Marketing dystrybutorów części w Polsce lokalnej – tę zmianę zauważą warsztaty

17 maja 2023, 14:40

Hurtownie części motoryzacyjnych starają się wspierać swoje filie oraz partnerów handlowych w działaniach marketingowych. Jedną z form wsparcia jest organizacja targów branżowych. Jeszcze przed pandemią targi odbywały się w formule ogólnopolskiej, obecnie widoczna jest zmiana trendu, która może być zauważalna dla warsztatów. Jak lokalne hurtownie oceniają wsparcie marketingowe oferowane przez centrale dystrybutorów części motoryzacyjnych? Czy warsztaty mogą spodziewać się większej ilości imprez w formie lokalnych targów?

Jak hurtownie lokalne oceniają wsparcie centrali dla ich działań marketingowych skierowanych do warsztatów?

Segment części do aut osobowych i ciężarowych tworzy łącznie kilkadziesiąt firm. Środki finansowe przeznaczane na działania marketingowe muszą być dobrze rozdysponowywane. Działania w większych miastach mogą pozwolić dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, za to na prowincji ugruntować pozycję konkretnej hurtowni i dać jej przewagę nad mniej aktywną marketingowo konkurencją. Jak hurtownie lokalne oceniają wsparcie oferowane przez centrale dystrybutorów?

Nieco ponad połowa hurtowni z miejscowości liczących do 20 tys. mieszkańców dobrze ocenia wsparcie marketingowe oferowane przez centralę dystrybutora. Blisko 1/3 nie umiała określić jednoznacznie swojego stanowiska w tej kwestii. Jednocześnie 4/5 hurtowni z dużych miast powyżej 500 tys. mieszkańców jest zdania, że wsparcie z centrali jest dobre. Wydaje się zatem, że to właśnie w większych aglomeracjach, gdzie konkurencja wśród warsztatów (zarówno niezależnych jak i autoryzowanych) jest wyższa, wsparcie marketingowe ze strony centrali jest silniejsze.

Potwierdzeniem może być odsetek hurtowni niezadowolonych ze wsparcia. Wśród hurtowni z małych miast prawie co piąta źle ocenia działania marketingowe Centrali w swoim obszarze. W dużych miastach odsetek niezadowolonych jest dwukrotnie mniejszy. Można na tej podstawie wywnioskować, że centrale firm dystrybuujących części samochodowe mają jeszcze pole do poprawy w zakresie wsparcia marketingu w mniejszych miejscowościach.

Działalność marketingowa na rynkach loklanych

Czy warsztaty będą miały okazję odwiedzać lokalne targi?

Ogólnopolskie targi branżowe, organizowane przez dystrybutorów części już od kilku lat są rzadkością. Od czasu pandemii można zaobserwować rynkowy trend polegający na organizacji raczej mniejszych, lokalnych wydarzeń w formule targowej.

Jak wynika z naszego badania, mniejsze wydarzenia zamierza przygotowywać już więcej niż połowa lokalnych hurtowni. Tak duże chęci mogą wskazywać, że centrale faktycznie zamierzają wspierać podnoszenie świadomości klientów na rynku lokalnym. Ogólnopolskie targi były organizowane z rozmachem i przyciągały uczestników z całego kraju a nawet z Europy. Eventy na szczeblu lokalnym pozwalają za to na pozyskanie kontaktów od zainteresowanych klientów z okolicy i szybkie nawiązanie relacji handlowych.

Połowa filii lub lokalnych oddziałów firm planuje organizację targów w swojej okolicy. Wśród partnerów handlowych jest to już wyraźnie więcej niż 50%. Przy czym kilkanaście procent nie podjęło jeszcze ostatczenej decyzji. Niemal jedna na trzy filie wie już jednak, że nie zamierza inicjować targów u siebie. Z całą pewnością nie będzie ich organizować też około jeden na pięciu partnerów.

Faktycznie, w ostatnich latach lokalne targi motoryzacyjne zyskały na popularności. Jest to naturalna konsekwencja zmniejszenia liczby wydarzeń w skali ogólnokrajowej, ale też ogromne wsparcie dla nawiązywania i budowania bezpośrednich relacji w ramach konkretnych regionów. W przypadku dużych wydarzeń przedstawiciele hurtowni, sklepów i warsztatów mieli okazję do integracji z przedstawicielami sieci oraz dostawcami. Jednak często możliwość wzięcia udziału w wydarzeniu była ograniczona – niejednokrotnie wiązała się z dalekim dojazdem, a nie każdy mógł poświęcić więcej czasu na np. weekendowy wyjazd na targi. Teraz wydarzenia odbywają się w skali lokalnej, co zwiększa również szansę na poszerzenie liczby uczestników. Dodatkowo targi lokalne są świetną okazją do promocji miejscowych przedsiębiorstw, wzrostu ich rozpoznawalności w ramach regionu oraz generowania większego zainteresowania klientów ofertą konkretnych firm. Co więcej, stanowią wsparcie dla tworzenia społeczności – gromadzą zarówno entuzjastów motoryzacji, jak i przedstawicieli branży. To moment na nawiązanie kontaktów, wymianę informacji i doświadczeń. Takie eventy współorganizujemy również z partnerami ProfiAuto – mamy doświadczenie w realizacji wydarzeń ogólnopolskich (np. targi ProfiAuto Show) oraz lokalnych (np. akcje PitStop), więc chętnie dzielimy się nim ze sklepami i hurtowniami ProfiAuto – przekazuje Łukasz Kopiec, wiceprezes zarządu i dyrektor marketingu Moto-Profil Sp. z o.o.

Czas pokaże, czy strategia dystrybutorów okaże się słuszna. Być może to właśnie bezpośredni kontakt z klientem i lokalna promocja będą czynnikami, które zadecydują o wynikach sprzedaży?

Metodologia badań

Badanie na podstawie, którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone poprzez firmę MotoFocus.pl w formie wywiadu internetowego na panelu reprezentantów filii i partnerów handlowych dystrybutorów części motoryzacyjnych działających w Polsce (CAWI). Ogółem w badaniu udział wzięło 386 osób, które reprezentowały punkty hurtowej sprzedaży części motoryzacyjnych. Liczba ta stanowi niemal 40% wszystkich takich punktów działających w Polsce.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 18 maja 2023, 10:56 7 0

a może po prostu trzeba się przyznać, ze formuła targów się wyczerpała? Przecież one w ostatnich 10 latach nic nie wnosiły. Dobry warsztat ma stały kontakt z przedstawicielami producentów. Filie czy sklepy tak samo. Jechać na drugi koniec polski żeby oglądać schlanych kanalarzy? Dobry warsztat jest tym tylko zażenowany. Myjnia topless, drifty, stunty? dla kogo to? Koncert disco polo?
To było pompowanie balonu za kasę producentów żeby pokazać kto ma większego. Dziecinada nie? Tylko teraz dystrybutorzy muszą wymyślić sposób na dojenie dostawców z kasy.

Odpowiedz

Janna, 18 maja 2023, 19:09 2 -2

Też myślę, że ogólnokrajowa formuła to już przeszłosć, ale targi jako takie w formule blisko domu warsztatowca to ciekawy koncept z punktu widzenia lokalnego rynku.

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2023, 9:41 5 -2

tylko że lokalnie to już nie są żadne targi tylko wiejski piknik

Odpowiedz

Rep., 19 maja 2023, 14:08 1 -1

daj spokój - oczywiście, że nie taki wielki rozmach, ale wiele imprez jest bardzo dobrze zorganizowanych i blisko klienta.

Odpowiedz

Jacek, 19 maja 2023, 8:48 2 0

Czy wiecie co targi lokalne dystrybutorów oznaczają dla ludzi od producentów? Prawie każdy weekend w roku poza domem :-(

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2023, 9:44 6 -5

taka ich praca. Za darmo nie robią. Większość z nich tylko chleje, je obiadki i zmienia samochody. Wyżelowana fryzurka, rurki, ajfon i kluczyki od audi, taka jest ich praca.
Wszystko oczywiście za służbową kasę. A kto za to płaci? Ci którzy kupują te części. A przedstawiciel nie ma pojęcia co sprzedaje i jak sie to montuje. Frazesy i prezentacje z fabryk wykute na pamięć.

Odpowiedz

Tez_anonim, 19 maja 2023, 13:28 2 -2

Uuuuu widać ktoś tu odpadł na etapie rekrutacji i teraz swoje żale anonimowo wylewa w internecie.... :)

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2023, 13:57 4 -1

nie, widzę kto do mnie przyjeżdża i kto próbuje szkolić

Odpowiedz

Rep., 19 maja 2023, 14:04 4 -3

Do Anonim: nie wrzucaj wszystkich do jednego worka, bo wielu obrażasz

Odpowiedz

Anonim, 19 maja 2023, 15:10 4 0

dobra, wrzuciłem wszystkich do jednego worka. Czy ktoś potrafi wymienić 10 przedstawicieli którzy:
odpowiedają w ciągu jednego dnia na emaile
odbierają telefon lub oddzwianiają
znają się na tym co sprzedają
nie przyjeżdżają na kacu jeśli wogóle przyjeżdzają na wizyty
jeśli się spotykacie to nie opowiadają o tym gdzie byli na służbowych wyjazdach
faktycznie starają się wam pomóc
Ja mam problem żeby znaleźć 5 takich

Odpowiedz

DonJon, 19 maja 2023, 18:03 1 -3

Ale to są reprezentanci producentów. Od odwiedzin masz przedstawicieli handlowych z hurtowni która Cie zaopatruje.
Jeżeli nie potrafisz naprawić samochodu bez pomocy producenta części to słabo o Tobie świadczy.

Odpowiedz

Profiauto, 22 maja 2023, 15:00 7 -1

A może tak koledzy z Profila zamiast narracji targowej zajmą się magazynem i dostawami do klientów? Towaru nie ma, to co jest przyjeżdża z opóźnieniem. Dużo pomyłek. Dostać cokolwiek po weekendzie graniczy z cudem. A potem kierownik przyjeżdża i straszy karami bo zakupów nie ma.

Odpowiedz

Ariel, 22 maja 2023, 18:50 3 0

Możecie gadać sobie co chcecie, a dla mnie targi regionalne to świetne rozwiązanie. To jedyna okazjaaby wyskoczyć z warsztatu i spotkać sie z producentami. Nie mam czasu jechać do Warszawy czy Poznania.

Odpowiedz

Serwis91, 22 maja 2023, 19:19 1 -1

A ja dobrze wspominam tergi ogólnopolskie, bo to taka odskocznia od codziennności.

Odpowiedz