Kapitalizacja rynkowa Tesli ilustruje różnicę w podejściu do innowacji i strategii rynkowej między amerykańskim gigantem a europejskimi producentami. Tesla od lat inwestuje w technologie przyszłości, takie jak sztuczna inteligencja i autonomiczna jazda, jednocześnie dynamicznie zwiększając swoją obecność na rynkach globalnych. W przeciwieństwie do tego, europejscy producenci, pomimo historycznych sukcesów, zmagają się z rosnącymi kosztami regulacji, koniecznością transformacji technologicznej oraz ograniczoną elastycznością operacyjną. W efekcie, Tesla nie tylko wyprzedza europejskie koncerny pod względem kapitalizacji, ale także wyznacza nowe standardy w branży motoryzacyjnej.
Z czego wynikają spadki wartości europejskich producentów samochodów?
Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, odnotował spadek kapitalizacji o 25,07% w ciągu roku, osiągając wartość 44,49 mld EUR wobec 59,38 mld EUR w raporcie za 2023 – jeden z najniższych poziomów w historii firmy. Jednocześnie zysk netto VW zmniejszył się z 4,83 mld EUR w Q4 2023 do zaledwie 1,37 mld EUR w Q3 2024, co ilustruje dramatyczny trend topniejących zysków. Wskaźnik cena/zysk (P/E) na poziomie zaledwie 3 dodatkowo podkreśla trudną sytuację finansową.
BMW zmaga się z podobnymi problemami – kapitalizacja firmy która spadła o 21,32%, osiągając obecnie wartość 50,57 mld EUR wobec 64,27 mld EUR w raporcie za 2023. Dochód netto BMW zmniejszył się z 2,39 mld EUR w Q4 2023 do 0,39 mld EUR w Q3 2024, co odzwierciedla presję rynkową na wyniki finansowe firmy. Mercedes-Benz, choć relatywnie stabilniejszy, zanotował spadek wartości rynkowej o 9,56% (60,47 mld EUR wobec 66,86 mld EUR w raporcie za 2023) oraz spadek dochodu netto z 3,12 mld EUR w Q4 2023 do 1,73 mld EUR w Q3 2024.
– Czy rosnąca przewaga Tesli może wynikać wyłącznie z jej innowacyjności i dominacji na rynku pojazdów elektrycznych, czy może odzwierciedla głębsze problemy strukturalne w europejskim sektorze motoryzacyjnym? A może są jakieś działania, które powinni podjąć europejscy producenci, by zatrzymać spadki wartości rynkowej i odzyskać konkurencyjność w kontekście rosnącego wpływu chińskich koncernów oraz dynamicznego wzrostu Tesli? – zastanawia się Krzysztof Oleksowicz założyciel i wieloletni prezes Inter Cars.
Jedynym wyjątkiem jest Renault, które w trudnych warunkach gospodarczych odnotowało wzrost wartości akcji o 18,11%. Kapitalizacja firmy wzrosła z 10,91 mld EUR w raporcie za 2023 do 12,89 mld EUR, co wskazuje na poprawę, ale wciąż odbiega od wyników sprzed kilku lat.
Kapitalizacja chińskich producentów pojazdów stale rośnie
Jednocześnie chińscy producenci, tacy jak BYD (102,15 mld EUR kapitalizacji, wzrost o 26,59% wobec 80,70 mld EUR w raporcie za 2023), Geely (18,84 mld EUR kapitalizacji, wzrost o 70,23% wobec 11,07 mld EUR w 2023), Great Wall Motors oraz SAIC, konsekwentnie zwiększają swoją obecność na globalnym rynku. BYD, którego wartość rynkowa wynosi ponad 102 mld EUR, konkuruje już z największymi europejskimi graczami. Geely, właściciel takich marek jak m.in. Volvo i Lotus, umacnia swoją pozycję jako jeden z najszybciej rozwijających się koncernów motoryzacyjnych. Great Wall Motors i SAIC również dynamicznie wchodzą na rynek europejski, oferując pojazdy elektryczne w konkurencyjnych cenach.
Komentarze