RAPORT – Przegląd sieci warsztatowych

1 marca 2003, 0:00

Poniższa analiza zawiera informację o osiąganych wynikach poszczególnych sieci warsztatowych oraz trendy w zakresie rozwoju sieci warsztatów o profilu napraw mechanicznych. Firmy świadczące usługi napraw najogólniej można podzielić na warsztaty autoryzowane, warsztaty szybkiej obsługi tak zwane " fast fit ", warsztaty zrzeszone w sieci tworzonej przez dystrybutorów części oraz niezależne. Warsztaty autoryzowane przez producentów samochodów w ilości 1700 punktów obejmują około 30% rynku napraw. W krajach wysoko rozwiniętych ta grupa warsztatów posiada znacznie większe udziały w rynku sięgające 50%. Należy spodziewać się , że i u nas tendencje będą takie same choć ze względu na zasobność portfeli polskich kierowców nie nastąpi to jutro.

Warsztaty szybkiej obsługi tak zwane "fast fit" do których zalicza się Carman, Kwik Fit, Midas, Feu Vert i Norauto to na razie 69 warsztatów. W następnych latach należy oczekiwać bardzo dynamicznego rozwoju tej grupy warsztatów. Rozwój będzie następował w kierunku zwiększenia liczby warsztatów , rozszerzania zakresu napraw i usług oraz wzrostu obrotu na aktualnie prowadzonym asortymencie. Ponadto rozwój ich wyraźnie zmierza w kierunku pozyskania klientów flotowych. Ta grupa klientów ma znacznie większe przebiegi samochodu niż indywidualny właściciel co powoduje, że częściej musi zaglądać do warsztatu choćby na wymianę oleju czy klocków hamulcowych, przez co jest bardziej
atrakcyjna dla warsztatów.

Większość nowych warsztatów "fast fit" jest niezwykle kosztowną inwestycją choćby ze
względu na ich usytuowanie najczęściej w pobliżu centrów handlowych (koszt działki).
Pierwszy rok , a nawet dwa lata po wybudowaniu warsztatu, są dla tych sieci okresem generującym olbrzymie koszty, a ponadto w tym okresie ilość klientów jest stosunkowo mała. Dopiero w następnych latach można powiedzieć, że inwestycja staje się rentowna, a ilość klientów wzrasta .
Znaczną część rynku usług motoryzacyjnych w Polsce zajmują warsztaty zrzeszone w sieciach ogólnopolskich firm dystrybucyjnych. Obecnie jest ich około 1871 i ta liczba stale rośnie. Można zakładać , że w roku 2003 przybędzie ich blisko 450.
Przystąpienie do takiej sieci wydaje się posunięciem korzystnym dla warsztatów nie zrzeszonych , którym będzie coraz trudniej konkurować na rynku. Szansę na sukces mają dawni autoryzowani dealerzy mający bardzo dobrze wyposażone warsztaty, którzy z różnych przyczyn rozstali się z producentem samochodów. Taki partner to także czysty zysk dla całej sieci potrzebującej warsztatów profesjonalnych, prestiżowych.

Poza największymi sieciami działają także mniejsze o zasięgu regionalnym lub też sieci działające bez wspólnego szyldu lecz pozostające w bliskim związku z dystrybutorem, jak w przypadku firmy Hart.
Największą grupą są warsztaty nie zrzeszone. Jest ich ponad 17 tysięcy. Ich liczba będzie zmniejszać się albowiem wiele warsztatów przyłączy się do różnych sieci. Pozostałe mogą tracić na znaczeniu. Wśród tych warsztatów nie zrzeszonych nadal znajdują się dobrze wyposażone, z dużą ilością klientów i znacznymi obrotami. Szybki rozwój nowych technologii w branży motoryzacyjnej zmusi je do wstępowania do sieci lub jakiejkolwiek formy konsolidacji z pozostałymi warsztatami.
Niektóre sieci mają charakter międzynarodowy.
W Polsce działa kilkanaście sieci warsztatowych o zasięgu ogólnokrajowym, osiem spośród nich ma charakter międzynarodowy: AD Serwis, AutoCrew, Euro Warsztat, Feu Vert, Kwik-Fit, Midas, Norauto, Partner Elit. Tych warsztatów w Europie jest aż 11600, z czego w Polsce 238. Szacuje się, że w roku 2003 ta grupa powiększy się o około 130 nowych punktów.

W roku 2002 do Polski sprowadzono 180 tys. używanych samochodów. Połowa tych samochodów ma 10 i więcej niż 10 lat. Oznacza to, że wiele z nich będzie wkrótce naprawianych. Sprzedaż nowych samochodów wyniosła około 310 tys. sztuk co w obecnej sytuacji w Polsce nie jest wcale mało, a w ostatnich miesiącach roku odnotowano tendencję rosnącą w wielkościach sprzedaży.
Obroty wszystkich sieci warsztatowych.
Obroty wszystkich sieci warsztatowych są tylko szacunkowe i dotyczą przychodów z usług i części do nich użytych. Nie obejmują też myjni świadczących usługi przy warsztatach. Podane przedziały obrotów nie dotyczą również przypadków odsprzedaży części dla innych firm. Aby rozpiętość wyników nie była zbyt duża odrzucone są ekstremalne wyniki będące rezultatem krótkich okresów wymiany opon. Wówczas obroty mogą wynosić dwukrotnie więcej niż podano w tabeli.

Można przyjąć, że miesięczny obrót dla warsztatu "fast fit" zawiera się w przedziale od 80 tys. do 200 tys. zł. W sieci dystrybutorów są warsztaty osiągające obroty ponad 100 tys. miesięcznie, lecz te przypadki można potraktować jako szczególne dlatego są one nie uwzględnione w statystyce. Obroty dla tej grupy warsztatów mieszczą się w przedziale od 20 tys. do 60 tys. na miesiąc.
Należy pamiętać również , że na rozpiętość w szacunkach obrotów znacznie wpływa koszt roboczogodziny w warsztatach. Średni koszt dla warsztatów naprawczych wynosi około 40 zł. Jest on bardzo zróżnicowany i może być nawet dwukrotnie niższy niż podana średnia na przykład w uboższych rejonach kraju.
Wyniki warsztatów zaliczanych do grupy nie zrzeszonych można szacować wychodząc od średniego obrotu na stanowisko, który wynosi około 4 tys. zł na miesiąc. Zatem ich obroty wynoszą od 6 do 12 tys. na miesiąc. Niemal pewne jest, że w tej największej bo liczącej 17 tysięcy warsztatów grupie znajdują się firmy o znacznych obrotach , ale i takie, które kończą działalność ze względu na brak przychodów. (Dalszy ciąg w następnym wydaniu).

Alfred Franke

(Źródło-publikacje i materiały własne)

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!