Nieoczywista przyczyna przegrzania silnika

17 sierpnia 2022, 13:11

Częstą przyczyną zbyt wysokiej temperatury chłodziwa jest usterka w układzie chłodzenia. Podczas diagnostyki usterek należy systematycznie sprawdzać potencjalne źródła błędów, nie można przy tym pomijać nawet niepozornych elementów konstrukcyjnych np. korka zbiornika wyrównawczego, z którego uszkodzenia może dojść do przegrzania silnika.

Typowe przyczyny wysokiej temperatury wody

Częste przyczyny zbyt wysokiej temperatury chłodziwa:

  • Termostat jest uszkodzony i nie otwiera się.
  • Pompa chłodziwa jest uszkodzona, np. z powodu usterki wirnika pompy lub przesłony (patrz TM 01/2021).
  • Chłodnica chłodziwa jest zatkana, np. przez zabrudzenia z zewnątrz i/lub wewnętrzne osady lub środki uszczelniające.
  • Układ chłodzenia nie jest całkowicie odpowietrzony (pęcherzyki powietrza w obiegu chłodzenia).
  • Wentylator chłodnicy jest uszkodzony
  • Czujnik temperatury nie działa prawidłowo i wskazuje nieprawidłowe wartości temperatury.
  • Przełącznik temperatury jest uszkodzony i nie steruje wentylatorem chłodnicy.
  • Przewody do chłodziwa mają załamania lub zwężenia.

Często pomijane elementy podczas diagnostyki

Podczas wyszukiwania usterek często pomija się jeden element, który w znacznym stopniu odpowiada za prawidłową temperaturę chłodziwa: korek zbiornika wyrównawczego. W korkach większości zbiorników wyrównawczych znajduje się zawór, który zapewnia odpowiednie ciśnienie w układzie chłodzenia. Ciśnienie otwarcia tego zaworu jest dokładnie określone i zależy od pojazdu lub silnika. Jeśli zawór nie działa prawidłowo, w układzie chłodzenia nie powstaje odpowiednie ciśnienie, a chłodziwo zaczyna wrzeć wcześniej, co
może spowodować przegrzanie silnika. W przypadku pęknięcia lub rozerwania zbiornika wyrównawczego z powodu nadmiernego ciśnienia oprócz zbiornika należy wymienić również korek.

Ważne!

Podczas wyszukiwania usterek należy zawsze sprawdzić również korek zbiornika wyrównawczego zarówno w stanie ciepłym, jak i po ostygnięciu, a także sprawdzić prawidłowość działania zaworu w próbie ciśnieniowej.

Opublikowane przez: Redakcja
Źródło: na podstawie materiałów MAHLE

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mario, 19 sierpnia 2022, 17:40 1 0

Cześć koledzy mechanicy, a czy wy już kiedyś wymieniliście chłodziwo w samochodach waszych klientów?

Odpowiedz