AUTOPART – producent akumulatorów z Mielca przełamuje rynkowe stereotypy dotyczące polskich firm, skutecznie rywalizując ze światową czołówką swojej branży. Nie każdy zdaje sobie sprawę ze skali działalności firmy, która dostarcza swoje wyroby pod ponad 100 marek akumulatorów. Na nasze pytania odpowiedział Mariusz Zamojski, wiceprezes i dyrektor zarządzający AUTOPART SA.
Mariusz Zamojski – wiceprezes i dyrektor zarządzający AUTOPART, członek zarządu i analityk Stowarzyszenia Producentów Akumulatorów i Baterii w Polsce.
Związany jest z firmą nieprzerwanie od 27 lat. Odpowiada za politykę handlową, stworzył krajową sieć sprzedaży i rozwinął eksport. AUTOPART stał się w tym czasie czołowym polskim producentem akumulatorów samochodowych.
Wasza firma istnieje od 1982 r. Została założona w bardzo burzliwym w historii Polski okresie. Jakie są kamienie milowe, przełomowe daty w historii przedsiębiorstwa?
Mariusz Zamojski: Rzeczywiście początki biznesu Jacka Bąka [założyciela AUTOPART, przyp. red.] zbiegają się w czasie ze stanem wojennym. Zimą 1982 porzucił bezpieczną posadę konstruktora w zakładach lotniczych i rozpoczął regenerację akumulatorów w wynajętym garażu. Dla wielu była to decyzja szalona, prywatne biznesy raczej jeden po drugim znikały… Dla mnie takim najbardziej znaczącym okresem są lata ‘90-te. Kierowałem działem sprzedaży, kiedy rozpoczęliśmy budowę własnej sieci handlowej, co okazało się kluczową decyzją w rozwoju firmy. W ciągu dwóch lat powstało kilkanaście własnych sklepów firmowych obejmujących zasięgiem całą Polskę. Sprzedaż w tamtym okresie oparta była głównie o produkty obecnego Exide. Rocznie sprzedawaliśmy ponad 150 tys. akumulatorów, stając się jednym z największych dystrybutorów tego koncernu w Polsce. Kolejne lata to już rozwój własnej produkcji. W końcu lat ’90-tych sprzedawaliśmy poprzez własną sieć już ponad 200 tys. wyprodukowanych w Mielcu akumulatorów. Jednocześnie rozwijaliśmy eksport – dziś sprzedajemy do ponad 50 krajów na całym świecie. Największy rozwój AUTOPART-u zaczyna się od roku 2008 – w ciągu następnym dziewięciu lat dochodzimy do produkcji 2 mln akumulatorów rocznie. Taki wynik jest możliwy, kiedy ma się świetnych ludzi, nowoczesną technologię i lojalnych klientów.
Rynek akumulatorów przeszedł sporą przemianę w związku z upowszechnieniem systemu Start Stop. Czy firma AUTOPART miała problem z dostosowaniem się do nowej rzeczywistości? Jakie produkty spełniające wymagania najnowszych samochodów oferujecie obecnie?
Stale monitorujemy rynek motoryzacyjny. AUTOPART jest członkiem Stowarzyszenia Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce i co kwartał otrzymuje raporty branżowe przygotowane przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jako członek zarządu SPIAB opracowuję i analizuję te informacje dla całej branży akumulatorowej. Raport SAMAR obejmuje dane z rynku akumulatorowego, jak również dane o sprzedaży samochodów na rynku polskim i europejskim. Samochody z systemem start-stop bardzo dynamicznie wchodzą w rynek. Według ostatniego raportu stanowią ponad 75% wszystkich nowych samochodów sprzedawanych w Polsce. Obserwujemy ten trend od kilku lat, AUTOPART dobrze się do niego przygotował. Oferujemy dziś pełną gamę akumulatorów EFB przeznaczonych do samochodów z systemem START-STOP.
Produkujecie rocznie 2,5 miliona akumulatorów. Jaka część z nich przeznaczona jest na rynek krajowy, a jaka na eksport? Które rynki są obecnie najważniejsze dla AUTOPART?
Dziś eksport to dominująca część naszego biznesu. Ponad 65% produkcji trafia za granicę. Cały czas pracujemy nad tym, aby nasze akumulatory pojawiły się w nowych krajach. Mamy klientów, którzy są z nami ponad 20 lat, niejedno razem przeszliśmy, tworzymy długofalowe relacje oparte na zaufaniu. Oprócz naturalnych kierunków eksportowych jakimi są dla polskiej firmy bliskie kraje europejskie, z powodzeniem oferujemy akumulatory na Bliski Wschód, Afrykę i Azję.
Jak dużą część produkcji dostarczacie pod brandy klientów? Czy polski mechanik, montując akumulator jednej ze znanych zagranicznych marek może nie zdawać sobie sprawy, że w produkt ten pochodzi z fabryki w Mielcu?
Dziś co piąty akumulator w Polsce pochodzi z AUTOPART. Specjalista doskonale potrafi rozróżnić producenta.
W firmie powstaje ponad 100 marek akumulatorów, my wspólnie z naszymi klientami tworzymy te brandy, dając wsparcie technologiczne i biznesowe.
AUTOPART rozwija swoją działalność w kilku segmentach rynku. Poza akumulatorami do pojazdów osobowych, dostarczacie także produkty dla pojazdów ciężarowych, rolnictwa czy marine. Jak rozwijają się te segmenty działalności?
Ważną częścią naszego biznesu stają się akumulatory semitrakcyjne Voyager. Rynek na te produkty szybko rośnie, szczególnie w eksporcie. W Polsce widać wzrost w tym segmencie, ale jest on wolniejszy niż w Europie. Akumulatory do samochodów ciężarowych przeszły w ostatnim czasie dużą metamorfozę, poświęciliśmy wiele czasu i środków na specjalistyczne badania i przygotowanie nowoczesnych produktów odpornych na wstrząsy i wibracje.
Czy wśród planów i ambicji jest stanie się dostawcą pierwszo montażowym?
Na rynku OEM jesteśmy od wielu lat. Dostarczamy nasze akumulatory na pierwszy montaż renomowanych ciągników Belarus czy polskich samochodów ciężarowych. Ostatnio nasze produkty zyskały uznanie jednego z największych producentów maszyn rolniczych na świecie. Chcemy istnieć na tym rynku, bo to bardzo ważny segment. Będąc dostawcą OEM dużo się uczymy, a potem wykorzystujemy nową wiedzę w naszym biznesie. Posiadamy certyfikat IATF, który jest wymagany przez wszystkich światowych producentów samochodów. Jesteśmy z tych osiągnięć bardzo dumni.
Jakiś czas temu informowaliście o swoim zaangażowaniu w akcję edukacyjną, w ramach której przekazaliście szkołom technicznym 100 akumulatorów. Jakie są owoce tej kampanii?
Rzeczywiście, akcja „100 akumulatorów na 100-lecie niepodległości” wzbudziła ogromne zainteresowanie. Wszystkie 100 sztuk rozwieźliśmy z pomocą naszych oddziałów po całym kraju. Przy okazji nawiązaliśmy współpracę z wieloma szkołami średnimi, które odwiedzają nasz zakład. Jest to część większej, ważnej kwestii jaką jest edukowanie młodych ludzi w zakresie dbania o środowisko. Co roku przeznaczamy znaczne środki na Publiczne Kampanie Edukacyjne. Naszym celem – dodam, że to cel wspólny całej branży akumulatorowej – jest dotarcie do społeczeństwa z informacją, że akumulator jest bezpieczny dla środowiska. Prawie 100% akumulatora podlega recyklingowi – to więcej niż w przypadku papieru czy szkła. System zbiórki zużytych akumulatorów w Polsce jest bardzo dobrze zorganizowany i skuteczny. Nowe baterie są prawie w całości produkowane z materiałów pochodzących z recyklingu.
Powoli kończy się rok 2019. Jak podsumowałby Pan ten czas oraz jakie są najważniejsze plany firmy na rok 2020?
W roku 2019 bardzo dynamicznie zmieniało się otoczenie prawne i biznesowe w naszej branży. Na rynku miały miejsce istotne przekształcenia własnościowe, wprowadzono też kilka ustaw, które nałożyły na nas dodatkowe obowiązki np. w obszarze finansowym czy środowiskowym. To istotne, ponieważ naszym priorytetem jest bycie firmą proekologiczną. Na ten cel przeznaczamy co roku bardzo duże środki. Inwestycje ekologiczne mają przede wszystkim poprawiać warunki pracy naszych ludzi, ale też chronić środowisko naturalne.
Nasz plan na rok 2020 jest prosty – kontynuować strategię bycia firmą elastyczną, która realizuje potrzeby i wymagania klientów. Lubimy wyzwania, podejmujemy się nowych projektów z energią i ciekawością. W nadchodzącym roku życzę Czytelnikom właśnie wyzwań, które prowadzą do rozwoju oraz decyzji, które przybliżą do spełnienia zawodowych i osobistych marzeń.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Rafał Kaźmierczak, 19 grudnia 2019, 13:13 8 -1
Czyli mała firma przegoniła rynkowych cwaniaków, bo kupujac ich aku pod nazwami NN , kozaki, cwaniaki itd kupujemy marke Auto Part i dobrze wspieram ich produkty
Odpowiedz
Wesley, 20 grudnia 2019, 12:36 5 0
Rynkowi cwaniacy też mają swoje NN, czyli gigawaty, harty i inne maxgeary...
Dzisiaj każdy producent oprócz swoich wiodących markowych produktów sprzedaje towar dalej jako brendy innym pośrednikom. Haczyk polega na tym, że te brendy na ogół są gorszej jakości ale i cenę mają niższą.
Odpowiedz
Wesley, 20 grudnia 2019, 10:10 9 -13
Do mojej oferty sprzedawanych akumulatorów szukałem produktu w dobrej jakości przy zachowaniu atrakcyjnej ceny. Dodatkowym moim celem było też wspieranie polskiej przedsiębiorczości. Po dłuższych analizach produktu, opiniach w sieci oraz znawców branży wybór padł na akumulatory Autopart.
Dzisiaj, po licznych własnych testach mogę śmiało powiedzieć, że akumulatory Autopart mają parametry zbliżone do informacji zawartych na etykietach, co niestety jest rzadkością wśród akumulatorów niskobudżetowych. Na rynku mamy całą gamę brendowych akumulatorów z fabryki Jonson Controls, ale po za ich flagowymi produktami jak Varta i Bosch żaden z nich nawet w części nie zbliża się do parametrów z etykiety.
W związku z powyższym mogę uznać, że akumulatory Autopart swoją jakością dorównują czołowym produktom na rynku i śmiało mogą z nimi konkurować atrakcyjniejszą ceną.
Odpowiedz
Mmmm, 28 grudnia 2019, 11:06 3 -4
Szkoda tylko, że Johnson controls już od jakiegoś czasu nie robi akumulatorów. Ich dział aku został sprzedany i teraz działa pod nowym właścicielem i nową marką. Ale ot, taki tam mały szczegół. Panowie z autopart nie odrobili lekcji?
Co do samych aku Autopart, nie sprzedałem ani jednej sztuki i nie sprzedam do póki klient się nie uprze. Cena nie jest wcale taka wielce atrakcyjna, a 80% akumulatorów które po roku nadają się do wymiany to właśnie akumulatory Autopart (widzę co mają klienci i jak mówię, że akumulator śmietnik to wtedy słyszę magiczne- ale jak, przecież akumulator w zeszłym roku kupiłem i 3 lata gwarancji ma). Bzdury na resorach :)
Odpowiedz
Wesley, 7 stycznia 2020, 15:03 5 -1
Ale przecież nikt nie zmusza cię do sprzedaży aku Autopart. Zastanawia mnie tylko skąd te wyliczenia, że "80% akumulatorów które po roku nadają się do wymiany to właśnie akumulatory Autopart" masz jakieś potwierdzone testy? Moim zdaniem pojęcia nie masz o tym co piszesz, dowód? Proszę bardzo, akumulatory Autopart nie mają 3 letniej gwarancji. Masz rację, bzdury na resorach. Dziękuję do widzenia :)
Odpowiedz
Hmmm, 9 stycznia 2020, 9:23 1 0
Mmmm, o jakiej nowej marce piszesz? Według moich informacji Varta została Vartą a Bosch Boschem.
Swoją drogą, chyba wiem czym handlujesz i dlaczego Autopart tak ci przeszkadza, bo tylko mocno zainteresowani produktami Varta wiedzą, że JCI sprzedaje fabrykę aku. Sprzedaje, bo cały proces chyba jeszcze nie dobiegł końca. Pewien tego nie jestem, bo ja Vartą ani Boschem nie handluje ale pewnie od ciebie wszystkiego się dowiem.
Odpowiedz
Wesley, 20 grudnia 2019, 17:09 13 -3
Widzę, że konkurencja nie śpi i zgrzyta zębami. Łatwo jest komuś dać minus za komentarz. Jednak znacznie trudniej ten minus konstruktywne umotywować - prawda?
Odpowiedz
Słoneczna jesień, 29 grudnia 2019, 18:19 4 0
Mistrzu ale akumulatory Autopart mają 2 lata gwarancji,więc oszukujesz ludzi wciskając im kit że akumulator do śmietnika , zamiast podpowiedzieć że aku nadaję sie do reklamacji bo ...itp itd, a Panowie i Panie dawnmo juz przergonili rynkowych cwaniaków , oraz wiedzą co w rynku baterii dokladnie piszczy
Odpowiedz
Mmmm, 30 grudnia 2019, 21:11 0 -3
Nie wiem czy mają gwarancji 2, 3 czy 10 lat. Nie interesuje mnie to. Jak ktoś ma akumulator złom to mu o tym mówię. Nie moją rolą jest załatwianie reklamacji za klienta, który kupił gdzieś sobie akumulator. Nie wciskam na siłę nowych, mówię że ten nadaje się do śmieci i skoro ma gwarancję, to niech reklamuje. Tyle w temacie.
Odpowiedz
Wesley, 7 stycznia 2020, 15:14 3 0
Skoro nie wiesz czy akumulatory Autopart mają 2,3 czy 10 lat gwarancji to dlaczego napisałeś, że klienci cały czas mówią ci że mają Autoparta z 3 letnią gwarancją?
Bzdury piszesz aż piszczy i już we własnych komentarzach się pogubiłeś a ledwo dwa napisałeś, hahahaha
Odpowiedz
garażowyregenerator, 1 stycznia 2020, 19:17 1 0
Wszystko ok ale te bajki, że prawie każdy z ''bossów'' świata akumulatorowego w Polsce zaczynał od regeneracji akumulatorów w garażu już mnie nie przekonują.
Odpowiedz
Marek, 21 lipca 2020, 21:14 0 -2
Nigdy więcej akumulatorów AutoPart, kupiłem Tuborga który jest u nich robiony, tragedia dwie reklamacje i spuszczenie Klienta na drzewo , niby dystrybutor daje 3 lata gwarancji którą sobie można w d...e wsadzić. Żenada!
Odpowiedz
Toro, 29 stycznia 2021, 14:36 1 0
Miałem jedną reklamację AutoPart i również mam złe wspomnienia.. proces obsługi klienta delikatnie mówiąc do poprawy.. Po tej całej akcji kupiłem polskiego Jenoxa i jak na dziś dzień wszystko jest ok.
Odpowiedz
Obłok, 24 marca 2021, 17:15 0 0
Jenox jest u nas w rodzinie z 7 czy 8 lat. Bardzo dobre polskie akumulatory w mega rozsądnej cenie. Polecam
Odpowiedz
Gratka, 8 lutego 2023, 20:22 0 -2
u nas też kolejny akumulator jenoxa w kolejnym aucie - nigdy nie było z nimi problemów
Odpowiedz
Bater-Tech, 5 listopada 2022, 18:54 2 -1
Mamy akumulatory Autopart w swojej ofercie i jakością, reklamacyjnością niczym się nie różnią od tych znanych na rynku.
Odpowiedz