Jedna, kilka czy wiele marek? Jak naprawiają europejskie warsztaty.

17 kwietnia 2024, 23:16

Naprawa wielu marek samochodów w jednym warsztacie wiąże się z koniecznością zdobycia szerokiej wiedzy oraz dużej ilości narzędzi specjalnych. Z drugiej strony wszechstronność zapewnia serwisom samochodowym stały napływ klientów. Jak do tematu obsługi wielu marek podchodzą warsztaty w Europie?

Wszechstronność kluczem do sukcesu?

Większość zbadanych warsztatów w Centralnej i Wschodniej Europie podejmuje się napraw samochodów większości marek obecnych na rynku. Przykładowym powodem takiego stanu rzeczy może być kwestia lojalności klientów. O ile niekoniecznie odnosi się ona do marek samochodów, które kupują, to każdy doceni rzetelnego specjalistę, który w profesjonalny sposób zaopiekuje się jego pojazdem. W takiej sytuacji po zmianie samochodu kierowca chętnie wróci do zaufanego warsztatu, zamiast szukać nowego miejsca, tylko dlatego, że wybrał inną markę. Warsztaty, które decydują się na obsługę samochodów większości marek, mogą także liczyć na łatwiejsze znalezienie nowych klientów. Bez wątpienia świadczy to o ich szerokiej ofercie i bogatej wiedzy na temat rozwiązań technologicznych stosowanych przez różnych producentów samochodów.

Z kolei specjalizacja w mniejszej liczbie marek jest domeną warsztatów zachodniej Europy, może to wynikać z tego, że średnia wieku samochodów na tamtejszych drogach jest wyraźnie niższa. Nowe samochody są coraz bardziej skomplikowane, a rozwiązania w nich stosowane w znacznym stopniu różnią się pomiędzy producentami. Z tego powodu specjaliści muszą zdobyć znacznie obszerniejszą wiedzę, aby obsługiwać mniejszy zakres marek.

– Większe spektrum marek i modeli pojazdów obsługiwanych przez warsztaty w Polsce versus większa specjalizacja w markach przez serwisy w Europie Zachodniej odzwierciedla rzeczywistość rynkową Polski: wysoki średni wiek pojazdu, bardzo duża przewaga dostępności warsztatów niezależnych nad sieciami producentów pojazdów oraz zasobność portfeli kierowców decyduje o częstszym wyborze warsztatu niezależnego. Z kolei warsztat niezależny chcąc sprostać oczekiwaniom swoich klientów, obsługuje wszystkie lub większość marek. Jest w tej przewadze Polski też moim zdaniem dużo elementu ambicji i wpływu poprzedniej epoki. Przy obecnej coraz większej unifikacji podzespołów w pojazdach różnych marek i producentów, takie szerokie podejście do obsługi ma większy sens niż wąska specjalizacja. – powiedział Robert Dzierżanowski, kierownik ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch.

Skala napraw samochodów w Polsce na tle Europy

Wśród krajów, w których przeprowadzone zostało badanie, polski rynek warsztatowy jest najbardziej wszechstronny, jeżeli chodzi o zakres naprawianych marek. Nie jest to jednak jedyny aspekt, w którym polskie warsztaty wyróżniają się na tle serwisów z UE, mogą one również poszczycić się wyższą wydajnością, pomimo podobnego, a w niektórych wypadkach wyższego, średniego wieku samochodu. Nie jest wykluczone, że Polska wyróżnia się na tym polu właśnie dzięki większej wszechstronności warsztatów i specjalistów w nich pracujących.

– Obecnie dostęp do dokumentacji samochodów jest szeroki, co znacznie ułatwia naprawę współczesnych samochodów. Jednak doświadczenie zdobyte przy obsłudze jednej grupy bądź 1-2 marek pozwala znacznie szybciej postawić trafną diagnozę w przypadku bardziej skomplikowanych napraw. Daje to na rynku pewną przewagę nad warsztatami wielomarkowymi, a wśród klientów takie warsztaty postrzegane są jako znawcy danej marki.

Oczywiście powodzenie zależy też od zakresu prowadzonych napraw, posiadanych narzędzi i przede wszystkim dobrych pracowników. Codzienna obsługa samochodu w podstawowym zakresie jest bez wątpienia możliwa przez wszystkie warsztaty. Szeroki wachlarz szkoleń umożliwia prawidłową obsługę i profesjonalizm podczas napraw. – komentuje Tomasz Bińkowski, Doradca Techniczno-Handlowy Continental Aftermarket & Services GmbH.

Metodologia badawcza

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Litwa, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, Węgry, Anglia, Włochy. W badaniu udział wzięły 722 osoby.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!