Dane Europejskiego Związku Producentów Motocykli (ACEM – European Association of Motorcycle Manufacturers) wskazują, że z roku na rok coraz więcej Europejczyków staje się posiadaczami motocykli. Nic dziwnego – pusta szosa, uczucie wolności, idealna pogoda i nasze dwa kółka – tego typu wizja jest ekscytująca dla wielu osób. Aby móc jednak w spokoju rozkoszować się przebytymi kilometrami, trzeba pamiętać o utrzymaniu naszej maszyny w perfekcyjnym stanie technicznym.
Do podstawowych czynności serwisowych należy przede wszystkim wymiana oleju silnikowego. W tym celu warto rozważyć skorzystanie z jednego z dwóch olejów marki Castrol – Castrol POWER1 4T i Castrol POWER1 RACING 4T.
W marcu 2019 r. na rynku pojawiły się odświeżone linie tych produktów, które charakteryzują się zupełnie nowymi formulacjami. Zostały one wprowadzone po to, by wyprzedzać wiodące produkty konkurencyjne oraz zapewniać najwyższą moc silnika. Ich opracowanie zostało wsparte ponad 100-letnim doświadczeniem w produkcji środków smarnych. Dodatkowo, nowe linie produktów POWER1 oraz POWER1 Racing powstały w oparciu o 338 testów silnika oraz testów na hamowni podwoziowej, które trwały łącznie 8143 godzin oraz wymagały pokonania dystansu odpowiadającemu 218 655 km. Testy dowiodły, że oba oleje zapewniają uzyskanie deklarowanych osiągów.
W jakich wariantach dokładnie dostępne będą te oleje? Przyjrzymy się im z bliska!
Castrol POWER1 4T
Castrol POWER1 4T stworzono z myślą o dostarczaniu emocji przez zapewnienie przyspieszenia już przy najmniejszym odkręceniu manetki gazu. To zaawansowany olej silnikowy oparty o najwyższej jakości bazy. Jest on dedykowany najnowszej generacji silników 4-suwowych.
Oleje te występują w Polsce w wersjach: 20W-50, 10W-30, 10W-40, 15W-50. Olej dostępny jest również w wersji 2T, która przeznaczona jest do większości 2-suwowych motocykli i innych małych silników. W zależności od tego, jakich parametrów lepkościowych wymaga nasz motocykl, oleje te mogą różnić się wykorzystanymi technologiami.
Castrol POWER1 4T o lepkości 10W-40 został wzbogacony o technologię Power Release Technology™ Jego najważniejsze cechy to optymalizacja tarcia w sprzęgle oraz redukcja wewnętrznego tarcia silnika, które może powodować straty. Z przeprowadzonych badań wynika, że zapewnia lepsze przyspieszenie już od pierwszych sekund jazdy. Spełnia on również wymagania silników z katalizatorem.
Wersje oleju o parametrach 15W-50 oraz 20W-50 zawierają z kolei technologię Power Sustain Technology™, która świetnie radzi sobie z ciepłem i tarciem, zapewniając stałe przekazywanie mocy, a także zapewnia przyspieszenie wtedy, gdy jest potrzebne. Oleje o tych parametrach są odporne na gęstnienie oleju spowodowane wysoką temperaturą oraz zachowują wytrzymałość podczas długich przejazdów. Tu również olej świetnie nada się do silników z katalizatorem.
Castrol POWER1 Racing 4T
Castrol POWER1 Racing 4T jest olejem syntetycznym przeznaczonym dla motocykli z silnikami czterosuwowymi. Jak sama nazwa wskazuje, świetnie sprawdza się on w nowoczesnych sportowych i szosowych jednośladach. Olej ten został wzbogacony o Race Derived Technology™, która zapewnia najwyższą ochronę przed zużyciem przy jednoczesnej poprawie osiągów silnika. Olej zachowuje swoją wytrzymałość i zapewnia doskonałe przyspieszenie w warunkach wyścigowych, nie gęstnieje przy wysokich temperaturach, zachowując swoją lepkość, dzięki czemu umożliwia szybką jazdę.
Dodatkowymi zaletami oleju są zmniejszone parowanie oleju umożliwiające ograniczenie ilości konsumowanego oleju przez silnik oraz odporność na zerwanie filmu olejowego, która gwarantuje wysoką ochronę nawet najbardziej obciążonych elementów silnika, skrzyni biegów i sprzęgła.
Olej ten występuje w wersjach 5W-40, 10W-30, 10W-40 oraz 10W-50, a także wersji 2T.
Castrol POWER1 4T i Castrol POWER1 Racing 4T – normy i specyfikacje
Nowy Castrol POWER1 Racing 4T i POWER1 4T spełnia wymogi specyfikacji API SN oraz JASO MA-2 we wszystkich wariantach produktu za wyjątkiem klasy lepkości 10W-30, która uzyskała specyfikację API SL oraz JASO MA-2. Oleje ze specyfikacją API są zalecane przez producentów motocykli, gdyż gwarantują odpowiedni poziom ochrony silników motocyklowych. Specyfikacja JASO MA-2 oznacza zapewnienie prawidłowej pracy układów mokrego sprzęgła oraz skuteczną ochronę skrzyni biegów i elementów silnika.
Oleje dla dwusuwowych silników motocykli oraz skuterów
Gama produktów Castrol POWER1 została uzupełniona o oleje do dwusuwowych silników motocykli i skuterów. Pierwszym z nich jest Castrol POWER1 Racing 2T, który również zawiera technologię Race Derived Technology™. Został opracowany tak, aby wykorzystać pełen potencjał „podrasowanych” silników motocykli, poprawiając reakcję na ruch manetki gazu i zapewniając lepsze przyspieszenie.
Castrol POWER1 2T zawiera z kolei unikatową formułę Clean Burning Formula™, która utrzymuje elementy silnika w czystości oraz zapobiega gromadzeniu się na nich nagaru, zapewniając długi okres eksploatacji pojazdów z silnikami dwusuwowymi. Formulacja oleju chroni przed zatarciami nawet w najtrudniejszych warunkach jazdy oraz zapewnia niski poziom emisji spalin.
Sprawdzony w boju
Aby zapewnić najwyższą jakość oleje Castrol współtworzone są z producentami motocykli. Jedną z takich firm jest marka Triumph, która jest znana z niezawodności i innowacyjności. Firma wybrała Castrol jako wyłącznego dostawcę oleju – wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować oleje silnikowe do wymagań silników tego producenta. Castrol nie tylko spełnia, ale i wychodzi ponad normy obowiązujące w testach silnikowych tej firmy.
Oleje Castrol testowane są również w wyścigach motocyklowych. W tym celu nawiązana została współpraca m.in. z marką Honda przy liczących 18 rund mistrzostwach świata MotoGP. Obie firmy pracują na prototypach MotoGP o wysokich osiągach, które są opracowane specjalnie pod kątem wyścigów i maksymalnego wykorzystania mocy 4-cylindrowych silników o pojemności 1000 cm3. Trudno wyobrazić sobie lepsze warunki do przetestowania możliwości olejów do motocykli Castrol!
Komentarze