Na rynku funkcjonuje nowa specyfikacja API SP. To norma nowej generacji dla olejów silnikowych do samochodów osobowych, która zastępuje dotychczasową normę API SN Plus. Shell, chcąc spełnić najnowsze standardy branżowe, dostosuje do jej wymogów wybrane produkty z rodziny Shell Helix produkowane w technologii Shell GTL.
Norma olejów silnikowych API SP
Specyfikacja API SP jest normą nowej generacji dla olejów silnikowych do samochodów osobowych, których benzynowe jednostki napędowe wymagają większej odporności na spalanie stukowe. Norma API SP zastępuje wcześniejszą normę API SN Plus. Od dotychczasowych standardów różni się zwiększonym zakresem testów pod kątem LSPI (przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej) oraz wyraźnej poprawy trwałości silnika. Istotnym uzupełnieniem normy API SP są dwie normy ILSAC GF-6 i GF-6A, które wymagają, aby olej maksymalnie zmniejszał zużycie paliwa.
Oleje silnikowe spełniające normy API SP:
- pomagają ograniczyć spalanie stukowe z powodu przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych (LSPI),
- pozwalają wydłużyć czas eksploatacji łańcucha rozrządu i zaworów ssących, dzięki lepszym właściwościom przeciwzużyciowym i przeciwutleniającym,
- ograniczają tworzenie się osadów wysokotemperaturowych w turbosprężarce i na tłokach,
- spełniają wymagania nowoczesnych silników wyposażonych w technologię bezpośredniego wtrysku benzyny z turbodoładowaniem (TGDI).
– Nowe wymagania dla olejów są konsekwencją stosowania nowych konstrukcji silników benzynowych. Zmiany dotyczą pojazdów producentów z Azji, głównie Japonii i Korei Południowej, oraz samochodów produkcji amerykańskiej. Parametry dla nowych olejów zostały określone w specyfikacji jakościowej SP opracowanej przez American Petroleum Institute (API) – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska.
– Nowe formulacje olejów Shell Helix, które spełniają nową normę API SP, to niższe zużycie paliwa, większa trwałość silników i mniejsza uciążliwość dla środowiska naturalnego. Zastosowanie olejów Shell Helix z powyższą specyfikacją w pojazdach wyposażonych w systemy start-stop oraz w silnikach benzynowych samochodów hybrydowych daje najlepsze wyniki, jeśli chodzi o parametry pracy silnika i ekonomikę jazdy – podkreśla Cezary Wyszecki.
Aby potwierdzić zgodność produktów ze swojej oferty z nowymi wymogami, firma Shell dostosuje ich opakowania, umieszczając na nich nowe etykiety ze stosownymi oznaczeniami.
Oleje z nowymi specyfikacjami:
- Shell Helix Ultra SP 0W-20
- Shell Helix HYBRID 0W-20
- Shell Helix HX7 10W-40
- Shell Helix HX7 5W-40
Zmiany obejmują też oleje:
- Shell Helix Ultra 0W-40
- Shell Helix Ultra 5W-40
- Shell Helix HX8 5W-40
Komentarze