Moim skarbem są ludzie – wizyta w Bosch Service Anmar w Rzeszowie

25 października 2017, 20:04

Nie sztuką jest władać serwisem, który wymaga od szefa nieustannego
zainteresowania poczynaniami załogi. Satysfakcjonującą sytuacją będzie
scedowanie obowiązków na ambitnych mechaników, którzy chcą rozwijać
się pod skrzydłami najlepiej rozpoznawalnej na rynku aftermarket marki.
A jeśli wynagradzać takich na zasadach prowizji, można spać spokojnie, nawet
tysiące kilometrów od Rzeszowa.

Pod adresem Załęska 98 wyrósł serwis cieszący się autoryzacją Bosch Car Service. Od wejścia do budynku uwagę zwraca otwarta przestrzeń biurowa zorganizowana na modłę „open space”

Droga krajowa nr 97 (DK97), łącząca autostradę A4 (węzeł Rzeszów Wschód) z Rzeszowem, pierwotnie kończyła się na skrzyżowaniu z ulicą Rzecha. Z końcem 2014 r. jej przebieg został wydłużony od ronda im. Jacka Kuronia do skrzyżowania z drogą krajową nr 94 (Rondo Pobitno). Wzmianka to o tyle istotna, że odtąd korzystający z obwodnicy stolicy Podkarpacia częściej mają okazję widywać potężny bilbord punktu serwisowego Anmar w Rzeszowie. Od wspomnianego ronda wiedzie ulica Załęska. Mijamy siedziby kilku instytucji (m.in. zakładu karnego w Rzeszowie) i firm pracujących na rzecz branży automotive, by po kilku kilometrach zobaczyć okazały front budynku.

Dobra znajomość rynku lokalnego pozwala na dostosowanie zakresu usług wykonywanych przez firmę Anmar dla klientów z okolicy – głosi slogan na witrynie firmy (www.Anmar.bosch service.pl). Jak przekłada się to na rodzaj klienteli?

– Aż 95% stanowią firmy. Przyjąłem strategię, że połowę sukcesu dla serwisu samochodowego stanowi lokalizacja – możliwie jak najbardziej dogodna dla obsługi floty pojazdów; dodajmy o dmc do 6 ton, bo limituje nas tylko i wyłącznie udźwig naszych podnośników – przybliża core-biznes swej firmy Artur Burtan. – Celowo więc, projektując nową siedzibę dla serwisu, rozglądałem się w Rzeszowie za działką przy łączniku autostradowym, tak by podświetlany nocą baner przykuwał uwagę zmotoryzowanych. Z lokalizacją nierozerwalnie związane są początki współpracy z firmą Bosch. Perspektywa wstąpienia w szeregi Bosch Car Service stanowiła wodę na młyn dla poczynionych inwestycji. Aktywność w branży motoryzacyjnej, a szczególnie taka z pasmem sukcesów, nie uchodzi uwagi otoczenia. Nie inaczej było w przypadku rzeszowskiego przedsiębiorcy.

Warsztat samochodowy BS Anmar to przede wszystkim naprawy bieżące, z czego skwapliwie korzystają duże, ogólnopolskie floty należące do firm i instytucji

Rekomendacja dystrybutora części

Artur Burtan jest przedsiębiorcą z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej. Od początku aktywny na rynku podkarpackim, choć poszukując niszy, zaczynał od firmy zaangażowanej w logistykę części do… sprzętu AGD, by krótko potem zaangażować się na polu handlu częściami do samochodów. Na początku sklep, a potem warsztat – każdy kolejny rok zapisuje się rosnącą sprzedażą części, których montaż wymaga zaangażowania o wiele większego personelu niż skromne zaplecze serwisu w centrum Rzeszowa. I tu dochodzimy do najważniejszego momentu w historii aktywności przedsiębiorcy.

– Kierownik regionalny firmy będącej znaczącym dystrybutorem części zamiennych i akcesoriów samochodowych oraz wyposażenia do warsztatów, wiedząc o moich przymiarkach do budowy nowego serwisu, polecił mnie przedstawicielom firmy Bosch – wspomina kulisy nawiązania współpracy Artur Burtan. – Korzyści z pracy w sieci gwarantującej rozpoznawalność i będącej synonimem jakości jawiły mi się nader kusząco, a spełnienie oczekiwań nietrudne dla placówki, która na tym etapie stanowiła zajęcie dla architektów. Wymagania dotyczące wysokich standardów jakości odczytałem jako wskazówkę do organizowania warsztatu, a dostęp do szkoleń stanowił niejako wybawienie w sytuacji poszukiwania przyszłej kadry. Otóż, nie licząc dwóch kierowników, kilkunastoosobowa załoga to u mnie zupełnie świeży narybek – młodzież, którą skrupulatnie wybrałem według jednego klucza: chęci zdobycia zawodu!

Wysoka jakość usług w sieci Bosch Car Service została doceniona przez liczne organizacje konsumenckie, m.in. Złotym Godłem w programie organizowanym pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

Skądinąd zewsząd pożądane jest obsadzenie stanowisk biura obsługi klienta osobami gwarantującymi świadomość techniczną tego, co leży w kompetencjach mechaników i co warto wykonać po rzeczowej inspekcji powierzonego samochodu. Aranżacja owej strefy stanowiła oczko w głowie właściciela. A w przypadku firmy BS Anmar nie było to trudne, skoro kartą przetargową w rozmowach była atrakcyjna lokalizacja działki, na której miał wyrosnąć nowy punkt Bosch Car Service.

U źródeł ambitnych planów

Dobra znajomość rynku lokalnego pozwala na dostosowanie zakresu usług wykonywanych przez firmę Anmar do oczekiwań klientów z okolicy. Od spotkania z Robertem Dzierżanowskim, kierownikiem ds. rozwoju koncepcji serwisowych w firmie Bosch, prace nad realizacją pomysłu ufundowania serwisu samochodowego z prawdziwego zdarzenia nabrały tempa.

– Zaczęliśmy rozmowy zimą 2012 roku, a w czerwcu roku 2013 ruszyły roboty budowlane, by po rekordowo krótkim czasie 8 miesięcy 54-arową działkę „uzbroić” w zabudowania o powierzchni 850 m kw., z czego „tylko” 500 m kw. na potrzeby warsztatu – opowiada Artur Burtan. – Tu wypada wyjaśnić, co stanowi magnes dla klienteli mojego warsztatu i gdzie szukałbym przewagi nad konkurencją. Otóż jest nią nader okazała strefa przyjęć klienta. Tego oczekuje się od punktów sieci Bosch Car Service, ale ja poszedłem w realizacji komfortu goszczenia zmotoryzowanych o krok dalej, by każdy mógł się tu poczuć tak, jakbym sobie tego po prostu życzył. Oczywiście ponadnormatywne udogodnienia mają robić na naszych klientach pozytywne wrażenie i też skrzętnie z owego zaskoczenia korzystamy, skoro do anegdot urosły historie pozyskiwania kolejnych firm flotowych, skuszonych nader sprawną obsługą. Najlepszym wskaźnikiem efektywności załogi w gorącym okresie przekładki kół jest niedowierzanie… płci pięknej. Pani w szpilkach nie zdąży aktywować swego laptopa, kawa jest nadal gorąca, a tu ni stąd ni zowąd kierownik serwisu wręcza kluczyki, komunikując o możliwości kontynuowania podróży. Podczas kolejnej wizyty równie szybko likwidujemy uporczywą usterkę w aucie służbowym, a wspomniana bizneswoman odwdzięcza się deklaracją: od dziś pojazdy mojej firmy serwisujemy tylko i wyłącznie w BS Anmar!

Kierownicy regionalni, właściciele rzeszowskich firm, a nawet park pojazdów lokalnych instytucji – poczta, kurierzy, zakład karny… – rokroczny przyrost obsługiwanych pojazdów wynosi przynajmniej 20%. Dodajmy, że w niemałej mierze pozyskiwanie nowych klientów to efekt rekomendacji centrali Bosch, a możliwość wypracowania bonusu za zakup części marki Bosch stanowi dodatkowy impuls dla rozwoju firmy. Podpisanie stałej umowy o współpracy daje klientom wiele korzyści i udogodnień, takich jak: rabaty na wykorzystane przy naprawach i serwisie części oraz materiały eksploatacyjne, odbiór samochodu od klienta (usługa door to door), a prócz możliwości rozliczeń okresowych przy fakturowaniu napraw, także pierwszeństwo w rezerwacji terminów napraw i przeglądów pojazdów. Firma przygotowana jest do realizacji zamówień wynikających ze specyfikacji przetargowej w ramach zamówienia publicznego – mowa o tzw. drugiej obsłudze technicznej (OT-2), obejmującej czynności wchodzące w zakres pierwszej obsługi technicznej (OT-1), a ponadto przeglądy okresowe i wymianę elementów eksploatacyjnych.

Nie boją się roboty

O kompetencjach załogi wiele by pisać. Zakres usług dotyczy kompleksowych napraw silników, układów: zawieszenia, kierowniczych, hamulcowych, wydechowych. Mocno rozbudowany jest też serwis klimatyzacji samochodowej i napraw układów termiki. W ramach serwisu opon realizowana jest pełna gama usług: od wymiany i wyważania kół, przez specjalistyczne naprawy wulkanizacyjne opon, a na przechowalni ogumienia skończywszy. Do tego dochodzą naprawy układów elektrycznych – rozruszników i alternatorów oraz elementów komfortu (np. podnośników szyb samochodowych i centralnych zamków), a także diagnostyka układów elektronicznych w samochodach.

– Park pojazdów? Dosłownie wszystko, co ma cztery koła, ponieważ wychodzę z założenia, że świat motoryzacji jest na tyle dynamiczny, że samemu trzeba umieć jak najszybciej dostosować się do ciągle zmieniających się trendów zarówno w designie, jak i mechanice samochodów – dowodzi Artur Burtan. – Serwis Anmar zajmuje się kompleksową mechaniką samochodową. Wykonujemy zarówno standardowe usługi, jak remont silnika, geometria kół czy obsługa klimatyzacji, jak również bardziej nietypowe zabiegi zlecone przez klientów. Poprzez ciągłe rozwijanie się, zaopatrywanie w coraz nowsze urządzenia do serwisowania samochodów i szkolenia pracowników, potrafimy wyjść naprzeciw bardziej nietypowym oczekiwaniom klientów. Bez wsparcia w postaci szkoleń technicznych czy helpdesku Bosch Car Service nie moglibyśmy wyjść z tak szeroką ofertą usług. Dość powiedzieć, że nawet „za blacharkę się bierzemy” i to nie z pokusy odebrania łakomego kąsku okolicznym konkurentom, ale właśnie z myślą o spełnieniu terminowości powierzonych nam prac z zakresu elektromechaniki pojazdowej. Nie może być inaczej, skoro gros stanowią pojazdy flotowe. Różnorakiego kalibru, ale z definicji każdy ich przestój stanowiłby niepowetowaną stratę – tak dla firm, jak dla instytucji samorządowych czy zakładów komunalnych. Pora wyjaśnić, co tak naprawdę absorbuje właściciela firmy. Otóż rozbrajanie karoserii i uzbrajanie. Na marginesie dodajmy, że do pełnej satysfakcji przedsiębiorcy działającego pod skrzydłami firmy Bosch brakuje tylko serwisu blacharsko-lakierniczego.

Klienci są tu goszczeni w nader komfortowych warunkach, gwarantujących relaks i udogodnienia, tak pożądane przez zmotoryzowanych przedsiębiorców

Bosch niczym akcelerator

Jedno jest pewne. Z obsadzeniem kolejnych stanowisk osobami gwarantującymi świadomość techniczną tego, co leży w kompetencjach mechaników i co warto wykonać po rzeczowej inspekcji powierzonego samochodu, nie będzie problemu. Dowodzi tego przyjęty system wynagradzania. Wszyscy pracują tu na tzw. prowizji. Ambicją każdego jest więc maksymalizacja dniówki, a skoro rok do roku rośnie „przerób” to i obroty firmy cieszą załogę rosnącymi wynagrodzeniami. Dodajmy, że zwyczajem właściciela jest nader częste oddawania się swym pasjom.

– Nie sztuką byłoby pracować od świtu do zmierzchu, bo jest się właścicielem niemałego warsztatu, więc życie rodzinne trzeba podporządkować prowadzeniu biznesu – dodaje Artur Burtan. – Sztuką jest tak ułożyć relacje z kilkunastoosobową załogą, by podróżując po dalekich krajach z rodziną, ufać, że na miejscu wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku, tyle że… szybciej. Dlaczego szybciej? Bo mam to szczęście, że postawiłem na dobrych zawodników. Otóż wszyscy moi mechanicy to de facto młodzież, której ambicjonalne podejście do podnoszenia swych kwalifikacji jest najlepszą rękojmią kondycji firmy. Wspólne akcje promocyjne w ramach działania w sieci Bosch Car Service, możliwość wymiany doświadczeń z serwisami z całej Polski czy wreszcie ciekawe konkursy, w których można wygrać fajne nagrody – to wszystko przekłada się na jakość obsługi klientów i wizerunek mojej firmy, a dostęp do szkoleń i pomoc techniczna realizowana z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy IT jest kluczem do spokojnego snu przedsiębiorcy.

Przyglądając się załodze, można odnieść wrażenie, że robota „pali się” im w rękach. W piątkowe popołudnie, kiedy wizytowaliśmy rzeszowski serwis, odbywało się szkolenie z diagnostyki samochodowej. Lojalność to jedno. Niewątpliwie młodzi ludzie celują w rozwijaniu swych umiejętności, skoro dobrze wiedzą, jak ambitne zadanie czekać może ich w niedalekiej przyszłości. I nie chodzi tu o zamysł budowy serwisu blacharsko- lakierniczego. Tutejsi mechanicy będą mogli rozwijać swe umiejętności z chwilą rozbudowy stanowisk dedykowanych serwisowi pojazdów hybrydowych. Nie inna jest też intencja szkoleń warszawskiego ośrodka Bosch, którego trenerzy koncentrują się na kursach z obsługi samochodów HV (hybrydowych i elektrycznych), zwieńczonych stosownymi certyfikatami.

Więcej informacji na temat autoryzacji Bosch na www.warsztatybosch.pl.

Artykuł sponsorowany Bosch, autor: Rafał Dobrowolski

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Marek, 29 października 2017, 11:17 4 -5

Zdecydowanie przeciętny i nie wyróżniający się niczym serwis jakich wiele w Polsce A, w Polsce C jest, jak widać , nie wiadomo czym. Jakby tacy ze wschodu weszli do takiego powiedzmy wrocławskiego salonu BMW czy Infinity to by się chyba zes....ali z emocji.

Odpowiedz

Iglotkz, 31 października 2017, 11:43 5 0

Weź pod uwagę za BMW czy innymi stoją międzynarodowe firmy a tego Boscha zbudował jeden facet.

Odpowiedz