Najnowsza edycja raportu Siemensa – DIGI INDEX wskazuje, że branża Automotive osiągnęła najwyższy wskaźnik cyfryzacji w Polsce. Wynik 2,6 pkt. świadczy o tym, że większość badanych firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji. W przypadku wybranych obszarów można nawet mówić o stosowaniu digitalizacji w praktyce. Co istotne, niepewność rynkowa związana m.in. z zerwanymi łańcuchami dostaw wpłynęła wręcz mobilizująco na przedsiębiorców, którzy deklarują zwiększenie budżetów na wdrażanie digitalizacji.
Raport DIGI INDEX w 4-punktowej skali określa digitalizację branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive oraz Food&Beverages. Rezultat poniżej 2 pkt. oznacza bardzo niski, nawołujący do pilnych wdrożeń, wynik. Przez ostatnie dwa lata mieliśmy do czynienia właśnie z taką sytuacją. Badanie z 2022 roku przynosi pozytywną zmianę. W przypadku Automotive byliśmy świadkami wzrostu aż o 0,9 pkt.: z 1,7 pkt. w 2021 r. do 2,6 pkt. – w efekcie jest to (razem z Machinery) najbardziej zdigitalizowany sektor przemysłu produkcyjnego w Polsce.
– W trakcie rozmów z polskimi producentami coraz rzadziej słyszę pytanie Czy transformacja cyfrowa jest potrzebna?”, a znacznie częściej – „Jak ją zacząć?” i „Kiedy przyniesie ona wartość biznesową?”. Wszystko to obrazuje znaczący wzrost dojrzałości polskich przedsiębiorstw oraz świadomości zalet związanych z digitalizacją – powiedział Sebastian Lemieszek, Digital Transformation Advisor w Siemens Polska.
Digitalizacja w czasach niepewności rynkowej
Branża Automotive dotkliwie odczuła negatywne skutki pandemii. Od początku 2020 roku czasowo zamykano fabryki, zakłócając podaż gotowych aut. Lockdown, który w różnym stopniu objął niemal wszystkie kraje rozwinięte, spowodował drastyczny spadek popytu na samochody i części samochodowe. Najwięksi producenci ponieśli straty liczone w miliardach euro. Do tego należy doliczyć zupełne zamknięcie rosyjskiego rynku przez embargo spowodowane wojną w Ukrainie. Po zeszłorocznym spadku firmy z sektora Automotive z wynikiem 2,6 pkt. ponownie wróciły na pozycję lidera.
Branża Automotive chętniej inwestuje w cyfryzację
Reprezentanci sektora Automotive przeznaczają średnio 8,36% zysków na digitalizację – w zeszłym roku liczba ta wynosiła 8,25%. Połowa pytanych deklaruje, że w najbliższych 12 miesiącach utrzyma dotychczasowy budżet przeznaczony na cyfryzację (56% w 2021 r). Z kolei 36,7% twierdzi, że planuje zwiększenie inwestycji na ten cel, co jest ogromnym wzrostem w porównaniu do roku 2021, kiedy to takich deklaracji było zaledwie 6,7%. To również sektor, w którym procent odpowiedzi świadczących o niepewności jest najmniejszy – tylko 3% badanych nie wie, czy będzie inwestować w cyfryzację w ciągu najbliższych 12 miesięcy (36,6% w 2021 r.). Z kolei 73,4% firm deklaruje, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel.
– Raport DIGI INDEX 2022 pokazuje, że średni poziom cyfryzacji przemysłu w Polsce jest jeszcze na dość niskim poziomie. Spośród czterech badanych branż Automotive oraz przemysł maszynowy wypadają najkorzystniej. Wynika to z faktu, że planowanie oraz zarządzanie wdrożeniem ma w ich przypadku wymiar bardziej holistyczny. Wymogi środowiskowe, ale też wykorzystanie sztucznej inteligencji czy analityka danych, to tylko jedne z wielu wyzwań, przed jakimi stoją przedsiębiorstwa, nie tylko z branży motoryzacyjnej. Celem wykorzystania narzędzi Przemysłu 4.0 jest zawsze usprawnienie i optymalizacja procesów, jednak wymaga to podjęcia wielu skomplikowanych działań na etapie planowania, wdrożenia i decyzji o realizacji – powiedziała Monika Bogucka, Projects and Infrastructure Planning Manager, Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
DIGI INDEX: cyfryzacja w Polsce wystartowała z bloków
W 2022 roku uśredniony wskaźnik DIGI INDEX dla wszystkich badanych branż wzrósł z 1,8 do 2,4 pkt. Z wynikiem 2,6 pkt. najlepiej spisały się sektory Automotive oraz Machinery. Na kolejnym miejscu znalazł Chemistry&Pharmacy (2,4 pkt.). Z kolei najgorzej pod względem ucyfrowienia wypadł Food&Beverages (2,2 pkt.). Wyniki te dowodzą, że większość firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji. W przypadku wybranych branż można nawet mówić o stosowaniu digitalizacji w praktyce odnośnie do niektórych procesów produkcyjnych i zarządczych. Ten pozytywny trend uwydatnia się przede wszystkim poprzez chęci zwiększenia budżetów na inwestycje digitalizacyjne oraz rosnącym wskaźniku dotyczącym zarządzania danymi. Firmy w coraz większym stopniu są przekonane o korzyściach, jakie wnosi cyfryzacja. Niepewność pandemiczna minęła, a biznes wrócił do dynamicznego rozwoju, więc producenci mogą skupić się na inwestycjach, które zoptymalizują ich wyniki.
Czym jest cyfryzacja?
Transformacja cyfrowa, to integracja technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, mająca na celu zmianę sposobu działania przedsiębiorstwa i dostarczanie klientom nowych wartości w nowy sposób. To również wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Jest to także zmiana kulturowa, która wymaga eksperymentowania i dostosowywania się do nowej rzeczywistości. Efektem digitalizacji jest dużo szybszy przepływ informacji, co przekłada się na podniesienie współczynnika efektywności wszystkich procesów w firmie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
TEDI, 9 sierpnia 2022, 10:20 0 0
Bardzo dobra rzecz ta cyfryzacja, fachowców zamieniłem na cyfryzatorów, tak więc u mnie właściwie to już tylko pracują cyfryzatory, nie oszukują, nie chorują nie żądają podwyżek itd., kręcą długometrażowe filmy onlajn dla klienta i nie muszę się o nic martwic.
Kim trzeba być żeby wymyślać takie rzeczy, nic dziwnego że Polski i polaka nikt nie szanuje, jak my się sami nie szanujemy, czy sales manager jest lepszy od handlowca? . Kim trzeba być żeby wierzyć że wprowadzanie obcych nam nazw i słówek spowoduje że będziemy lepsi, światowi, tak jakbyśmy nie mieli własnego języka. Czesi nadal nazywają komputer poczitzczem i wcale nie czują się gorsi. Ostatnio przybywa nowoczesnych serwisów, w rodzaju royal garage, profesional garage, technikal point, niektóre nawet mają bramy automatyczne z blachy falistej, szkoda tylko że machinery i chemistry wyprzedzają royal garage. Stare przysłowie głosi - Każdy ma to na co sobie zasłużył, i dlatego w naszej ojczyźnie tak jest bo Polacy zasłużyli sobie tylko na wyzysk i poniewierkę
"Niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, też swój język mają"
Mikołaj Rej - ile to już lat minęło
Odpowiedz
Katrina, 9 sierpnia 2022, 15:51 0 0
rzeczywiście - napisane tak, że mdli -
"Transformacja cyfrowa, to integracja technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, mająca na celu zmianę sposobu działania przedsiębiorstwa i dostarczanie klientom nowych wartości w nowy sposób. To również wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Jest to także zmiana kulturowa, która wymaga eksperymentowania i dostosowywania się do nowej rzeczywistości. Efektem digitalizacji jest dużo szybszy przepływ informacji, co przekłada się na podniesienie współczynnika efektywności wszystkich procesów w firmie.". Autor najwyraźniej eksperymentuje z językiem polskim.
Odpowiedz