Nierówna praca jednostki, której towarzyszą szarpnięcia oraz spadek osiągów, mogą być efektem ciała obcego w zaworze recyrkulacji spalin. Jeżeli w sterowniku zapisane są błędy P1444 i P16786, to poszukiwania rozwiązania problemu należy zacząć właśnie od zaworu EGR. Firma Motoservice Group przygotowała film instruktażowy, który pokazuje, w jaki sposób uporać się z taką sytuacją.
Błędy wskazujące na ciało obce w zaworze EGR
Do wnętrza zaworu recyrkulacji spalin mogą przedostać się drobne fragmenty uszkodzonego katalizatora lub odpryski ze spawania powstałe w procesie produkcji katalizatora. Ich obecność w zaworze EGR blokuje talerzyk zaworu, co skutkuje nieprawidłową pracą i błędami:
- P1444 – błąd zakresu/błąd działania czujnika położenia zaworu EGR
- P16786 EGR – za duży przepływ
W jaki sposób ciało obce może dostać się do zaworu EGR?
Jeżeli ciało obce blokuje zawór w pozycji otwartej, to recyrkulacja spalin następuje w sposób ciągły. Efektem tego jest wyświetlanie wyżej wymienionych błędów. Drobne fragmenty katalizatora mogą utknąć w zaworze EGR w silnikach z zapłonem iskrowym wskutek podciśnienia po stronie ssącej. Przyczynić do tego mogą się również pulsacje występujące w układzie wydechowym podczas pracy.
W przypadku wystąpienia opisanej sytuacji należy sprawdzić, czy katalizator nie jest uszkodzony. W przeciwnym wypadku kolejne fragmenty tego podzespołu mogą blokować zawór EGR w przyszłości. Jego stan można zbadać z użyciem endoskopu wprowadzonego przez otwór sondy zlokalizowany przed katalizatorem. Film przygotowany przez Motoservice Group szczegółowo przedstawia opisany proces (polskie napisy).
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Wiseman, 1 czerwca 2023, 21:36 0 0
Kawałki uszkodzonego wkładu katalizatora mogą dostać się do cylindra właśnie przez recyrkulację spalin i spowodować jego totalne uszkodzenie !
Odpowiedz