7 typowych błędów podczas montażu klocków

9 listopada 2023, 15:05

Producent klocków hamulcowych – firma Fedoro, prezentuje listę najczęstszych błędów montażowych, popełnianych zarówno przez majsterkowiczów jak i mechaników. Zwrócenie uwagi na te punkty znacząco poprawi bezpieczeństwo jazdy, zmniejszy liczbę reklamacji i wydłuży żywotność nowych klocków.

Pośpiech, niewiedza, zwyczajne ludzkie roztargnienie, albo rutyna. Niezależnie od przyczyny poniższe błędy zdarzają się na porządku dziennym. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że przynajmniej jeden z nich popełnił kiedyś – choćby nieświadomie – każdy mechanik.

1. Klocki po zamontowaniu nie przylegają do tarczy – opierają się na jej rantach

Stara tarcza i nowe klocki – taki duet nie zawsze najlepiej do siebie pasuje, zwłaszcza jeśli tarcza ma już wyraźne „ranty” na swoim obwodzie. Zgodnie ze sztuką, taką tarczę należy poddać obróbce i zeszlifować rant, mając na uwadze, że można to zrobić pod warunkiem, że ostateczna grubość tarczy nie będzie mniejsza od minimum określonego przez jej producenta.

Chałupniczą praktyką jest szlifowanie krawędzi klocków, tak aby lepiej pasowały do tarczy – takie postępowanie – choć trochę pomaga – jest oczywiście niezgodne ze sztuką rzemiosła, ponieważ spreparowane klocki będą pracowały tylko częścią swojej powierzchni, a to przekłada się na spadek wydajności hamowania.

Ale najgorzej jest, jeśli ktoś po prostu zamontuje nowe klocki, które oprą się na rantach tarczy. Wówczas wydajność hamowania będzie znikoma, a pedał hamulca – trudny do wyczucia, gąbczasty. Takim samochodem nie da się bezpiecznie jeździć. Czasem klocek może się dotrzeć do tarczy, ale dzieje się to tylko w pewnym zakresie.

Wskazówka Ferodo: w razie stwierdzenia wyraźnego rantu na tarczy hamulcowej, przed wymianą klocków warto rozważyć wymianę tarcz, co przełoży się na wyższe bezpieczeństwo jazdy i dłuższą żywotność klocków.

2. Zamiana stron – klocki, które powinny być montowane wewnątrz są montowane od zewnętrznej strony

W większości współczesnych modeli samochodów klocek, który montuje się od wewnętrznej strony tarczy różni się od tego montowanego po stronie zewnętrznej. Czasem chodzi o podkładki antywibracyjne, czasem o sprężynki montażowe, a czasem o czujniki zużycia lub kierunkowe nałożenie warstwy ściernej.

Wskazówka Ferodo: przed montażem nowych klocków warto zatem rozpakować całą zawartość opakowania i zwrócić uwagę na te detale, kiedy cztery klocki leżą obok siebie na warsztatowym stole.

Innym błędem z tej kategorii jest montaż klocków z czujnikami po jednej stronie samochodu. Zazwyczaj na parę na jedno koło przypada jeden klocek z czujnikiem, a drugi bez. A zatem klocki z czujnikami należy odpowiednio „rozdzielić” na obie strony.

3. Wadliwy montaż czujników

Rozwijając trochę poprzedni punkt: niektóre klocki hamulcowe wyposażone są w wymienne czujniki zużycia. Można zamontować stare, z poprzedniego klocka, ale tylko pod takim warunkiem, że czujnik nie był wcześniej aktywowany (nie zadziałał). Oczywiście mamy tu na myśli czujniki elektroniczne, bo mechaniczne (akustyczne) są oczywiście wielorazowego użytku. Zdarza się tak, że osoba wymieniająca klocki przekłada czujniki elektronicznie ze starych klocków i nawet nie jest świadoma, że montuje uszkodzony element.

Wskazówka Ferodo: po wymianie klocków z czujnikami należy upewnić się, że na desce rozdzielczej nie wyświetla się już komunikat zużytych klocków. Nierzadko, wymiana klocków z elektronicznymi czujnikami zużycia powinna być zakończona odpowiednim „wpisem” do sterownika układu hamulcowego lub komputera pokładowego.

4. Niewłaściwy montaż sprężynek lub podkładek antywibracyjnych

Wiele modeli klocków jest wyposażonych w specjalne podkładki, sprężyny, naklejki montażowe. Należy je zamocować zgodnie z instrukcją obsługi. Jeśli po montażu klocków „coś zostanie w opakowaniu”, prawdopodobnie klocek będzie spełniał swoją funkcję, ale możliwe, że będzie zużywał się znacznie szybciej, może się przegrzewać lub znacznie głośniej pracować.

Wskazówka Ferodo: jeśli nowe klocki mają naklejki przeciwwibracyjne, warto upewnić się, czy w obrębie zacisku nie pozostały resztki starych naklejek.

5. Klocek zamontowany do nieoczyszczonego zacisku

Nowy klocek musi swobodnie poruszać się w prowadnicach. Brud, korozja, muszą zostać bezwzględnie oczyszczone.

Wskazówka Ferodo: czystość warunkuje prawidłową pracę klocka w zacisku, zwłaszcza w fazie, kiedy powraca na swoje miejsce po zakończeniu hamowania. Dokładne oczyszczenie zacisku jest jedną z najważniejszych czynności podczas wymiany klocków.

6. Klocek zamontowany do zapieczonego zacisku

Wsunięcie tłoczka w zacisku przed montażem nowych klocków nie oznacza, że tłoczek i zacisk pracują prawidłowo. Zawsze należy upewnić się, że wszystkie ruchome części zacisku są sprawne, wolne od zanieczyszczeń i korozji.

Wskazówka Ferodo: kontrola uszczelnień tłoczka oraz prowadnic zacisku, ewentualna wymiana uszczelnień, czy nawet regeneracja zacisku to czynności niezbędne podczas wymiany klocków hamulcowych. Właśnie wymiana klocków jest często jedyną i najlepszą okazją do dokładnej kontroli tych elementów układu hamulcowego.

7. Zastosowanie pasty miedziowej przy elementach aluminiowych

Bardzo powszechna praktyką jest stosowanie smaru miedziowego na ruchomych elementach zacisków hamulcowych. Niektórzy aplikują smar miedziowy także na gwinty śrub mocujących koła. Należy pamiętać, że nie wolno używać tego smaru, jeśli może mieć on styczność z elementami aluminiowymi. Chodzi nie tylko o zaciski, ale także o aluminiowe felgi.

Wskazówka Ferodo: warto zaopatrzyć się w specjalne smary do układów hamulcowych niezawierające miedzi. Taki smar jest bardziej uniwersalny od miedziowego, ponieważ znajdzie zastosowanie w każdej sytuacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

l`equipe, 14 listopada 2023, 9:13 1 -1

8. Niskiej jakości lub też nieodpowiednia mieszanka cierna na klockach - dochodzi do degeneracji okładziny ciernej - zeszklenia, pękania, kruszenia się itp. Klocki piszczą, wykazują nieprawidłową siłę hamowania, degenerują tarcze, w najlepszym wypadku ulegają przedwczesnemu zużyciu.
9. Niskiej jakości powłoka lakiernicza na metalowych elementach kloców - w krótkim czasie lakier ochronny przestaje spełniać swoją funkcję. Blacha klocka koroduje, "puchnie" i klocek zaczyna blokować się w jarzmie zacisku. Powłoka lakiernicza klocków hamulcowych powinna zapewnić im ochronę przed korozją przez cały okres użytkowania, który często trwa kilka lat!
10. Kontaminacja okładziny kloców. Zanieczyszczenie np przez dotykanie w trakcie montażu tłustymi rękami. Spotykany często błąd: na piastę jest już założona nowa tarcza, wciąż jeszcze pokryta olejem ochronnym. Następnie są instalowane nowe klocki i mają styczność z olejem na powierzchni tarczy. Następnie mechanik zmywa tak zmontowany układ zmywaczem. Klocki mają styczność z olejem konserwującym z tarczy rozpuszczonym w zmywaczu. Ta mieszanina idealnie penetruje okładziny cierne, obecność zmywacza powoduje jeszcze łatwiejsze wnikanie tłuszczu wgłąb klocków.

Odpowiedz