Uwaga na DTV! Jak temu zapobiec i uniknąć problemów z układem hamulcowym?

5 kwietnia 2024, 15:33

Jednymi z najczęstszych problemów z układem hamulcowym są drgania, wibracje oraz hałas podczas jazdy.  Często jest to spowodowane nieprawidłową wymianą hamulców. Niestety może to doprowadzić do DTV, czyli odchylenia w grubości tarczy hamulcowej. Jeśli usterka nie zostanie naprawiona, z czasem może przerodzić się w kolejne problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność hamowania.

Co to jest DTV?

Odchylenie w grubości tarczy hamulcowej (DTV, z angielskiego Disc Thickness Variation) występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równa i zewnętrzna oraz wewnętrzna powierzchnie cierne tarczy nie są do siebie równoległe na całym obwodzie tarczy. Po naciśnięciu pedału hamulca powoduje to odczuwalne pulsowanie. Zjawiska można uniknąć wykonując podczas wymiany hamulców kilka prostych, ale skutecznych czynności, które w przypadku pośpiechu często są pomijane.

Różnica między DTV a biciem bocznym

Podczas próby ustalenia przyczyn wibracji lub drgań DTV jest czasami mylone z biciem bocznym tarczy hamulcowej. Rzeczywiście, objawy są podobne. W obu przypadkach występują wibracje kierownicy lub pulsowanie pedału.

Bicie boczne, które po prawidłowym zamontowaniu tarczy zazwyczaj nie może przekraczać 0,07 mm (lub 0,04 mm w przypadku samochodów z bardzo czułym zawieszeniem) zwykle staje się zauważalne podczas fazy docierania hamulców. Natomiast DTV zazwyczaj pojawia się dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, ponieważ jest spowodowane niezamierzonym kontaktem między klockiem a tarczą hamulcową podczas jazdy, co prowadzi do wycierania tarczy hamulcowej. Tymczasem różnica między najcieńszym i najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 0,015 mm, a w przypadku czułego zawieszenia 0,008 mm.

Co jest przyczyną DTV?

DTV może wynikać z niewłaściwego czyszczenia powierzchni podczas procesu wymiany hamulców. Przyczyną DTV prawdopodobnie jest uszkodzona lub nieoczyszczona piasta koła i związany z tym niepożądany szczątkowy moment hamowania.

Konsekwencje DTV

Początkowo DTV może być odczuwane przez kierowcę jako wibracje lub drgania i wpływać na komfort jazdy. Jednak jeśli nie zostanie naprawione, może przerodzić się w poważniejsze problemy, w tym bicie boczne lub słabe odbijanie hamulców. Z czasem może to prowadzić do przegrzewania, które powoduje problemy z wydajnością, rozpuszcza smary, a nawet powoduje pękanie lub kruszenie się tarcz. Jest to oczywiście najgorszy scenariusz, ale po prostu nie warto bagatelizować tego tematu i ryzykować, ponieważ hamulce mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy samochodem.

Jak zapobiegać DTV?

Należy upewnić się, że powierzchnie styku i zacisk są wolne od brudu i rdzy, ponieważ niewystarczające oczyszczenie tych miejsc może spowodować wystąpienie drgań w układzie hamulcowym. Do czyszczenia powinno używać się szczotki drucianej lub końcówki szlifierskiej do piast kół, które pozwolą usunąć wszystkie pozostałości zanieczyszczeń z piasty. Podczas pracy trzeba uważać, by nie uszkodzić piast ani zacisków.

Po dokładnym wyczyszczeniu i sprawdzeniu piasty oraz jej okolic, czas na zamontowanie nowej tarczy hamulcowej. Po założeniu jej na piastę należy użyć czujnika zegarowego, aby sprawdzić potencjalne bicie boczne. Ważne jest upewnienie się, że bicie tarczy nie przekracza 0,07 mm, ponieważ może to mieć konsekwencje dla całego układu hamulcowego i może powodować wibracje kierownicy, a także pedału hamulca.

Poświęcenie nieco więcej czasu podczas procesu wymiany hamulców na prawidłowe wyczyszczenie i sprawdzenie bicia może mieć znaczący wpływ na ogólną pracę i wydajność hamulców. Chociaż w przypadku pośpiechu łatwo jest pominąć te kroki, znalezienie usterki, kiedy klient wróci ze skargą, zajmie o wiele więcej czasu.

Stosowanie prawidłowych procedur podczas każdej wymiany hamulców sprawi, że hamulce będą działać prawidłowo i skutecznie. Dzięki temu klient będzie zadowolony i nie będzie musiał ponownie pojawiać się w warsztacie z reklamacją.

5 najważniejszych wskazówek:

1. DTV występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równa.

2. DTV pojawia się zwykle dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.

3. DTV może powodować dyskomfort kierowcy, w tym hałas i wibracje. Z czasem może to prowadzić do poważniejszych problemów i obniżenia skuteczności hamowania.

4. Różnica między najcieńszym i najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 0,015 mm, a w przypadku czułego zawieszenia 0,008 mm.

5. Poświęcenie nieco więcej czasu podczas procesu wymiany hamulców na prawidłowe oczyszczenie i sprawdzenie bicia bocznego tarczy zmniejszy ryzyko wystąpienia DTV.

Źródło: TEXTAR

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!