Uszkodzenia silnika po nieprawidłowym docieraniu po naprawie

, 16 marca 2022, 11:51

Docieranie silników na biegu jałowym przez wiele godzin lub nawet dni nadal jest powszechną praktyką w niektórych warsztatach naprawczych. Na biegu jałowym silnik nie jest obciążony, dlatego docieranie przebiega wyjątkowo łagodnie. W rzeczywistości powoduje to jednak znaczne zużycie i jest bardzo szkodliwe dla silnika oraz nowych komponentów.

Przyczyny zwiększonego zużycia silnika

Po remoncie silnik należy dotrzeć, aby nowe i istniejące komponenty dopasowały się do siebie. Docieranie na biegu jałowym powoduje jednak cały szereg problemów:

  • Ze względu na niską prędkość obrotową pompa oleju wytwarza zbyt niskie ciśnienie i nie doprowadza dostatecznej ilości oleju do miejsc smarowania. Zabrudzenia i ścier
    nie mogą zostać wypłukane lub nie zostają wypłukane w wystarczającym stopniu i powodują zwiększone zużycie już w fazie docierania.
  • Ścianki cylindrów nie są spryskiwane dostateczną ilością rozpryskiwanego oleju wydostającego się z wału korbowego. Brud nie zostaje prawidłowo wymyty, co prowadzi do większego zużycia tłoków i pierścieni tłokowych.
  • Na biegu jałowym pierścienie tłokowe nie zapewniają całkowitego uszczelnienia: większa ilość gazów spalinowych mahle-aftermarket.com dostaje się do skrzyni korbowej, powodując dalsze zmniejszenie warstwy oleju na cylindrze i dodatkowe zużycie.
  • Zawór ciśnieniowy chłodzenia denka tłoka może być zamknięty, przez co tłoki są chłodzone tylko w minimalnym stopniu. Otaczające elementy konstrukcyjne, takie jak sworznie tłokowe i panewki łożysk korbowych, są słabiej smarowane.
  • Niskie ciśnienie oleju może również spowodować uszkodzenie elementów układu rozrządu i turbosprężarki. Mniejsza ilość oleju rozpryskiwanego z wałka rozrządu sprzyja zużyciu, np. popychaczy hydraulicznych i wahaczy.

Prawidłowe docieranie

W idealnym przypadku silniki po remoncie są docierane na stanowisku kontrolnym zgodnie z zadanym programem.

Ważne!

Jeżeli nie jest dostępne stanowisko kontrolne do kontrolowanego docierania silników, silnik należy dotrzeć w ruchu drogowym. Należy przy tym przestrzegać następujących zasad:

  • Bezwzględnie przestrzegać temperatury roboczej (min. 80°C temperatury oleju).
  • Silnik powinien pracować ze zmiennymi prędkościami obrotowymi do najwyżej 2/3 maksymalnej prędkości obrotowej.
  • Korzystać przede wszystkim z dróg krajowych lub płynnego ruchu miejskiego i unikać korków.
  • W miarę możliwości unikać jazdy pod górę i z góry oraz jazdy ze zbyt niską prędkością obrotową.
  • Unikać pełnego obciążenia i prędkości maksymalnych oraz nie hamować silnikiem.
  • Sprawdzać poziom oleju co 50–100 km, w razie potrzeby uzupełniać.
  • Po ok. 1000 km wymienić olej i filtr oleju.
  • Bezwzględnie przestrzegać innych specyfikacji producenta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 6 kwietnia 2022, 22:24 0 0

bzdury

Odpowiedz