Jaki jest udział robocizny w ostatecznej cenie naprawy samochodu?

29 stycznia 2025, 14:56

Na rentowność oraz konkurencyjność warsztatu samochodowego ma wpływ wiele czynników, wśród których jednym z najistotniejszych są koszty składające się na stawkę roboczogodziny. Stanowią one znaczną część finalnej ceny naprawy. Co ważne, udział ten bywa różny w zależności od lokalizacji czy wielkości warsztatu. Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych danych.

Koszt roboczogodziny to mniej niż połowa kosztu naprawy, ale nie zawsze…

Na finalną cenę naprawy pojazdu składają się przede wszystkim koszty przyjętej roboczogodziny oraz części zamiennych. Roboczogodzina to oczywiście nie tylko kwota, którą należy zapłacić mechanikom za godzinę ich pracy. To także szereg kosztów dodatkowych – lokalu, mediów (ogrzewanie, energia elektryczna itp.), ale i narzędzi i wyposażenia warsztatu. W tej kwocie (oraz marży na częściach) powinien znaleźć się także zarobek warsztatu.

Najbardziej istotną częścią ceny naprawy są właśnie skalkulowane koszty roboczogodziny. Blisko 60% przedstawicieli warsztatów wskazuje jednak, że stanowią one mniej niż połowę kwoty, którą po zakończeniu naprawy samochodu płaci klient. Z drugiej strony, co dziesiąty warsztat twierdzi, że udział kosztów napraw w finalnej cenie jest większy niż 60%. Bez wątpienia przyczyną tych zależności jest duża różnorodność warsztatów samochodowych w Polsce. Zwykle w mniejszych – jedno czy dwustanowiskowych warsztatach, udział kosztów roboczogodziny w cenie jest niższy niż w przypadku dużych serwisów.

Jak wynika z naszych badań, małe warsztaty, dzięki niższym kosztom utrzymania, są w stanie oferować bardziej konkurencyjne ceny. W 41% z nich koszty roboczogodziny stanowią mniej niż 45% całkowitej ceny za naprawę. Ta przewaga cenowa jest szczególnie istotna w przypadku czasochłonnych usług, co może przyciągać klientów szukających oszczędności. Jednak dla samych warsztatów oznacza to konieczność ciągłej optymalizacji procesów i kontroli kosztów, aby utrzymać rentowność.

Większe warsztaty, które ponoszą wysokie koszty związane z nowoczesnym sprzętem i rozbudowaną infrastrukturą, często mają wyższy udział kosztów roboczogodziny w cenie usługi – ponad 75% z nich wskazuje, że przekracza on 45%. Obsługa nowoczesnego sprzętu wymaga wiedzy i kompetencji, które są kosztowne. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dla wielu osób, szczególnie w przypadku poważniejszych usterek, dostęp do eksperckiej wiedzy i technologii może być kluczowym czynnikiem przy wyborze warsztatu.

Udział stawki roboczogodziny w cenie naprawy zależy od wielkości i lokalizacji warsztatu

Konkurencja między warsztatami jest tak duża, że mimo wszystkich czynników warunkujących, różnice w kwestii średniej ważonej ceny za roboczogodzinę są niewielkie. W małych miejscowościach udział kosztów robocizny w całkowitym koszcie naprawy wynosi około 49%, a w dużych 51%. Nieco bardziej precyzyjnie dane te ilustruje poniższy wykres. Warto zauważyć, że aż jedna czwarta przedstawicieli warsztatów z dużych miast w naszym badaniu wskazała, że koszty roboczogodziny w ich całkowitych kosztach napraw stanowią ponad 56%.

Ile kosztuje praca mechanika? Więcej informacji.

Z poprzednich artykułów, opracowanych na podstawie naszego badania możesz dowiedzieć się także:

Metodologia badawcza

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w Polsce. W badaniu udział wzięło 757 przedstawicieli warsztatów motoryzacyjnych.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 29 stycznia 2025, 15:28 1 -2

Mam pewne zastrzeżenia. Podział na małe i duże miasto nie jest wg mnie trafiony. Są przecież w tzw dużych miastach warsztaty które nie pracują na rbh tylko ceny ustalają "za dzieło". Nie mówię, że naciągają czy oszukują. Wg mnie gdyby podzielić to wg standardów warsztatu to wyszłoby inaczej. Warsztaty dużech sieci, na wysokim poziomie miałyby udział rbh nieporównywalnie większy niż warsztaty niskich standardów, któe za kalocki biorą 50 zł nie zwracając uwagi ile to zajmie czasu. Poza tym sama metoda CAWI nie jest miarodajna w Waszym rpzypadku. Wystawiacie ankiete na stronie i każdy kto wejdzie moze kliknąć cokolwiek. W waszym przypdaku nawet trudno jest określić margines błędu. Nie będąc warsztatem ja moge wypełnić ankietę kilka razy za każdym razem podając skrajne wartości. Sztuka dla sztuki czyt. klików.

Odpowiedz

Redakcja, 29 stycznia 2025, 16:37 2 -2

Dziękujemy za Pana komentarz. Zawsze jesteśmy otwarci na cenne, krytyczne uwagi stałych Czytelników. Odnosząc się do Pana sugestii dotyczącej naszych metod badawczych - wyniki z ankiety publikowanej na portalu MotoFocus stanowią tylko nieco ponad 10% z pozyskiwanych przez nas wypełnień. Reszta danych jest zbierana innymi metodami, od zweryfikowanych warsztatów, aczkolwiek także z wykorzystaniem Internetu.
Co do kwestii: "Warsztaty dużech sieci, na wysokim poziomie miałyby udział rbh nieporównywalnie większy" - w tym przypadku problem jest nieco bardziej złożony. Proszę zauważyć, że w przypadku warsztatów takich sieci wyższa jest przeważnie także marża na częściach, a klienci takich punktów chętniej wybierają także produkty z wyższej półki cenowej.

Oczywiście badania całego, różnorodnego rynku warsztatowego wymagają pewnych uproszczeń, jednak w naszym mniemaniu, ze względu na duży rozmiar grupy badawczej jak i szczegółową analizę danych, nasze publikacje oddają rynkowe realia.

Odpowiedz

Janusz, 30 stycznia 2025, 9:05 1 -1

Mówienie o roboczogodzinie w warsztacie samochodowym , jako o godzinie pracy mechanika nie do końca jest oczywiste. Wiele serwisów oczywiście ustala stawkę za godzinę pracy mechanika , ale należy pamiętać , iż część serwisów wycenia prace na podstawie określonych przez producentów samochodów roboczogodzin przewidzianych dla określonej usługi ( z reguły jest to wartość czasowa niższa niż rzeczywisty czas potrzebny do naprawy ) i pomnożonych o przyjętą w serwisie stawkę roboczogodziny. W tym ostatnim przypadku stawka roboczogodziny jest z reguły wyższa, ale nie jest to stawka za godzinę pracy mechanika a jedynie za czas katalogowy- wskazany przez producenta na wykonanie określonej czynności. Dlatego też mogą występować znaczne różnice w stawkach roboczogodziny pomiędzy serwisami ze wzgledu na stosowanie różnych metod wyliczania kosztów usługi.

Odpowiedz