Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowszy raport, który porównuje koszty przejechania 100 km przy użyciu różnych paliw – od konwencjonalnych po alternatywne. Wśród analizowanych opcji wyraźnie wyróżnia się jedno, które zapewnia wyjątkowo niskie koszty eksploatacji. Choć konkurencja jest zacięta, to właśnie to paliwo okazuje się najlepsze pod względem oszczędności. Jakie? Szczegóły mogą zaskoczyć.
Zaskakujące dane z ministerstwa
Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowszy kwartalny raport porównujący koszty przejechania 100 km z wykorzystaniem paliw alternatywnych i konwencjonalnych. LPG, podobnie jak przed rokiem, jest paliwem, na którym najtaniej można przejechać 100 km – koszt to zaledwie 22,12 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 30,41 zł (SUV i crossover – 37,53 zł). Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 36,37 zł (SUV – 47 zł). Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 41,78 zł. Z kolei podróż samochodem elektrycznym wyniesie ponad 42 zł. Najdroższym paliwem okazuje się wodór – przejechanie samochodem elektrycznym z ogniwami paliwowymi to koszt ok. 69 zł (Toyota Mirai).
Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło dwukrotnie więcej samochodów osobowych na LPG, niż elektrycznych.
– W 2023 r. utrzymywała się, a nawet wzrosła, konkurencyjność używania gazu LPG jako napędu pojazdów samochodowych w stosunku do benzyny silnikowej. Średnioroczna cena detaliczna gazu stanowiła 46,1% ceny benzyny EU95, podczas gdy rok wcześniej było to 48,9%. W pierwszej połowie 2024 r. relacja ta spadła nawet do 42% – do najniższego poziomu od 2016 r. – tłumaczy Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) – Po wakacjach różnica w cenie litra benzyny i LPG wynosiła średnio 3,40 zł. Przy założeniu średniego rocznego przebiegu samochodu na poziomie 18 tys. km oraz wyższego o ok. 15% spalania gazu kierowcy w portfelu co roku zostaje 3,5 tys. złotych. To już kwoty, którymi warto się zainteresować.
LPG w Polsce
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 3 mln samochodów zasilanych autogazem i co roku przybywa blisko 100 tys. instalacji. Są województwa, w których co 5 kierowca korzysta z autogazu – w tym łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Polacy mają też gdzie tankować – 7,4 tys. stacji paliw z LPG w ofercie to najwięcej w Unii Europejskiej. Aż 58% Polaków uważa, że autogaz jest łatwo dostępny na stacjach paliw w całej Polsce.
Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach.
Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG.
Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40%.
Komentarze