Aby silniki spalinowe mogły pracować wydajnie, zachowując przy tym niski poziom zużycia i emisji substancji szkodliwych, potrzebują w miarę możliwości stałego poziomu temperatury. Wskazówki dotyczące montowania włącznika termicznego w poniższym artykule przedstawiają specjaliści marki MAHLE.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2024/02/mahle-2.png)
Oprócz termostatu ważnym elementem służącym do regulacji temperatury silnika jest włącznik termiczny. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury pracy silnika element ten powoduje na przykład uruchomienie wentylatora zapewniającego obieg chłodzenia. Podobnie jak w przypadku termostatu, odbywa się to przez rozszerzenie elementu zawierającego wosk wewnątrz włącznika. Przestrzeń, w której znajduje się wosk, jest dokładnie obliczona i skalibrowana. Wraz ze wzrostem temperatury objętość materiału rozszerzającego powiększa się, uruchamiając tym samym mikroprzełącznik. Ten z kolei zamyka mechanicznie obwód elektryczny (patrz rysunek 1).
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2024/02/mahle.png)
Uwaga! Przykładowo zbyt mocne dokręcenie włącznika podczas montażu powoduje wydłużenie gwintu i tym samym przestrzeni, w której znajduje się wosk (patrz rysunek 2). Przestrzeń nie jest wtedy zgodna z ustawieniami i włącznik nie otwiera się i nie zamyka w określonym momencie; może nawet dojść do jego całkowitego uszkodzenia. Dlatego też podczas montażu należy koniecznie przestrzegać wymaganego momentu obrotowego – nie tylko po to, aby uniknąć odkształcenia termowłącznika, lecz również aby nie uszkodzić gwintu w chłodnicy.
Komentarze