasowanie do silników o różnych specyfikacjach oraz warunkach montażu.
- Czujniki indukcyjne posiadają różną ilość zwojów cewki, dzięki czemu możliwa jest ich współpraca z kołami sygnałowymi o różnych średnicach; w różny sposób rozmieszczone są uszczelki typu O-ring i ukształtowany kołnierz.
- Korpus czujnika wykonany z żywicy oraz cienki ale wytrzymały metalowy kołnierz, umożliwiają uzyskanie mniejszej szczeliny pomiędzy czujnikiem a kołem sygnałowym.
Czujnik magnetorezystancyjny (MRE)
Czujniki położenia i prędkości obrotowej wału korbowego oraz położenia wałka rozrządu, o zwartej budowie i wysokiej sprawności, umożliwiają uzyskanie niższej emisji składników szkodliwych spalin oraz większej oszczędności paliwa (umożliwia to redukcję emisji CO2)
- Zintegrowane elementy detekcyjne oraz układ obróbki sygnału w jednym układzie scalonym.
- Czułe magnetorezystory o wysokim stosunku sygnału do szumu zwiększają dokładność wykrywania położenia.
- Przystosowane do wysokich temperatur dzięki wykorzystaniu jednowarstwowych, cienkich, metalowych układów magnetorezystancyjnych.
Pozbawiona łączeń obudowa i połączenia elektroniczne bez lutowania, tworzą trwałą konstrukcję. Informacje otrzymywane z czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego są wykorzystywane przez sterownik silnika (ECU) do sterowania czasem wtrysku paliwa oraz kątem wyprzedzenia zapłonu. Objawem usterki czujnika jest gaśnięcie silnika lub brak możliwości rozruchu.
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego DENSO
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego jest zamocowany na kadłubie silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym. Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego służy sterownikowi silnika (ECU) do określania położenia tłoka, w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP) oraz do pomiaru prędkości obrotowej wału korbowego silnika, zarówno średniej, jak i chwilowej.
Na obwodzie koła sygnałowego, zamontowanego na wale korbowym silnika, są rozmieszczone 34 zęby, co 10°. Dwa zęby są zastąpione wypustem, który umożliwia określenie położenia tłoka w wybranym cylindrze względem jego górnego martwego punktu (GMP). Przy każdym obrocie wału korbowego, czujnik generuje 34 przebiegi sinusoidalne prądu przemiennego (AC). Sygnał ten jest przetwarzany na sygnał o przebiegu prostokątnym, który jest wykorzystywany do określania położenia tłoka w wybranym cylindrze, względem jego górnego martwego punktu (GMP) oraz do pomiaru średniej i chwilowej prędkości obrotowej wału korbowego silnika.
Czujnik położenia wałka rozrządu DENSO
Czujnik położenia wałka rozrządu służy do określania jego ustawienia. Jest zamontowany w głowicy silnika i skierowany w kierunku koła sygnałowego, które jest osadzone na wałku rozrządu.
Na podstawie sygnału z czujnika położenia wałka rozrządu, sterownik silnika (ECU) wyznacza kąt położenia wałka rozrządu. Umożliwia to rozpoznanie, w którym suwie pracy jest określony z cylindrów.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
zyga, 21 lutego 2019, 15:33 3 0
Ciekawe i bardzo przydatne- w nowych silnikach ta informacja jest bezcenna.Dla mechanika normalna procedura.Ustawienie i zgranie wału korbowego i pierwszym cylindrem w ECU powinno być OK i auto odpala.Gorzej gdy nie czyta informacji ECU a jest wszystko wymienione (czujniki - wału i rozrządu).
Odpowiedz
Anonim, 18 stycznia 2020, 17:00 3 0
Mam problem szukałem wszędzie w internecie i nie znalazłem gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego w chevrolet evanda 2004 r
Odpowiedz
Vald, 6 lutego 2021, 23:58 0 0
Ciekawi mnie, jaka jest technicznie możliwość zdiagnozowania usterki takich czujników..?
Odpowiedz
Łobuz, 8 marca 2021, 20:38 0 0
Zwyczajnie miernikiem.
Odpowiedz