Wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych bywa poważnym wydatkiem. Nie warto zatem ignorować objawów zużycia tych elementów. Jeżeli zaobserwujemy symptomy usterki wtryskiwaczy odpowiednio wcześnie, możemy uniknąć poważniejszej awarii silnika.
Wtryskiwacze – ich rola i wady
Wtryskiwacze to podzespoły odpowiedzialne za podawanie rozpylonego paliwa do komory spalania. Zostały spopularyzowane w latach 00′, za sprawą sukcesu systemu Common Rail, zamontowanego po raz pierwszy w 1997 r. w silniku wysokoprężnym Alfy Romeo 156. Listwa z wtryskiwaczami, będąca podstawą systemu Common Rail zapewniała równą pracę silnika, niskie spalanie i znaczne wyciszenie silnika względem wcześniejszych konstrukcji dieslowskich. Rozwiązanie nie jest jednak całkowicie bez wad. Wtryskiwacze w systemie Common Rail podają paliwo pod dużym ciśnieniem, przez co są narażone na zużycie eksploatacyjne. Ich inną cechą jest duża wrażliwość na jakość paliwa.
Zużycie wtryskiwaczy – objawy
Po czym poznać, że wtryskiwacze w naszym aucie są już zużyte bądź bliskie awarii? Symptomami, które powinny nam dać do myślenia są:
- intensywny, czarny dym wydostający się z rury wydechowej pojazdu
- nierówna praca silnika na biegu jałowym
- zauważalny spadek mocy silnika
- problemy z uruchomieniem silnika (nie zawsze)
- charakterystyczne stuki słyszalne podczas pracy silnika (nie zawsze)
Jak sprawdzić wtryskiwacze w samochodzie?
Poprawność pracy wtryskiwaczy najlepiej zweryfikować poprzez podpięcie samochodu do testera diagnostycznego. Wówczas będziemy mogli odczytać parametry pracy wtryskiwaczy i w ten sposób sprawdzić, który z nich pracuje nieprawidłowo.
Jeżeli nie mamy do dyspozycji testera diagnostycznego, a podejrzewamy, że któryś z wtrysków może być nieszczelny, możemy sprawdzić stan świec żarowych. Jeżeli będą one oblepione ciemną, gęstą substancją otrzymamy potwierdzenie nieszczelności wtryskiwaczy.
Wtryskiwacze diesla (common rail) najdokładniej można zdiagnozować dopiero po ich demontażu i dokładnym umyciu – najlepiej metodą ultradźwiękową. Wówczas będzie można właściwie ocenić ich stan – czy nie są uszkodzone mechanicznie czy też skorodowane. Następnie warto wykonać test na przeznaczonym do tego urządzeniu do testowania wtryskiwaczy. Jeżeli wtryskiwacze są nieszczelne bądź uszkodzone często można poddać je regeneracji. Jest to rozwiązanie, które kosztuje o wiele mniej niż zakup nowych wtryskiwaczy, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych silników diesla z systemem common rail.
Ile kosztuje regeneracja wtryskiwaczy?
Wbrew powszechnie panującym opiniom, regeneracja wtryskiwaczy common rail jak i wtryskiwaczy benzynowych nie jest bardzo droga. Tego typu przekonanie utrzymuje się od czasów, kiedy silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa były nowością i istniało bardzo niewiele firm, zajmujących się ich profesjonalną regeneracją. Obecnie zajmuje się tym bardzo wiele warsztatów, co zaowocowało spadkiem cen profesjonalnych stołów probierczych i akcesoriów do regeneracji, a także maszyn do testowania wtryskiwaczy.
W przypadku bardzo popularnych silników, takich jak 1.9 TDI, 2.0 TDI, 1.5 dCi, 1.9 dCi czy 1.6 HDI oraz 2.0 HDI za naprawę pojedynczego wtryskiwacza zapłacimy obecnie od 100 do 200 zł – w zależności od regionu kraju i konkretnego warsztatu. Profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy, wiążąca się z dokładnym przetestowaniem elementów w dedykowanym temu urządzeniu to koszt o kilkaset złotych wyższy (za cały komplet wtryskiwaczy). Regeneracja polega na dokładnym oczyszczeniu i wymianie uszkodzonych i podatnych na eksploatacyjne zużycie elementów wtryskiwacza wraz z podkładkami i uszczelkami. Żywotność wtryskiwacza po profesjonalnie przeprowadzonej regeneracji jest bliska żywotności nowego podzespołu. Biorąc pod uwagę cenę o ok. 50% niższą niż w przypadku zakupu nowych wtryskiwaczy, jest to korzystne (a przy okazji ekologiczne) rozwiązanie dla większości właścicieli samochodów.
Komentarze