Zrównoważony rozwój w biznesie – ESG nowym obowiązkiem (webinar)

14 września 2022, 14:28

Kończą się czasy, gdy niektóre firmy poprzez strategie marketingowe tworzyły mylne wrażenie, że dana firma i jej produkty są przyjazne dla środowiska. I bardzo dobrze, że greenwashing jest piętnowany. Odpowiedzialne praktyki biznesowe nie są już jedynie działaniami wizerunkowymi. Firmy stosujące je na co dzień skutecznie pokazują, że da się pogodzić ekspansję z poszanowaniem ludzi i środowiska, co zaskakująco pozytywnie odbija się na ich wynikach finansowych. Ze względu na nowe wymagania legislacyjne wprowadzane przez Unię Europejską, obejmujące coraz większą liczbę spółek i organizacji, raportowanie kwestii ESG staje się dla nich nieuniknionym prawnym obowiązkiem.

Warto się do nich przygotować, tak by nie tylko nie narażać się na ryzyko odpowiedzialność prawnej, ale i utrzymywać kontrahentów i klientów przywiązujących do tego coraz większą wagę. Warto dodać, że prezentacja takich działań jest bardzo ważnym kryterium oceny dla inwestorów i banków, gdyż te wyniki pokazują im m.in. stabilność, a zarazem potencjał do rozwoju firm.

Firmy motoryzacyjne w Polsce nieświadome zmian

W barometrze po II kw. 2022 r. przygotowanym przez MotoFocus.pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) oraz Santander Bank Polska zapytano producentów części motoryzacyjnych o ich stopień przygotowania do wymogu raportowania niefinansowego ESG (kwestie środowiskowe, społeczne oraz dotyczące ładu korporacyjnego), zgodnego z ideą odpowiedzialnego biznesu.

Warto przypomnieć, że już wkrótce obowiązek raportowania dotyczyć będzie dużych firm oraz spółek notowanych na giełdzie, a osiągających określone przychody (powyżej 170 mln zł netto rocznie) i posiadające roczną sumę bilansową (aktywa i pasywa) o wysokości 85 mln zł. W kolejnych latach raportowanie ESG ma dotyczyć już wszystkich spółek. Jednak już dziś wiele koncernów motoryzacyjnych wymaga informowania o poziomie emisji dostawcy, a często dotyczy to całego łańcucha dostaw.

Okazuje się, że stopień przygotowania producentów części w Polsce jest niewielki. Tylko 13,5% z nich jest obecnie gotowych do tego standardu komunikacji, a 60% nie jest, w tym aż 29% do tej pory nie miało świadomości nadchodzącego obowiązku. Te wyniki mogą niepokoić. Kwestia raportowania, w tym emisyjności, jest bardzo istotna w kontekście utrzymania przez polskich producentów konkurencyjności i pozycji rynkowej. Brak stanowczych działań w tym obszarze może spowodować wypadanie wielu podmiotów z łańcuchów dostaw motoryzacji.

Webinar dla branży motoryzacyjnej

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i wyzwaniom stojącym przed firmami z branży motoryzacyjnej, SDCM wspólnie z firmą Deloitte przeprowadzą webinar pt. „Jak przygotować się do nowej rzeczywistości w raportowaniu niefinansowym UE. Zostaje on przeprowadzony już 15 września. Zapisu na webinar można dokonać na stronie Deloitte.

Więcej najświeższych informacji dotyczących megatrendów, problemów i wyzwań stojących przed przemysłem oraz rynkiem motoryzacyjnym omówionych zostanie podczas XVII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 12-13 października w Sound Garden Hotel w Warszawie. Podczas Kongresu jedna z sesji poświęcona będzie właśnie ESG. Zapraszamy do zapisów i uczestnictwa!

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!