Czujniki temperatury spalin mają zastosowanie zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. W przypadku tych drugich zapewniają przede wszystkim ochronę części montażowych i ochronę przed przegrzaniem, między innymi w przypadku turbosprężarek i katalizatorów. Ponadto zapewniają dokładną regenerację filtra cząstek stałych, gdyż umożliwiają osiągnięcie temperatury niezbędnej dla procesu spalania swobodnego.
W przypadku silników benzynowych, czujniki temperatury spalin stosuje się przede wszystkim w pojazdach wyposażonych w nowoczesne silniki GDI lub silniki turbo. Są one często stosowane zwłaszcza w ramach tendencji do montowania silników o mniejszej pojemności (downsizing). Także i tutaj czujniki temperatury spalin przejmują podobne funkcje. Chronią turbosprężarkę i katalizatory, przejmują wykrywanie błędów oraz diagnostykę pokładową dla filtra cząstek benzyny.
Symptomy uszkodzenia czujników AGT
Wadliwe, a nawet całkowicie uszkodzone czujniki temperatury spalin stają się zauważalne np. wtedy, gdy spada efektywność paliwowa. W tym przypadku zużycie paliwa spada bez korzyści dla napędu pojazdu, gdyż regeneracja czujnika temperatury spalin zajmuje więcej czasu. Wadliwe czujniki temperatury spalin mogą jednak prowadzić również do pogorszenia właściwości jezdnych.
Możliwe przyczyny defektu
Ze względu na swoje położenie montażowe, czujniki temperatury spalin są narażone na niezwykle silne wahania temperatur, a tym samym na wysokie obciążenia. Zbyt wysokie temperatury powyżej 900° Celsjusza mogą utrudniać regenerację, a nawet spowodować jej przerwanie. Może to doprowadzić do uszkodzenia filtra cząstek stałych. Inną możliwą przyczyną mogą być silne wibracje, które powodują zerwanie wewnętrznych przewodów lub pęknięcie drutów. Wadliwe czujniki temperatury spalin mogą jednak spowodować szkody następcze również w przypadku silników benzynowych, które będą wymagać kosztownych napraw.
Wymiana czujnika temperatury spalin
W razie komplikacji z czujnikiem temperatury spalin następuje zgłoszenie błędu w sterowniku silnika, a ostrzegawcza lampka silnika zaczyna migać. Błąd można później odczytać za pomocą urządzenia diagnostycznego i przeanalizować uszkodzony czujnik temperatury spalin. Na koniec odbywa się wymiana czujnika. W celu zapewnienia niezakłóconej regeneracji, wymiana czujnika powinna nastąpić zawsze podczas wymiany filtra cząstek stałych. W celu zapewnienia łatwej wymiany, oferujemy również czujniki temperatury spalin. W asortymencie Elparts znajduje się ponad 350 różnych czujników temperatury spalin, które mogą znaleźć zastosowanie w wielu modelach pojazdów. Obejmuje to zarówno czujniki do pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, jak i benzynowych.
Zestawy kluczy nasadowych do bezpiecznego odkręcania czujników
Zgodnie z tym oferujemy również odpowiednie zestawy kluczy nasadowych, przeznaczone specjalnie do czujników temperatury spalin. Ze względu na wysokie temperatury, po pewnym czasie czujniki temperatury spalin wżerają się w gwint, a ich wykręcenie jest niezwykle trudne i wymaga większego nakładu siły. Zwykłe klucze oczkowe lub płaskie są zazwyczaj zbyt słabo osadzone lub zbyt niestabilne, aby umożliwić bezpieczne odkręcenie czujników. Niesie to ryzyko zsunięcia i odniesienia obrażeń. Z kolei nasze klucze nasadowe są tak ukształtowane, że bez problemów pasują do niemal wszystkich czujników temperatury spalin i sond lambda. Ponadto wersja wzmocniona umożliwia mocny chwyt, nawet przy dużej sile.
- Czujnik, temperatura spalin
Numer artykułu: 70682*/70683* - Zestaw kluczy nasadowych, czujniki temperatury spalin
Numer artykułu: 95924682
Komentarze