Deficyt handlowców w branży automotive

, 13 marca 2018, 9:45

Blisko 5400 – tyle ofert pracy czeka obecnie na przedstawicieli handlowych w serwisie Pracuj.pl. Wnikliwa analiza wakatów w poszczególnych branżach udowadnia, że sektor motoryzacyjny znajduje się wśród najbardziej dotkniętych problemem niedoboru handlowców.

Dokładnie 250 ofert pracy na stanowisko przedstawiciela handlowego znalazło się w podkategorii motoryzacja i transport. To więcej niż w przypadku handlowców poszukiwanych w finansach i bankowości, marketingu i reklamie, energetyce i niewiele mniej niż w telekomunikacji i IT. Nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała poprawić się w najbliższej przyszłości, stąd w obliczu braku pracowników branża może potrzebować wsparcia operacji handlowych przy pomocy technologii.

Jak wskazywał Artur Kobyliński z pracuj.pl podczas wywiadu dla Polskiego Radia, zauważalny wzrost liczby ofert pracy w obszarze przedstawicielstwa handlowego odpowiada nawet za 30% wszystkich ogłoszeń publikowanych w serwisie. Taki stan rzeczy wynika głównie z poprawiającej się kondycji gospodarki oraz wzrostów produkcji. Zapytany o konkretne branże, które najaktywniej poszukują handlowców, na pierwszym miejscu wskazał właśnie branżę motoryzacyjną, zaznaczając, że duże zapotrzebowanie na tych specjalistów można zaobserwować także w sektorze finansowym czy przemyśle farmaceutycznym.

– Biorąc pod uwagę zarówno bardzo dobre wyniki sektora handlu częściami zamiennymi i naprawy pojazdów jak i rekordową liczbę rejestracji aut użytkowych na początku roku, nie ma wątpliwości, że pracy i zleceń w moto-sektorze będzie coraz więcej. Jednocześnie, nie spodziewam się by szybko udało się rozwiązać problem z niedostatkiem handlowców, których rola dla pozyskiwania nowych partnerów i utrzymywania relacji z kontrahentami jest nieoceniona. W obliczu powyższego, z pomocą przychodzą nowe technologie, a dokładniej – internetowe platformy kontaktu oraz wymiany ofert. Rozwiązanie to jest swoistym medium społecznościowych adresowanym do wszystkich aktywnych graczy branży części zamiennych, którzy mogą przeglądać setki ofert w jednym miejscu, nawiązywać kontakty z nowymi warsztatami, producentami i dystrybutorami, a także negocjować warunki współpracy – tłumaczy Karol Prozner, prezes zarządu i twórca platformy Woop Automotive.

Warto wspomnieć, iż łączna liczba ofert adresowanych do przedstawicielu handlowych w portalu pracuj.pl jeszcze w grudniu minionego roku wynosiła nieco ponad 4400, co oznacza, że w ciągu nieco ponad dwóch miesięcy przybyło ich ponad tysiąc.

Na problem deficytu specjalistów w branży motoryzacyjnej uwagę zwraca także ostatni raport Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Zamiennych. Aż połowa ankietowanych reprezentantów sektora dystrybucji części przyznała, że największym problemem ich przedsiębiorstw jest brak wykwalifikowanego personelu.

grafika: Pixabay

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

mr X&mr Y, 14 marca 2018, 11:15 3 -1

Proszę Państwa. Przeszedłem kilka hurtowni pracując na stanowiskach PH. Nic dziwnego, że brakuje handlowców a rotacja ludzi jest niemiłosierna. Hurtownie albo podkupują sobie pracowników albo zatrudniają w drodze rozpaczy ludzi, którzy z motoryzacją mają już nie wiele wspólnego bądź tylko jej liznęli. I słyszało się w rynku, że (mechanicy poprosili PH o ofertę na klucze wiolinowe a ten biedaczysko szukał ;) Reasumując, wszyscy obiecują złote gruszki a życie po czasie weryfikuje złożone obietnice. Do tego jeżeli trafisz na przełożonego, który jest idiotą, to ręce opadają a na kilku w swojej karierze trafiłem. Pozdrawiam handlowców i życzę sukcesów były PH.

Odpowiedz

maksym, 14 marca 2018, 15:43 4 -1

To że ciężko o handlowców to wiadomo. Gorzej ze już nawet akwizytorów nie ma. Ale nie oszukujmy się dystrybutorzy już nie szukają fachowców tylko kogoś kto nie zepsuje relacji. I nawet takich ludzi nie ma. Handlowiec który do mnie przyjeżdża nie wie co sprzedaje, nie wie jak te części wyglądają, które są od producentów na pierwszy montaż a które to chińczyk w polskim pudełku z niemiecka tylko nazwą.

Odpowiedz