Jakie samochody mechanicy naprawiają najchętniej? Czy często odmawiają naprawy?

10 lipca 2024, 15:30

Każdy z producentów samochodów wprowadza w swoich pojazdach autorskie rozwiązania, które wyróżniają daną markę lub ich grupę na rynku. Oczywistym jest więc, że wśród oferowanych przez producentów rozwiązań są takie, które naprawia się z łatwością, ale pojawiają się też inne, których nikt nie chce naprawiać. Jak dużo jest marek, których mechanicy wolą nie naprawiać? Jaką markę biorą na warsztat najchętniej?

Niekwestionowany ulubieniec warsztatów jest tylko jeden

Najnowsze badania z 2024 roku przeprowadzone wśród mechaników z Europy Centralnej i Wschodniej wykazały, że połowa warsztatów za najprostsze w serwisie określa pojazdy grupy VAG. Nie jest to jednak żadnym zaskoczeniem. Podobne badanie zostało przeprowadzone w 2022 roku wśród przedstawicieli polskich warsztatów. Wówczas również za najprostsze w obsłudze uznane zostały samochody tej grupy. Kolejne miejsca na podium zajmują Toyota oraz Fiat, co również wykazały badania na polskich warsztatach w 2022 roku. Najmniejszym gronem sympatyków cieszą się obecnie takie marki jak Volvo czy Suzuki.

 – Pierwsze miejsce pojazdów VAG jako najprostszych w obsłudze serwisowej wcale mnie nie dziwi, jednak olbrzymia przewaga w ankiecie nad kolejnymi markami, bardziej jest wynikiem popularności danych pojazdów niż rzeczywistej łatwości napraw. Dla niezależnych mechaników wielką zaletą obsługi samochodów VAG jest powtarzalność rozwiązań w ramach grupy. Dotyczy to praktycznie wszystkich marek i modeli. Najlepszym przykładem może być silnik benzynowy 1.5 tej grupy. Czy jest prosty w naprawach? Na początku niekoniecznie, choćby przez konieczność posiadania i stosowania nowoczesnych narzędzi specjalnych. Jednak po pierwszej naprawie w np. Golfie, kolejna w Octavii, czy Formetorze nie będzie już żadnym wyzwaniem. Bardzo podobnie jest już w grupie Stellantis. Kiedyś Fiata i Jeepa różniło wszystko, dziś często są to tylko logotypy i stylistyka nadwozia. Współczesne pojazdy są oczywiście coraz bardziej skomplikowane, ale przy dostępie do danych technicznych i odpowiednich narzędzi rzadko są problemem dla myślącego mechanika. Bardziej powinien się ich obawiać właściciel, który za tą wiedzę i użyte narzędzia czy oprogramowanie po prostu będzie musiał więcej zapłacić. – komentuje Rafał Kędziorek, Manager ds. Rozwoju sieci N!Auto/N!Truck.

Czy warsztaty odmawiają napraw w “trudnych” samochodach?

Zdarza się, że przyjeżdżający do warsztatu samochód wymaga wymiany części, których dostępność jest ograniczona, np. czasami wymiana sprzęgła może wymagać dwóch dni pracy lub układy elektroniczne skutecznie utrudniają robotę. Dla polskich mechaników w zdecydowanej większości nie ma samochodów, których nie przyjmują na warsztat. Częściej z odmową naprawy mogą spotkać się klienci udający się do warsztatów, które nie są zrzeszone w sieciach serwisowych.

Warsztaty zrzeszone w sieciach o prawie 9% chętniej podejmują się napraw skomplikowanych samochodów. W mojej ocenie jest to wynikiem między innymi ich  lepszego dostępu do danych technicznych przekazywanych często na preferencyjnych warunkach, infolinii, czy lepszego przepływu wiedzy i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi mechanikami. Można tylko pogratulować organizatorom poszczególnych sieci, ale i mechanikom w nich zrzeszonych. To kolejny przykład, że będąc zorganizowanym, można zarobić odrobinę więcej… – dodaje Rafał Kędziorek.

Czy europejskie warsztaty chętniej podejmują się napraw trudnych samochodów?

Skomplikowana budowa, awaryjna elektronika czy trudno dostępne części są powodem niechęci napraw w blisko 40% warsztatów Europy Centralnej i Wschodniej. Najrzadziej z niechęcią przyjęcia do serwisu spotykają się polscy kierowcy. Przeciętnie mniej niż jeden na 3 warsztaty stwierdza, że nie chciałyby naprawiać pewnych samochodów. Dalej w rankingu znajdują się takie państwa jak Słowacja, Litwa i Węgry, w których także ponad połowa mechaników zadeklarowała, że naprawia problematyczne modele. Z kolei warsztaty funkcjonujące w Republice Czeskiej niechętnie podchodzą do naprawy wybranych pojazdów zdecydowanie najczęściej. Właściciele szczególnie skomplikowanych samochodów w Czechach mogą liczyć na przyjęcie pojazdu wyłącznie w dwóch na pięć warsztatów.

Metodologia

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bułgaria, Litwa, Rumunia i Węgry. W badaniu udział wzięły 722 osoby.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Bieniek, 12 lipca 2024, 14:13 0 0

722 osoby (nie ma pewności, ze mechanicy) z 8 krajów. Statystycznie 90 osób reprezentuje kraj. I na tej podstawie twierdzicie, że warsztaty w danym kraju coś robią, albo czegoś nie robią. To tak jakbym powiedział, ze pełnoletni mieszkańcy mojego województwa nie jeżdżą po autostradach, bo ja nie jeżdżę i jeszcze zapytałem kilka osób i one też nie jeżdżą.
Przecież to jest śmiechu warte

Odpowiedz