Aby spalić w silniku 1 litr benzyny, potrzeba do tego ok. 9,5 metra sześciennego powietrza. Silnik zasysa powietrze z otoczenia wraz z pyłkami roślin, kurzem i drobinkami piasku – substancje te, trafiając do silnika, szybko doprowadziłyby do jego uszkodzenia. Chroni przed tym właśnie filtr powietrza.
Tempo zapełniania filtra powietrza w samochodzie, co jest powiązane ze zużyciem tego filtra, zależy od tego, jak dużo jeździmy. Druga rzecz to jakość powietrza, które zasysa silnik naszego samochodu. Zadaniem filtra powietrza jest zatrzymanie pyłków roślin i innych cząstek stałych zawartych w powietrzu, zwłaszcza drobinek kurzu i piasku. Im więcej cząsteczek stałych trafia do filtra, tym wcześniej wymaga on wymiany.
Na jak długo wystarczy filtr powietrza?
Filtry powietrza w samochodzie konstruowane są tak, aby działały przynajmniej na okres pomiędzy wymianami oleju – żeby nie było konieczności wykonywania dodatkowych czynności serwisowych, nawet jeśli pojazd pracuje w trudnych warunkach. Maksymalny okres użytkowania filtra powietrza jest często nawet 2-3 razy dłuższy niż interwał wymiany oleju silnikowego, jednak należy traktować to jako maksymalny możliwy okres jego używania. Filtr powinien zostać sprawdzony przy każdej wymianie oleju i najlepiej za każdym razem wymieniony. Wynika to z faktu, iż nie sposób precyzyjnie przewidzieć, w jakim stanie będzie filtr powietrza po kolejnych kilku-kilkunastu tysiącach km. Zużycie filtra powietrza zależy bowiem przede wszystkim od jakości zasysanego powietrza: w samochodzie eksploatowanym na czystych drogach asfaltowych filtr powietrza będzie zachowany w dobrym stanie przez długi czas; jeśli codziennie pokonujemy odcinek drogi nieutwardzonej, na którym unosi się kurz podnoszony przez przejeżdżające auta, filtr po 15 tys. km może być zużyty. Wiele zależy też od pogody: gdy jest sucho, filtr ma gorsze warunki pracy, gdy jest mokro, zapylenie dróg maleje. Jeśli jednak z jakichś przyczyn do filtra dostanie się woda, także wymaga on natychmiastowej wymiany.
Jak rozpoznać zużycie filtra powietrza?
Najprostszym sposobem oceny stanu filtra jest rozpięcie obudowy i zajrzenie do środka: filtr powietrza w miarę zużycia zmienia kolor, często też w obudowie jest mnóstwo piasku i innych zanieczyszczeń – to znak, że filtr powietrza trzeba wymienić. Jeśli tego nie zrobimy, mogą pojawić się objawy nieprawidłowego działania silnika: spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, w przypadku silników Diesla podwyższone dymienie albo – jeśli auto wyposażone jest w filtr cząstek stałych – częstsze zapełnianie i regeneracja filtra powiązane z podwyższonym zużyciem paliwa.
Jak bezpiecznie wymienić filtr powietrza?
Warto pamiętać, że podczas wyjmowania silnie zanieczyszczonego filtra powietrza część zabrudzeń może się z niego… wysypać. Każda drobinka, którą pozostawimy w obudowie, może trafić do silnika, uszkadzając przepływomierz, który prowadzi do silnika.
Dlatego obudowę filtra powietrza przed montażem nowego wkładu należy starannie oczyścić, a zakładając nowy wkład filtra, zadbać o jego szczelność. Nieoczyszczone powietrze trafiające do silnika może spowodować usterkę elektroniki (przepływomierz) oraz przyspieszone zużycie silnika, objawiające się np. dymieniem albo wzrostem zużycia oleju.
Lucas radzi:
- Wymienić filtr powietrza w aucie może każdy, kto potrafi otworzyć jego obudowę, jednak wymiana wkładu to nie wszystko: zawsze konieczne jest staranne odkurzenie i oczyszczenie obudowy filtra.
- Warunkiem poprawnego działania filtra powietrza w samochodzie jest drożność kanałów przed filtrem i szczelność konstrukcji za nim.
- Filtr powietrza należy wymieniać regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta auta.
- Interwał wymiany filtra powietrza należy skrócić, jeśli poruszamy się samochodem po drogach o wysokim zapyleniu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Roman, 19 czerwca 2021, 17:44 7 -2
Kolejny chińczyk na rynku w pudełkach Lucas, firmy nie mającej nic wspólnego z filtrami. Lepiej kupować markowe filtry i mieć święty spokój.
Odpowiedz
matej, 21 czerwca 2021, 9:46 3 -4
Że Lucas chiński? :D Chyba nie masz pojęcia co piszesz :D Firma jest brytyjska, chociaż teraz chyba właścicielem jest ZF (może tgeż nie kojarzysz?) znana od dziesiątek lat jak nie ponad 100 i robią wiele części, o których nawet nie masz pojęcia: elektronika, oświetlenie, podzespoły silnika... Kiedyś w polonezie były montowane np. hamulce Lucas pamiętam. Firma znana na całym świecie, tylko Polaczki typu pan Romanz garażu nie mają o tym pojecia i wypisują takie rzeczy w internecie. Zamiast samemu sprawdzić i zweryfikować wiedzę... ehh
Odpowiedz
Roman, 21 czerwca 2021, 12:19 4 0
co ty wypisujesz za brednie. Lucas filters, Head office Manouba, Tunisia. Faktycznie brytyjskie jak cholera. Zanim zaczniesz kogoś wyzywać od Polaczków z garażu to sprawdź. Logo Lucasa mógł sobie kupić każdy. I to nie oznacza że jak napisałeś robią wiele części. Kiedyś był paski z logo TRW i co z tego? TRW je produkowało?
Odpowiedz
Roman, 21 czerwca 2021, 17:04 3 0
@matej naucz się czytać że zrozumieniem i sam zweryfikuj swoją wiedzę a dopiero później komentuj a nie odwrotnie. Nie emocjomnuj się.. Ehh...
Odpowiedz
Globalizacja, 21 czerwca 2021, 15:23 4 -1
To się nazywa globalizacja panowie. Duże koncerny mogą dzisiaj kupić każdą firmę i tak co kilka lat zmienia się właściciel i po prostu kto inny zarabia pieniądze. Tak też zrobił MANN na przykład i zakupił sobie FILTRONA. Też mają produkcję na całym świecie. Również w Azji. A za jakiś czas nie zdziwmy się, jak i Filtrona albo i tego Lucasa kupią Chińczycy. I wtedy będziecie mogli mówić, że chińskie tylko co to zmieni? Ta firma kiedyś polska, ta kiedyś brytyjska, inna niemiecka, ale wszystko tymczasowo. Potem napiszecie komentarz na motofocus czepiając się szczegółów i dacie sobie łapkę w górę, tak jak teraz :D
Odpowiedz
Tomek, 21 czerwca 2021, 20:32 3 0
Warte tyle samo co profipower shit i inne prywatne brandy
Odpowiedz
Michał, 22 czerwca 2021, 6:23 3 -2
gdyby nie prywatne brandy to nie mial bys czego do auta montowac/czym handlowac.
Odpowiedz
Tomek, 22 czerwca 2021, 9:14 4 0
Akurat gdybym handlował tymi brandami to na orzeszki by nie starczylo
Odpowiedz
Potok motor, 22 czerwca 2021, 19:48 2 0
Do spalenia 1 litra benzyny potrzeba 9,06 m3 powietrza.
Polecam sprawdzić zanim się coś napisze
Odpowiedz