Dnia 25.09.2008 w Poznaniu, z inicjatywy Koalicji na Rzecz Prawa do Naprawy (R2RC) odbyła się manifestacja, której celem było zwrócenie uwagi na problem wygasającego w maju 2010 rozporządzenia GVO/BER 1400/2002. Na Placu Wolności zgromadzone osoby mówiły o wolności wyboru kierowców, gdzie chcą naprawiać swoje samochody oraz prawie firm- warsztatów, producentów i dystrybutorów części i urządzeń warsztatowych do działania na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Dzień później, w piątek 26.09.2008 podobna manifestacja miała miejsce w centrum Wrocławia.
Od 2002 roku rozporządzenie GVO/BER 1400/2002 wprowadziło prawną podstawę dla dystrybucji nowych samochodów, części motoryzacyjnych oraz napraw. Przepisy zawarte w rozporządzeniu GVO/BER chronią prawo klienta do serwisowania aut po przystępnej cenie, od pierwszego dnia posiadania samochodu (włączając w to okres gwarancji) oraz przez cały czas życia pojazdu.
Samochody są najczęściej wybieranym środkiem transportu. Auta są także drugą największą inwestycją w gospodarstwie domowym. R2RC chce chronić wolności konsumentów do wyboru samochodów, które są bezpieczne i tanie w utrzymaniu. W odróżnieniu od innych złożonych produktów, samochody muszą być dobrze utrzymywane w ciągu całego okresu istnienia. Z powodów bezpieczeństwa i ochrony środowiska muszą spełniać odpowiednie standardy i być regularnie sprawdzane, zatem wolny rynek w zakresie napraw samochodów ma kluczowe znaczenie dla ich użytkowników. Przez cały okres istnienia samochodu, naprawy i utrzymanie kosztują tyle samo, co wartość auta, a czasami nawet więcej. Klient powinien mieć prawo wyboru części, jaką chce zamontować w swoim samochodzie, a nie być skazanym na dyktat zarówno cenowy, jak i asortymentowy ze strony koncernów samochodowych.
Niezależne i autoryzowane warsztaty, pomoc drogowa, producenci narzędzi i sprzętu, oraz niezależni dystrybutorzy części motoryzacyjnych potrzebują wolnego dostępu do informacji technicznych. Co więcej, producenci narzędzi potrzebują specyficznego systemu danych wymaganego do produkcji narzędzi diagnostycznych i testujących dla wielu marek samochodów. Tylko przy sprawiedliwym i pełnym dostępie do informacji, narzędzi i wyposażenia obsługującego wiele marek, części oraz szkoleń, niezależni uczestnicy rynku motoryzacyjnego są w stanie zapewnić bezpieczne i ekologiczne poruszanie się pojazdu z korzyścią dla środowiska.
Bez odpowiedniego zabezpieczenia i solidnych przepisów, jakie obecnie znajdują się w rozporządzeniu GVO/BER, producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych – czyli powstanie prawdziwie monopolistyczna sytuacja. Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw, których liczbę szacuje się na 28 tysięcy będzie poważnie zagrożone. Rynek części i napraw samochodów w Polsce wart jest 19 mld złotych- a zatem wygaśnięcie rozporządzenia GVO/BER będzie miało poważne konsekwencje dla gospodarki i poziomu bezrobocia.
To właśnie znaczenie GVO dla gospodarki, MSP funkcjonujących na niezależnym rynku motoryzacyjnym oraz konsumentów było szczególnie mocno podkreślane przez manifestujące osoby. Podczas kolejnych akcji w innych miastach Polski, Koalicja na rzecz Prawa do Naprawy planuje zwrócić uwagę społeczeństwa i decydentów na takie aspekty, jak znaczenie rozporządzenia GVO dla środowiska czy poziomu bezrobocia. Tylko szerokie społeczne poparcie pozwoli osiągnąć cel, jakim jest utrzymanie rozwiązań prawnych korzystnych dla niezależnego rynku motoryzacyjnego oraz 15 milionów kierowców w Polsce. Temu właśnie mają służyć organizowane manifestacje.
Komentarze