Czym europejskie warsztaty kierują się przy wyborze części zamiennych?

12 lipca 2023, 9:08

Jakość, cena, prestiż marki, a może sposób rozpatrywania reklamacji? Czym najczęściej kierują się pracownicy warsztatów decydując się na zamówienie konkretnych części zamiennych? Jakie części w pierwszej kolejności polecają kierowcom? Zebraliśmy dane na ten temat z kilku rynków krajów Europy.

Części zamienne polecane przez warsztaty klientom

Przedstawiciele warsztatów z krajów europejskich, w których przeprowadziliśmy nasze badanie, w zdecydowanej większości kierują się przy polecaniu produktów klientom własnym przekonaniem co do ich jakości. W kilku krajach ta kwestia jest najistotniejsza nawet dla 4 na 5 warsztatów. Fakt ten dobrze świadczy o relacjach warsztatów z klientami. Właściciele serwisów i mechanicy chcą zapewnić jak najwyższą jakość naprawy, która przełoży się na zadowolenie klienta i prawdopodobnie przyczyni się do zbudowania stałej relacji. Można powiedzieć, że mamy tu do czynienia z nastawieniem się na długofalową współpracę, a nie krótkotrwały, wyższy zysk.

Niewielki procent warsztatów w krajach Europy poleca w pierwszej kolejności produkty, na których zyskuje najwyższą marżę. Pewnym wyjątkiem na tym tle są Włochy, gdzie to podejście jest bliskie co piątemu warsztatowi. Także we Włoszech odnotowano najniższy wskaźnik poleceń produktów uważanych za te najwyższej jakości. Być może jednak warsztaty w słonecznej Italii stawiają znak równości pomiędzy produktami najwyższej jakości i produktami znanych marek. W takim przypadku średnia rynku włoskiego nie odbiegałaby od średniej innych krajów.

– Warsztaty przy wyborze części zamiennych kierują się przede wszystkim jakością oraz dostępnością. Stale obserwujemy na rynkach europejskich, a szczególnie polskim iż podnosi się jakość oferowanych usług. Nic dziwnego ponieważ oczekiwania klienta końcowego rosną. Przy szerokości usług oferowanych przez warsztaty, niezbędne jest budowanie długofalowej współpracy, a jej kluczem jest szybka i profesjonalna obsługa. Jakość oferowanych produktów, również rozpatrywana przez nabyte doświadczenia w ich wyborze, daje pewność właścicielom, że podejmują wybory, dzięki którym zadowolony klient poleci ich warsztat i wróci z przekonaniem, że trafia do profesjonalistów. Nie sposób nie zauważyć, że coraz większe znaczenie ma dostępność a mniejsze cena. Co wybrać – niewielką oszczędność i ryzyko dłuższego oczekiwania na wybraną część czy dostępność i możliwość wydania pojazdu do klienta w krótszym czasie, co przekłada się na szybką i profesjonalną obsługę, ale również w prostej kalkulacji na wykonanie większej ilości usług, czyli wyższy zysk. Aby odnosić sukcesy na trudnym motoryzacyjnym rynku należy stale i świadomie rozwijać siebie oraz swój biznes. – skomentował wyniki ankiety Łukasz Wrona, Country Sales Manager of B2B w firmie LKQ ELIT.

Jak warsztaty samochodowe wybierają części? Czym się kierują?

Pamiętajmy, że jeszcze kilka lat temu cena była parametrem dominującym przy wyborze części. Dziś natomiast można stwierdzić, że ogrywa ona coraz mniejszą rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez warsztaty, choć zapewne wyższe ceny części spowodowane inflacją dość wysoko pozycjonują to kryterium. Uczestnicy ankiety mogli wskazać trzy najważniejsze ich zdaniem kryteria zakupowe spośród podanych siedmiu. W krajach takich jak Polska, Czechy czy Bułgaria, cena została wybrana zaledwie przez połowę badanych. Są jednak także wyjątki i to, co ciekawe, głównie na zachodzie Europy, którą reprezentują w naszym badaniu takie kraje jak Włochy i Wielka Brytania. Tam cena jest dla warsztatów wciąż ważnym parametrem.

We wszystkich zbadanych przez nas krajach, jako główne kryterium wyboru, dominowała jakość, a tuż za nią uplasowała się dostępność części. Popularność tej drugiej odpowiedzi może mieć związek z aktualnym statusem obserwowanych od pewnego czasu na rynku problemów z dostępnością części niektórych grup produktowych.

Czy europejskie warsztaty są przywiązane do konkretnych marek części? Tak, ale nie wszędzie i tylko w umiarkowanym zakresie. Co prawda znana marka jest bardzo ważna dla co czwartego warsztatu w krajach takich jak Polska, Litwa czy Rumunia, jednak są też kraje, w których mniejszą wagę przywiązuje się do rozpoznawalności marek części.

 

Metodologia badań

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone poprzez firmę MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów  działających w krajach Europy wśród warsztatów i serwisów samochodowych (CAWI). Ogółem w badaniu udział wzięło 1134 osób, które reprezentowały niezależne warsztaty samochodowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonimus, 14 lipca 2023, 8:46 4 0

Widać wyraźnie, że własne doświadczenia znacznie więcej ważą w krajach takich jak Polska tzn. blok wschodni niż na zachodzie - ciekawe tylko czy to złe czy dobre doświadczenia?

Odpowiedz

Irek, 14 lipca 2023, 14:45 3 0

Mówią, że kierują sie jakością, ale jak ją określają?

Odpowiedz